4 356 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Vilket makadam ska användas för altan på plattor?
Sida 1 av 2
Hej!
Det är som så att vi håller på och bygger en altan på 45kvm. Detta ska byggas på plattor.
Vi har grävt bort all matjord och lagt en matta, nu ska det fyllas upp med makadam, men vilken dimension på makadamen är det som ska användas? Känns som att jag har googlat i all evighet men finner ingen information kring detta.
Vi ska fylla upp cirka ~15-20 centimeter med makadam, och sedan ska stenplattor läggas på detta och sedan reglar, osv.
Som jag förstår det så bör vi välja antingen 4/8 eller 8/16, det kanske inte spelar speciellt stor roll?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Det är som så att vi håller på och bygger en altan på 45kvm. Detta ska byggas på plattor.
Vi har grävt bort all matjord och lagt en matta, nu ska det fyllas upp med makadam, men vilken dimension på makadamen är det som ska användas? Känns som att jag har googlat i all evighet men finner ingen information kring detta.
Vi ska fylla upp cirka ~15-20 centimeter med makadam, och sedan ska stenplattor läggas på detta och sedan reglar, osv.
Som jag förstår det så bör vi välja antingen 4/8 eller 8/16, det kanske inte spelar speciellt stor roll?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Det har en jäkla betydelse när det är så tjockt lager. Mindre fraktioner blir som att pulsa i lös snö. Gå på så stora du kan. Jag skulle gå på större än den 8/16 som du är inne på, kanske upp mot 25 som största.
Nej jag hann inte se detta tyvärr, jag gick på rekommendation från de som levererade makadamen, men jag märker precis som fsn nämner ovan att det inte blir något bra underlag. Kan det lösa sig någorlunda om jag hyr en markvibrator?mexitegel skrev:
Då makadam saknar 0-fraktion så går det inte att packa med padda. Det enda som händer är att ytan blir lite slätare när du kör över.M Musmatta skrev:
Samtidigt så måste jag kunna försöka göra något åt det hela nu när jag har 7 ton makadam på tomten, det är inget alternativ att köra bort de och köpa nytt. Jag märker ju att det blir packat någorlunda när jag går på makadamen. Inga tips? Det måste väl sätta sig på något sett?
Jag och tjejen som ger oss på detta har tummen verkligen mitt i handen, så vi är inte ute efter någon 100% altan, utan mer att det inte blir helt jävla katastrof för att jag använder denna makadamen.
Jag och tjejen som ger oss på detta har tummen verkligen mitt i handen, så vi är inte ute efter någon 100% altan, utan mer att det inte blir helt jävla katastrof för att jag använder denna makadamen.
Skyffla bort 4/8 där plattorna ska ligga och med god marginal runt och ersätt med större fraktion. Det kan typ hämta i Ikea-kassar på närmsta ställe, det går ju inte åt några större mängder.
Hur svårt kan det vara?
https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/lagg_marksten_2012_lu_120704.pdf
https://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/lagg_marksten_2012_lu_120704.pdf
M Musmatta skrev:
Blanda i 0/4 padda och dra ut nivån lägg plattorna så fungerar det.M Musmatta skrev:
Du skall lägga ut några plattor som du sen skall lägga reglar på och bygga träaltan eller är det hel plattsättning?M Musmatta skrev:Samtidigt så måste jag kunna försöka göra något åt det hela nu när jag har 7 ton makadam på tomten, det är inget alternativ att köra bort de och köpa nytt. Jag märker ju att det blir packat någorlunda när jag går på makadamen. Inga tips? Det måste väl sätta sig på något sett?
Vilken idiot till leverantör kan man tycka, vet dom inte så borde dom hålla flabben. Bygger du upp med så här fin fraktion så kommer det att rinna ifrån dig om du paddar. Lägger du det i en grop så att du har stadiga väggar som håller ihop det så kanske det går att köra över med en liten padda om det inte är för tjockt men jag är inte alls säker på att det funkar.
Lokalt armera med cementpulver enligt devisen ”alla sätt är bra utom dom dåliga”?
Redigerat: