Hej forum!
Attefallshusbygge på gång. Platsen där huset ska byggas är i en sluttning med höjdskillnad cirka 70 cm där huset ska stå, blir ca 80 cm totalt för plats för huset, tänkte ha en stödmur mot sluttningen (med dränering bakom muren), se skiss. Utöver de 70-80 cm tänkte jag gräva ytterligare 20 cm ned i marken. Markförhållandena är lera, dvs marken dränerar inte så bra.

I botten tänkte jag lägga en markduk och sedan fylla 40 cm med makadam/bergkross 8/32. Dvs översta nivån på bergkrossen är 20 cm över marknivån nedanför sluttningen och nedersta nivån på bergkrossen är 20 cm under marknivån nedanför sluttningen.

För att få en stabil grund tänkte jag i bergkrossen gjuta tre stycken 10 cm djupa, 30 cm breda armerade betong-"medar" för att ställa leca block på (19x19x59cm), 3-5 st per med och därpå själva huset. (Trossbotten 170mm)

Skiss av ett attefallshus i sektion med grundkonstruktion som visar mått, stödmur, dränering, markduk och lager av makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är detta en lämplig grundkonstruktion i dessa markförhållanden? Om inte, varför? Finns andra alternativ att rekommendera?

Tack på förhand
Sten

S
Det blir som en balkgrund då , många villor byggda på det sättet , dränering bakom muren bra , ingen sjö där , se bara till att det som kommer har någon stans att ta vägen ,
Är det bara lera mer eller mindre kan en stenbrunn utanför vara till hjälp , då behöver du inte transportera bort det och inte tänka på frysrisk på grunt förlagt rör
Lämpligt med hål under muren för ett eller flera rör

• Gilla
Magnus Moström och 1 till
  • Laddar…
Casaloco
Du kan lägga 50mm XPS isolering under och runt betongbalkarna så minskar du risken för rörelser i marken pga av tjälen.

• Gilla
stenpede
  • Laddar…
Välkommen till Byggahus!

Jag föreslår att du istället gjuter sulor, ca 400 mm breda och 200 mm djupa med längsgående armering, direkt mot schaktbotten, utan makadam under. På dessa sulor kan du mura upp plintar av lecasten. Beroende på grundläggningsdjupet måste du antagligen markisolera för att minimera risken fför tjälskott.

• Gilla
stenpede
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.