D
Vad är en fördelningsbrunn?

På ena sidan huset har jag ett ställe dit vatten kommer föras från tre dräneringsrör och eventuellt ett stuprör. Dessutom är det sluttande berg mot stället så det samlas en hel del vatten just där. Idag är massorna runt huset borttagna och jag kan därför inspektera var och hur länge vattnet står.

Vattnet rinner bort men det tar lång tid.

Idag ären spygatt kopplade till ett 110mm markavloppsrör som går förbi stället. Avloppet rinner ut för en slänt längre bort.

Jag funderar på att ställa dit en fördelningsbrunn som jag kopplar markröret till samt dräneringsrören.

Är jag rätt ute med en fördelningsbrunn?

D
Någon?

D Derbyboy skrev:
Är jag rätt ute med en fördelningsbrunn?
Menar du att du skall fördela dränerings- och dagvattnet så det rinner ut på tre ställen?
Visst, varför inte!
Eller alla fyra kopplas ihop till ett utlopp? Men då räcker det väl med några grenrör.

Men enklare och billigare är väl att låta de tre dräneringsrören och dagvattenavloppet rinna ut separata på fyra olika ställen?

D
Nej jag tänkte koppla en massa vatten till brunnen och sen därifrån får markavloppsröret föra allt vatten under gräsmattan bort till slänten.

Men kanske bättre att sätta grenkopplingar...blir dock ganska många

Brunnen ger dig ju fördelen att den kan svälja volymer som dina rör inte klarar av vid grenkoppling.
Men koppla nu inte in dagvattnet till fördelningsbrunnen till din infiltrations- eller markbädd, då ska du ansluta det till inspektions-/utloppsbrunnen istället.

D
Varför inte koppla in dagvattnet?

Grejen är att det kommer hursom stå vatten kring brunnen. Hur får jag in vattnet i brunnen och vidare i markavloppsröret (tänker högt)

Om jag försöker bena ut problemet är att det på ett ställe kommer stå mycket vatten med långsam naturlig avrinning.

Det enklaste kanske är att göra en stenkista och dra ett större dräneringsrör mot slänten.

D
Vattenansamling vid bygggrund med långsam avrinning i en utgrävd grop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså här det samlas vatten med långsam naturlig avrinning.

D Derbyboy skrev:
Varför inte koppla in dagvattnet?
Har du infiltrations-/markbädd för det första?

D
Sorry, helt rudis. Nej det har jag inte. Ska googla vad det är för något.....

D Derbyboy skrev:
[bild]

Det är alltså här det samlas vatten med långsam naturlig avrinning.
Det där är ju bara att dränera bort om du har självfall nånstans, annars får du dränera till en brunn och pumpa det vidare nånstans där du kan bli av med det.

D Derbyboy skrev:
Det enklaste kanske är att göra en stenkista och dra ett större dräneringsrör mot slänten.
Gräva ett dike ner till slänten?
Kan ju innehålla ett dräneringsrör och fyllas med lite singel, markduk och sedan jord, gräs osv.

D
mm det låter som det bästa....brunn tycks inte fylla någon funktion alltså.

Kanske tar ett fetare dräneringsrör

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.