Krypgrund

565 läst  6 svar

Sida 1 av 1
  1. G
    Medlem Nivå 5
    Nytt hus, nya dolda fel som kommer hamna i mitt knä till slut, då säljare och försäkringsbolag alltid verkar vara untouchable =).

Men tänkte ändå höra om det finns fler mer erfarenhet

Till saken, 70-tals villa med krypgrund, jag är medveten om problematik med krypgrunder och förväntade mig och blev upplyst av anticimex som gjorde besiktning att jag behöver installera avfuktare, inga konstigheter där. Nu är det dock så att huset står på ett berg med ett lager sprängsten (mellan 3 kvadratdm till halv kvadratmeter stora).
    I kyrpgruden får man hoppa mellan dessa stenar för att ta sig fram, Berget kommer också i dagen på några ställen och framför allt vid ena grundmuren. Vi hade ju rätt kraftiga regn föra veckan här på västkusten och då menar jag väldigt kraftiga regn. Man kunde då se vatten rinna efter berget in under grundmuren och ned mellan sprängstenen. Det är förvisso 1.60 till blindbotten och grundmuren verkar inte suga vattnet mer än en till två betongblock.
    På det stora hela är jag orolig för tre saker
    1. Att det synliga rinnande vattnet är mer vanligt än bara vid skyfall skadar grundmuren och innebär rasrisk i längden. Eller är rinnande vatten i krypgrunden inte så illa som min farhåga indikerar?
    2. Det rinnande vattnet bidrar ju givetvis till fuktigheten i utrymmet. Det ligger plast på marken nu men borde man göra mer, dränering på utsidan (vilket lär blir svårt med tanke på att vattnet lär följa berget in i krypgrund oavsett), fylla marken med bättre kapilärbrytande material som isodränkross eller singel
    3. Blir driftskostnaderna orimliga om man installerar en avfuktare om det rinner vatten i krypgrunden. Jag menar bidrar rinnande vatten så mycket till luftfuktigheten

Och slutligen vad tror ni är detta något att ta upp fighten med besiktiningsfirman om. De har givetvis friskrivit sig då det är en krypgrund, men de intygade att de inte sett några skador, mögel. De påpekade inte heller att det sett något rinnande vatten i marken.

Bara för tydlighetens skulle vill jag påminna om att "golvet" i krypgrunden är alltså sprängsten och huset står på ett berg, jag tror inte risken är stor att vattnet ska bli stående i grunden, och andra sidan är ju Göteborg inte heller Sveriges torraste plats så det lär ju vara ett ganska konstant tillflöde av nytt vatten.

2. L
    Bannad · Nivå 20
    Ärr huset grundlagt på berg , sockeln står på berget

3. holmberg87
    Självbyggare · Nivå 14
    Hur hög RF är det i grunden? Att det passerar vatten är nog inget jätteproblem och din sprängesten håller ju inte kvar vattnet som ex lera skulle göra. Med andra ord borde det torka ut rätt snabbt med en avfuktare så länge du inte har skyfall.

Går takavattning osv bort från huset, om inte så ordna det först och mät RF samt fukt i bjälklag

4. G
    Medlem Nivå 5
    RF är för hög skulle tippa på 80-90 i genomsnitt kanske, fuktighet i trädkonstruktion är också för hög,kommer inte ihåg siffran just nu men att avfuktare behövs råder ingen tvekan om (och var ingen hemlighet heller).

Plasten är ju inlagd alldeles innan försäljningen. Den tidigare ägare använda till och med krypgrunden som "källare". Hade lagt ut lite plank här och var för att göra ett "golv" för lite förvaring. Hade enligt utsago "aldrig haft problem med någon fukt", borde ju fan vara skottpengar på den som kom på lagen att man kan säga sådan ostraffat.

Men som sagt tillbaka till frågan jag visste som sagt att det givetvis var problem med fukt vilket det per definition är i en krypgrund.
    Huset står i alla fall delvis på berget men har ju jord/sprängsten runt sig. Där det är som som djupast skulle jag tippa på att grunden går någon meter under markytan. Om vissa delar av huset står på sprängsten är jag osäker på men det är mycket berg i dagen runt huset.

Takvattnet går ned i marken via stuprören så jag får erkänna att jag antagit att de går till dagvattensystem av något slag även om i alla fall ett hörn där stupröret går ned är fuktigt på insidan av grundmuren. Men med tanke på skyfallet i förra veckan så hade det ju varit en rejäl sjö i krypgrunden om det inte hade funnits någon form av hantering av vattnet. Dock skulle man ju kunna tänka sig att det finns en läcka i röret någonstans under marken.

Det var rejält igensatt med löv i alla fall i hängrännan plus längst ned vid marken där det finns lövavskiljare (vilket åtgärdades snabbt av mig i hällande regn och åskstorm till min frus stora förskräckelse när hon såg mig på en stege mitt på hälleberget och blixtarna stod som spön i backen runt omkring mig, Nåja jag kanske överdriver lite...)

5. L
    Bannad · Nivå 20
    Du kan i första skedet gör som jag gjorde , lägga avloppsrör på backen 110 mm från stupen ned mot lägsta punkten efter huset ca 3 meter från , går bra att koppla ena sidan till ett rör med T-rör , det försvann ca 85 % från källaren , dom ligger på mark fortfarande ( har inte kommit till att gräva ned dom strax under mark ännu ) och fungerar förträffligt ,
    Sedan det med om grunden stod på berg , då kan regnvatten krypa under och komma in ,
    har sett och gjort som så :: rengjort berget och målat asfaltsklister på berget och muren och förstärkt med lite matta ( sådant man använder som tätskikt i våtrum ) det fungerade , en del lägger en betongupphöjning i vecket mellan berg och grund
    Allt vatten ska bort från huset

6. G
    Medlem Nivå 5
    Har nu installerat Sorptionsavfuktare och undertryckspump. Har ännu inte koll på energiförbrukningen men RF ligger nu på 58-60%. Grundmurarna torkade upp på ca 30 dagar. Visserligen kom vintern vilket kan ha påverkat grundmurarna men som sagt jag bor i Göteborg och vi har bara haft under nollan ca 10 dagar i sträck resten av tiden har det varit gott om regn och smältande snö i aldrig sinande ström, men inget riktig hällregn som i höstas.

Klimatet i boningsutrymmet har dessutom förbättrats då man inte längre anar någon krypgrundsdoft uppe i huset.

7. B
    Medlem Nivå 1
    Har du haft dessa problem vid ökad nederbörd så är det säkert bara att vänta på att de kommer igen.
    Jag skulle börja med att:
    Steg 1
    Bygg en stoppmur(ev gjut i betong) med dränering på berget (en liten bit framför utsidan på grunden), och sen även något skydd direkt emot grunden.
    Detta borde hindra det mesta av vattnet för att nå in och på grunden.
    (Betongmur,dräneringsslang,dräneringssten,markduk,fyllnadsmassa.)

Sen utvärdera.(mängden vatten till grunden borde ha minskat rejält, kanske upphört).

steg 2
    Det kan dock även vara så att det finns sprickor i berget som gör att visst vatten ändå letar sig in i grunden och då kan du ju lägga någon dränering även där.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: