detta är ett svårt ämne att fatta, kanske någon kan hjälpa mig?
Jag har ett hus som är byggt 1962 med källare. Jag dränerade om det för 2år sedan och källaren vart mkt fräschare efter det.
Nu är det så att jag har ett rum som jag sak renovera dock hade förra ägaren reglat både väggar och golv med träreglar och gullfiber som isolering. När jag rev bort det så kom det en unken doft pga allt var angripet av fukten som hade varit innan dräneringen.

Rummet är nu betongrent men finns en unken doft kvar. väggarna som var fuktiga har avgett saltkristaller vilket i sig är ett tecken på att det är torrt. jag lånade en fuktmätare och mätte idag.
som ni ser på skalan så är den både grön, gul och röd. denna skala säger ju egentligen inte så mkt eftersom maskinen inte vet i vilken miljö jag mäter i.

Men jag tryckte in spetsarna i betongen och resultatet varierade på hur lågt emot golvet jag mätte. nere vid golvet så var det på ca 40% 1 meter upp var det på 18%. jag vet att det är normalt att det är fuktigare närmare golvet man kommer.

Fukten i luften har mätt till från 30-45% vilket är bra värden, så om väggen skulle vara onormalt blöt så borde ju det ge högre utslag i luften.

tacksam för svar.

lägger med en bild på mätaren och lite på hur det såg ut vid rivningen

• Fuktmätare med indikatorer i grönt, gult och rött som visar fuktinnehåll i betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träregel och isolering med mögelskador syns intill en vägg, indikation på fuktproblem vid renovering.
    Skapa konto
  • Rivet golv med träreglar och isoleringsskador i ett renoveringsprojekt i källare, nära en betongvägg med saltkristaller.
    Skapa konto
  • Renoverat källarrum med betongväggar, saltkristallavsättning synlig, och en fuktmätare på golvet.
    Skapa konto
  • Rivna träreglar och gul isolering på ett betonggolv i en källare med väggen i bakgrunden.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.