L larsson r skrev:
Detta visar ju bara hur i kompetenta besikni gsmännen är , lägga macadam utan utlopp
Det finns ju dräneringsrör under/utanför så det är väl inte alls konstigt

Kasper i Malmö Kasper i Malmö skrev:
Det finns ju dräneringsrör under/utanför så det är väl inte alls konstigt
Du ska ju INTE leda ner vatten vi husväggen , lägg tätt material

Fel. Man lägger makadam för att leda ner vatten INNAN det kommer till husväggen. Eller platonmatta. Det bildas en luftspalt som låter grunden andas. Om du låter matjord ligga blöt mot betongen så kan det bli fuktskador i förlängningen

Fel. Man lägger makadam för att leda ner vatten INNAN det kommer till husväggen. Eller platonmatta. Det bildas en luftspalt som låter grunden andas. Om du låter matjord ligga blöt mot betongen så kan det bli fuktskador i förlängningen
SKALL VARA TÄTT MOT GRUNDEN, blir ju mera vattenbelastning när du gör ett badkar utan utlopp invid grunden

Hade likadant runt husknutarna på min villa byggd 1981. De var dyngsura och hade massa rötter i sig så jag slet bort det jag orkade ta bort och lade sedan väggrus och makadam mot grunden.

De jag talat med saatt de inte gör någon funktion så bara att ta bort.

Det jag försökte tänka på var att få fall på väggruset ut från väggen.

Förklara hur du får en luftspalt med platon

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[länk]

”Platon Xtra möjliggör samtidigt att fukten inne i väggen kan transporteras bort genom den luftspalt som finns mellan väggen och mattan.”
Blir ett mellanrum men inte luftspalt , den ska ju avslutas under marknivå

JanneJanne123
Då definierar du och tillverkaren ordet luftspalt olika.

• Gilla
Kasper i Malmö och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Då definierar du och tillverkaren ordet luftspalt olika.
L larsson r skrev:
Blir ett mellanrum men inte luftspalt , den ska ju avslutas under marknivå
Tydligen , men eftersom det inte kommer in nån luft nån stans,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.