Hur tar man upp vatten som ligger på ett stallgolv?
I vintras var jag dum nog att att slarva med snöskottning utanför stalldörren och jag fick mycket jobb med att få bort all snö och is så jag kunde komma in i stallet.

Nu äntligen har jag fått upp dörren efter att ha hällt hinkvis med salt utanför. Det var sista gången jag slarvade med snöskottningen utanför en dörr:oops:.

Hur som helst,så när jag väl kommer in i stallet, så ligger flera pölar med vatten på golvet. Jag kunde snabbt konstatera att vattnet inte kommer från taket,utan jag antar att snön har smält och vatten har trängt in under golvet?

Hur tar jag bort vattenpölarna? Har ingen vattendammsugare. Måste en sådan införskaffas? Att ta upp allt vatten med trasa och hink kommer ta för lång tid.

Tacksam för svar.

Vad är det för golv? Hur stort är stället?
Man får med sig vatten väldigt bra med en gummiraka. Är det betong, vilket jag misstänker, så hade jag bara fördelat ut det då och då.

Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Hur tar man upp vatten som ligger på ett stallgolv?
I vintras var jag dum nog att att slarva med snöskottning utanför stalldörren och jag fick mycket jobb med att få bort all snö och is så jag kunde komma in i stallet.

Nu äntligen har jag fått upp dörren efter att ha hällt hinkvis med salt utanför. Det var sista gången jag slarvade med snöskottningen utanför en dörr:oops:.

Hur som helst,så när jag väl kommer in i stallet, så ligger flera pölar med vatten på golvet. Jag kunde snabbt konstatera att vattnet inte kommer från taket,utan jag antar att snön har smält och vatten har trängt in under golvet?

Hur tar jag bort vattenpölarna? Har ingen vattendammsugare. Måste en sådan införskaffas? Att ta upp allt vatten med trasa och hink kommer ta för lång tid.

Tacksam för svar.
Skrapa/borsta ut det? Har ni ingen brun i stället man kan få ner det i?

C C.Lundin skrev:
Vad är det för golv? Hur stort är stället?
Man får med sig vatten väldigt bra med en gummiraka. Är det betong, vilket jag misstänker, så hade jag bara fördelat ut det då och då.
Det finns flera trösklar inne i stallet,så det blir svårt att använda gummiraka och få ut vattnet på så vis.

L Lopex skrev:
Skrapa/borsta ut det? Har ni ingen brun i stället man kan få ner det i?
Nej,det finns flera trösklar som är i vägen tyvärr....

Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Nej,det finns flera trösklar som är i vägen tyvärr....
Trycker man till med en skrapa mot tröskeln lär det tryckas över, så får man trycka till ett par gångar, kanske inte den snyggaste lösningen menndey fungerar i min verksta!

Annars brukar väl stall ha en heldel skopor/spadar som man kan skyffla upp vatten med ner i en hink?

Eller så sprider man ut t ex kutterspån eller torvströ som får suga upp vattnet. Sedan är det bara att skyffla upp det i skottkärra och köra ut. :sweat:

Om man inte behöver ha stallet torrt på länge så går det säkert bra att ställa upp dörrar och fönster och låta naturen ha sin gång. Det bör torka upp nu när det är sommar. :cool:

Konstigt med ett stallgolv som inte går att spola av. Piassavakvast skulle jag ta till för att borsta ut vattnet men som sagt, det måste ju rimligen finnas någonstans där det går/gått att mocka ur stallet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.