När vi köpte huset, byggt -77 så sa besiktningsmannen åt oss att gräva ett dike runt husgrunden och fylla det med makadam. Nu gräver jag och stöter på isolering 15 cm ner. Kan jag ta bort denna eller behöver jag lägga dit ny, under makadamen? Tacksam om någon vet och vill hjälpa!
 
  • Husgrund med ett nyligen grävt dike som visar isolering 15 cm under jordytan bredvid tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringen skall du absolut inte ta bort.
 
Helt klart har den där besiktningsmannen inte använt en spade när han besiktade kåken.
Finns väl ingen anledning att gräva bort jorden och lägga makadam längs sockeln.
 
Jo det är för att få bort matjorden som är fukthållande. Istället lägger man dit makadam, då blir inte fukthalten mot husgrunden lika hög. Det jag däremot famlar i blindo om är hur djupt och brett jag ska gräva. Just nu är det spadens bredd som anger dikesbredden. Och så undrar jag som jag skrev om isoleringens syfte...
 
Lite tramsigt. Speciellt som isoleringen har exakt samma funktion + att den isolerar plattan.
Så gräv med samma bredd som isoleringen och ner till den. Då fixar du det som besiktningsmannen påpekade. Men han har helt klart inte använt en spade och grävt för att se vad det är för material under markytan.

Edit
Ser nu av bilden när jag zoomar in att det är isoleringaskivor som ligger.
Men oavsett gräv inte och förstör dessa.
Sen lägger du så brett med grus du vill. Egentligen så räcker det att klippa remsor av platonmatta och ställa mot sockeln och sedan fylla tillbaka jorden. Blir ju samma funktion.
 
Claes Sörmland
Är det verkligen isolering lagd ändamålsenligt längs med hela grunden? På fotot ser det närmast ut som någon dumpat lite isolering som blev över vid husbygget.
 
K
Ja det behövs inte speciellt brett lager makadam. Gräv bort all jord ner till isoleringen och fyll på med så brett lager du tycker är snyggt och praktiskt. Vi har en en meter bred gång runt huset. Mest för att det är praktiskt...
 
Min första tanke var också det där med att de hade dumpat byggmaterial, jag är osäker. Platonmatta är en intressant tanke eftersom jag slipper köra iväg och dumpa jorden, samt att köra hem makadam till tomten..
 

Bästa svaret

Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Min första tanke var också det där med att de hade dumpat byggmaterial, jag är osäker. Platonmatta är en intressant tanke eftersom jag slipper köra iväg och dumpa jorden, samt att köra hem makadam till tomten..
Googla ”randisolering” så får du en förklaring till varför det ligger där.

Mvh
Johannes
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Det där är väl Rockwools "elefantmatta", användes som markisolering men den funkar dåligt då den blir genomsur. Gräv upp 60 cm från grunden och lägg ner markisolering (frigolit), gärna mer vid knutarna.
Platonmatta mot grunden gör att du kan återfylla med "vadsomhelst"

Protte
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Aha! Det är därför jag bara hittar isolering runt knutarna på mitt hus. Efter googling förstår jag att dessa är extra känsliga för frost.
 
prototypen prototypen skrev:
Det där är väl Rockwools "elefantmatta"
Blir som ett våtvarmt omslag och suger vatten, det fanns inget annat på den tiden, har själv haft det, grävde om, orkade knappt lyfta en skiva 100 mm p.g.a fulla med vatten. Denna typ förutsätter att det är ett asfaltslager i två skikt på grunden , så att inte grunden ska suga åt sig vatten
 
Jag kan verkligen rekommendera grävarbete i juli. Jorden är helt snustorr och väger ingenting. Nackdelen är väl värmen då
 
Detta visar ju bara hur i kompetenta besikni gsmännen är , lägga macadam utan utlopp
 
Är det platta?
Hade också matjord intill grunden och korkisolering runt plattan.
Den var dock obefintlig under marknivån.
Jag grävde ca en spadbredd och lite djupare än plattan och fyllde på med grus som blev över efter gruset till uppfarten.
 
  • Gilla
Kasper i Malmö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.