Hej!

Det börjar planeras för ett växthus, ca 30 kvm som är tänkt att vara frostfritt vintertid.

Jag har lite funderingar på grävdjup, och vilka kantelement som är lämpliga om huset ska vila på en 60 cm tegelsockel.

Först grävdjup, det är på Alnö utanför Sundsvall, marken är gammal åker så 50 cm ganska lerig matjord och sen okänt djup med gul kompakt lera.
Tanken är att isolera med 20 cm cellplast under plattan och lägga en skiva som kjol 60 cm runtom.
Överkant på plattan är tänkt ca 5 cm över marknivå
Även om tanken är att värma till frostfritt så vill jag att den ska stå stabilt även om man under många år väljer att inte värma upp.
Så hur djupt måste grävas?

Som kantelement såg jag jackon balkelement som skulle vara bra vid tegelmur då det bryter köldbryggan, men hela konstruktionen skulle vila på en liten tunn betongsockel helt separat från plattan, är det vettigt? Eller finns något smartare val? Inuti växthuset tänkte vi mura odlingsbäddar runt om på 60 cm höjd.

Tacksam för hjälp och tips!
/Peter

Hej igen!

Jag har kommit precis ingenstans sen senast, men vore fint att ordna en grund i sommar så kanske man kan börja bygga lite till hösten. Någon som kan tänka sig att ge lite synpunkter på grävdjup och annat?

/Peter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.