D
Hej

Jag ska anlägga en pumpgrop i berget framför mitt hus. Gropen är redan framsprängd. Jag tänkte placera ett dagvattenrör på 1500mm som jag borrar massor av hål i. Tänkte borra hål i röret som är 5mm. Jag har räknat ut att 128 rör motsvarar ett 110mm rör. Jag tänkte börja borra hålen ca 5-8 cm upp på röret och lägga 50mm makadam under röret. Det blir alltså det utrymmet där sedement etc. kan lägga sig. Botten på brunnen är helgjuten.

Jag tänkte lägga ett varv markduk runt röret.

När jag ställt dit brunnen så fyller jag på med makadam (8/16), lägger en till markduk efter en bit och därefter fyller jag på med ytterligare makadam.

Markduken är i detta falla alltså till för att förhindra att barr, sediment, småsten etc ska nå röret och täppa till hålen.

Fråmsprängd grop i berget för anläggning av pumpgrop med verktyg och hinkar vid byggarbetsplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk bild av anlagd pumpgrop med dagvattenrör, makadam och markduk i berget framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Synpunkter?

Mvh

J
Om du lägger en markduk runt nederdelen så kan den sätta igen sig av fragment och då kommer du inte komma åt den utan att gräva upp alltihop igen, så hoppa över den delen, att ha något i själva brunnen är inte fel. tänk på att ev en pump slak stå och suga ca 10 cm ovanför botten, gärna på en platta av något slag. Tänker du ha stuprören till den brunnen, det är inte fel då det är stuprörsvatten som är i de flesta fall orsak till vattengenomslag i grundmur

• Gilla
Sylvek
  • Laddar…
D
Ok jag förstår vad du säger. Jag skippar den markduk som jag tänkte Linda runt röret, det va så du menade va?

Ok pumpen ska alltså inte stå på botten i röret utan jag bör få dit någon platta? Plast då kanske.

Varför kan inte pumpen stå på botten om jag borrar hålen några centimeter från botten.

Nej stuprören ska jag leda pt annat håll. Det vatten som når pumpgropen kommer från ett stort berg som har fall mot huset.

• Gilla
Sylvek
  • Laddar…
J
Det blir alltid en del fragment från utsidan vid nyinstallation, efter ett par år så blir det inget, det har lakat ur jord och fyllning och det ska samlas i botten och inte gå in i pumpen. Hur har du tänk att pumpen ska forsla bort vattnet, är det nerförsbacke till den delen. en sådan slang kan läggas väldigt grunt utan att frysa

J
Hur mycket vatten kommer det att bli i brunnen, alltså nivån, det är avgörande på allt

D
Problemet här är väl att sediment, barr och småsten etc kommer åkandes på berget. Det kommer alltså nytt hela tiden även om jag kommer försöka hålla berget rent.

Jag kommer dessutom inte återfylla med någon jord utan bara återfylla med 80-90 cm makadam

Röret från pumpen kommer gå rakt upp för att sedan gå med fall 20-25 meter till ett stup.

D
Omöjligt att säga hur mycket vatten det kommer bli....

Berget ovanför med fall mot huset är kanske 150-200 m2. Men på halva delen av framsidan har jag sågat ut rännor i berget som leder bort vattnet.

Det räcker ju det högre upp går naturliga fåror i berget för att en del del av de 150-200 m2 ska rinna åt rätt eller fel håll.

J
  1. Då vet jag, du kan med fördel lägga din slang ut från brunnen på ca 20 cm djup utan frysrisk och få en bra fallhöjd. DÅ plockar du bort backventilen i pumpen, funktionen blir då att slangen kommer att rensa sig själv genom hävert och vara i princip torr invändigt. När nästa pumpmoment kommer så är slangen tom och varmvatten pumpas, finns ingen frysrisk då.
  2. Hänger du med

D
Ur pumpgropar brukar man dra röret upp genom brunnen för annars går det inte ta upp pumpen utan att gropen behöver grävas upp.

Jag tror inte pumparna som säljs har inbyggt backventil (de säljs separat).

Jag tänker att eftersom röret går rakt upp och sedan med fall så kommer det som finns i röret upp till fallet kommer åka tillbaka ner i pumpgropen och lägga sig på botten.

I botten på pumpgropen lägger jag en kort värmekabel. Således ingen frysrisk.

Överväg att gå upp i storlek på makadamen till 16/32 så du kan borra större hål, då riskerar du inte att hålen sätts igen. Det behövs inte mycket innan ett 5mm hål blir tätt.

Pumpen hänger du en bit från botten och en vettig pump har inga problem med mindre partiklar som tex. barr men givetvis behöver den tillsyn och det kan även vara en vettigt att installera någon form av larm ifall nivån blir för hög som indikerar att pumpen inte fungerar ordentligt.

D
Såklart!! Pumpen hänger jag såklart! Smart! Då kan jag justera så att den hänger med maximalt avstånd utan att förlora funktion.

Hur stora hål kan jag borra med makadam 16/32?

Du borde kunna borra 15mm, skulle det ramla genom någon när du fyller upp är det ju inte hela världen och sen rör det sig ju inte.

Man brukar rekommendera 70 liters sandfång för samlingsbrunnar vid dränering, så det kan ju vara ett riktmärke för dig för hur högt du ska hänga pumpen.

D
Hmm känns som att 70 liter är lite väl tilltaget för en pumpgrop. Jag pumpar ju bort sen hel del sediment.

D
Gånger jag pumpen 40 cm från botten så blir sandfånget 65 liter.

455 x pi x 400

Såg nu på din skiss att du bara hade 40mm upp till grundmuren, och det är väl typ den nivå som du vill ha som högst på vattnet? Du bör ju också ta med i beräkningen att pumpen ju har en start och stoppnivå som kanske är 10 cm högt. Dvs, det kommer stå 10cm vatten upp på muren innan pumpen startar.

Start och stopplägena är ju en balans med att pumpen inte ska start för ofta helller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.