Jag håller på med ett altanbygge och några av stödpunkterna kommer behöva bli på plintar.
Det är dock en nyanlagd tomt med mycket berg och schaktmassor och man hinner inte gräva många cm innan man stöter på sten, och då menar jag stora stenar.

Mycket går att få bort men det är för tätt mellan bamsingarna som blir omöjliga att gräva bort, och de kommer alltid för tidigt för att färdiga plintar ska gå att sätta dit.

Så -vad gör man?

Gräva ned till frostfritt går ju inte heller pga stenarna..

Jag lurar på om jag borde gräva ned till jag kommer till en större sten och borra hål i den, sticka ned armeringsjärn och sedan gjuta någon slags oformlig klump runt detta.

-Vad tror ni om den strategin?

I så fall kommer här följdfrågor:
-kan man använda borrhammare, eller måste man hyra tyngre grejer på Cramo eller liknande?
-vilken dimension på gjutjärn ska jag i så fall borra hål för?
-vilken sorts betong ska jag köpa?

Tack på förhand!

Jag fick göra så på en del ställen till min altan när det inte gick att gräva mer. Men köpte färdiga stolpskor, borrade med en liten hilti slagborr och sen använde fogspruta med kemankare för fastsättning. Sen om inte stolpskor når upp till bärlinan så sätter du en stolpe från stolpskor upp till bärlinan, 70x70 eller 95x95. Sitter bra å gick relativt snabbt att göra.

Alternativet som jag också gjort någon gång är ju att borra ett eller flera hål för armering att sticka ner. Borrade med en vanlig hilti slagborr, inte särskilt stor. Har för mig det var 14 mm borr å sen 10 mm armering. Sen dit med gjutrör som får snedsågas efter stenens form. Sen hälla i grov-betongen å i med stolpsko å väga av å fixa för att få i linje å rätt höjd. Blir oxå bra men mer jobb.

Lycka till, du får förmodligen så många olika svar så d bara är att välja å vraka! :-)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Testa med markskruv?

Finns t.ex. på Jula vet jag...

anders07 skrev:
Testa med markskruv?

Finns t.ex. på Jula vet jag...
Läste du ens inlägget? Eller menar du seriöst att han ska prova att skruva markskruv genom sten?

• Gilla
  • Haha
swelteringworkman och 2 till
  • Laddar…
Pangkaka skrev:
Läste du ens inlägget? Eller menar du seriöst att han ska prova att skruva markskruv genom sten?
De är inte så långa och man kan skruva dem lite snett och lägga tätare där man får ner dem.
Så, ja, jag är i allra högsta grad seriös!

• Gilla
Mattias______
  • Laddar…
Använd betongplattor. Blir minst lika bra som att köra med plintar och går tio gånger snabbare. Markskruv borde förbjudas, det är lika värdelöst som att slå ner en vässad stolpe i marken.

• Gilla
M-rubin
  • Laddar…
Hjäp mig förstå
-hur menar du att jag ska använda betongplattor?

Slå markskruv ur tanken direkt om du har stor sten i marken. Jag röstar på Finndjävels förslag om betongplattor. Gräv bort eventuell matjord, i med grus eller singel upp till marknivå, lägg en betongplatta typ 35x35cm.

Om din altan ligger någorlunda i marknivå kan du använda plastbrickor för att finjustera höjden till regelstommen. Annars kan du använda flera plattor på varandra eller göra stolpar som står på plattan och skruvas i stommen.

• Gilla
NalleBjör och 2 till
  • Laddar…
En sak till. Om du väljer att använda betongplattor så kolla på blocket. Där skänks ofta begagnade plattor bort och för din del gör det ju inget om de inte är så snygga😀

• Gilla
MimmiB
  • Laddar…
Jag röstar nog också på plattor - iallfall om du inte skall ha för hög höjd på altanen (blir lurigare om den skall upp mer än säg ca50 cm).
Jag har också morän men många rejäla bumlingar på landet, en markskruc skulle inte komma ned mer än 5 cm (spettet komemr inte ned mer än 5-10 cm innan den klonkar på ngn sten) :/

Jag använde en kombination av färdiga plintar och en gjuten plint för min altan...en altan är ju inte lika käsnlig för någon cm sättning som ett hus, och inte lika tung heller...om den ens sätter sig- vissa bumlingar är ju så stora att de inte rubbas...

/K

Hej alla och tack för feedback.

Det blev lite blandad kompott av lösningar. Träreglar och plintar under konstruktion med verktyg på grusunderlag vid hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag lyckades gräva bort överraskande mycket stenar. Det tog dock mycket längre tid så klart, nästan två veckor till. Vissa hål blev 1,5x1 meter breda och djupa så de nådde mig till höften om jag stod i dem, efter att jag fått bort stenen i fråga. Oerhört tungt arbete.
Vissa plintar grävdes istället ned grundare. Tillräckligt långt att de fick bra stöd, men att de fick sticka upp lite grann. Då fyllde jag upp marken runt om med dränerande kross och större stenar för ökad stabilitet.

Där det var lämpligt lade jag bara rejäla stenplattor på lite kross och så fick en stolpe stå på den, eller reglarna ligga an direkt (på tjärpapp).

Nu väntar det en hel del trall-skruvande och därefter staket!

• Gilla
Solskensbyggare och 3 till
  • Laddar…
Snyggt! Vilket jobb du har gjort.
Detta kommer säkert bli kanon!

Jag har samma problem!! Bara sten i min mark. Testade en ny variant igår och idag. Den är inte helt problemfri! Men funkade helt ok 😊 jag köpte en borrhammare på Jula och ett betongborr som är 30mm gånger 920mm. Slog ner ett spätt som start å borrade sedan hela längden. Sedan hade jag Julas jordankare som man skruvar ner. Det svåra är ju att få det rakt när alla stenar vill trycka undan, men lite kan man ju justera med regeln 🖒😊 bara synd att jag inte testat det innan 😉 mvh Jan
Borrhammare, långt betongborr och jordankare på ett träbord, redo för användning i stenig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
JONSTE och 1 till
  • Laddar…
J JKHANSSON skrev:
Jag har samma problem!! Bara sten i min mark. Testade en ny variant igår och idag. Den är inte helt problemfri! Men funkade helt ok 😊 jag köpte en borrhammare på Jula och ett betongborr som är 30mm gånger 920mm. Slog ner ett spätt som start å borrade sedan hela längden. Sedan hade jag Julas jordankare som man skruvar ner. Det svåra är ju att få det rakt när alla stenar vill trycka undan, men lite kan man ju justera med regeln 🖒😊 bara synd att jag inte testat det innan 😉 mvh Jan
[bild]
Hej!
Vet du var man kan få tag i såna maskin?
//Fidel

F Fidel Askar skrev:
Hej!
Vet du var man kan få tag i såna maskin?
//Fidel
Om du lä några rader ner i inlägget så skriver han att han köpte den på Jula...

• Gilla
Fidel Askar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.