J jonasandero skrev:
Bara så jag hänger med, du syftade på Bernibergs inlägg? Inte nåt jag skrev? Vill inte missa något här...
Japp

J jonasandero skrev:
Bara så jag hänger med, du syftade på Bernibergs inlägg? Inte nåt jag skrev? Vill inte missa något här...
Japp, hans inlägg

R Rigor skrev:
Hur många m2 på 20matningen? Teoretiskt än det en injusteringsfråga, för vad jag kommer ihåg kör jag 90m2 gv och fyra raddar på mina alupex 25or...
Jag kan kolla imorron om du vill...
Huvudbyggnad är 68 m2. 4 slingor.
Gäststuga 30 m2. 5 slingor. Plus mellanbyggnaden. Helst på huvudbyggnadens fördelare.

Vet du hur många watt per m2 som du behöver? Är det nybygge eller renovering?
Måste tyvärr sova nu, men skriver imorrn

R Rigor skrev:
Vet du hur många watt per m2 som du behöver? Är det nybygge eller renovering?
Måste tyvärr sova nu, men skriver imorrn
Nybygge. Göteborg. U värde 0.179 med 145+70 mm isolering. Platta med 300 mm cellplast.

Har inte räknat noggrannare än så ännu men efter att rådfrågat kompis som bygger med samma uppvärmnings lösning bestämde jag att köra på det. Inga slingor över 90 meter.

Jag ringde till Uponor kundsupport och berättade detaljerat om situationen. Deras budskap var entydigt - det är inget som helst problem att ha allt på en fördelare. Högsta punkten kommer att vara fördelaren och det är där luften hamnar. Eventuell luft i slingorna kommer att spolas till fördelaren som små bubblor, inte samlas i en ficka.

Vidare sa vederbörande att det är ett vanligt scenario att slingorna går upp och end. En decimeter är inget ovanligt.

Rigor, reaktioner på detta?

J jonasandero skrev:
Jag ringde till Uponor kundsupport och berättade detaljerat om situationen. Deras budskap var entydigt - det är inget som helst problem att ha allt på en fördelare. Högsta punkten kommer att vara fördelaren och det är där luften hamnar. Eventuell luft i slingorna kommer att spolas till fördelaren som små bubblor, inte samlas i en ficka.

Vidare sa vederbörande att det är ett vanligt scenario att slingorna går upp och end. En decimeter är inget ovanligt.

Rigor, reaktioner på detta?
Ja, är det bara en-två decimeter håller jag med :-)

man kan inte tänka vanliga radiatorer och luft när man pratar om värmeslang. Finns ingenstans luften kan "fastna" i en slang, det spolas vidare bara till den punkt man luftar på. Det är skillnad på en radiator där du har ett vattenmagasin och in och ut sitter så att du kan få flöde där utan att magasinet är fyllt.

Tack alla för hjälpen!

M
När man installerar så spolar man slingorna så all luft försvinner. Detta görs slinga för slinga och sist spolar man stammen eller så driftsätter man bara stammen och luftar på fördelarna.

Sen har Uponor rätt i det dem säger, att till slut då hamnar luften i fördelaren, men det tar sin lilla tid precis som med radiatorer.

S Stefan1972 skrev:
man kan inte tänka vanliga radiatorer och luft när man pratar om värmeslang. Finns ingenstans luften kan "fastna" i en slang, det spolas vidare bara till den punkt man luftar på. Det är skillnad på en radiator där du har ett vattenmagasin och in och ut sitter så att du kan få flöde där utan att magasinet är fyllt.
Fast problemet med golvvärme och luft som jag fattat det, är att en större luftbubbla i en slinga påverkar flödet i den slingan negativt, så att bubblan aldrig sköljs ut till fördelaren, flödet går då i stället i de slingor som inte har någon blockering.

Jag har gjort en egenpåhittad läsning. Vid ombyggnad har vi installerat golvvärme i köket, tamburen, och toa/duschrum på nedervåningen och i ett badrum på övervåningen. Jag placerade fördelaren i köket (bakom kyl/frys). På övervåningen i badrummet har jag låtit slingan ta en liten tur in i fördelarskåpet för tappvatten, och där monterat en avluftare. Det verkar fungera.

• Gilla
jonasandero
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast problemet med golvvärme och luft som jag fattat det, är att en större luftbubbla i en slinga påverkar flödet i den slingan negativt, så att bubblan aldrig sköljs ut till fördelaren, flödet går då i stället i de slingor som inte har någon blockering.

Jag har gjort en egenpåhittad läsning. Vid ombyggnad har vi installerat golvvärme i köket, tamburen, och toa/duschrum på nedervåningen och i ett badrum på övervåningen. Jag placerade fördelaren i köket (bakom kyl/frys). På övervåningen i badrummet har jag låtit slingan ta en liten tur in i fördelarskåpet för tappvatten, och där monterat en avluftare. Det verkar fungera.
Intressant och fiffig lösning. Kan det vara något problem att ha cirkulerande värme i tappvattenskåpet med tanke på legionella? Eller blir den uppvärmningen helt försumbar?

Den sticker ju bara upp 5 cm i skåpet. Blir ingen uppvärmning av det.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
H hempularen skrev:

finns inte den tanken bara i teorin då? Eller har du varit med om extremt svårluftade slingor? jag är ingen expert men jag har svårt att se luft stanna i en slinga som det skjuter på vatten igenom. Skulle det mot förmodan vara så att en slinga beter sig så så stänger man väl de andra och spolar den svåra separat då?

Inga problem med att luft stannar i slingorna. Luften behöver ett lugnt område för att fastna.
Nu kommer jag inte ihåg vad medryckningshastighet för luft i vatten är med den är för höga hastigheter i slangen för att luften ska vilja stanna kvar i alla fall.
Förutsatt att ni spolar slingorna vid installation/idrifttagande.
Jag har min fördelare i källaren. Inga problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.