jag funderar på att höja en del av tomten 40-50 cm. Det ska sen vara en friggebod med liten altan där, totalt max 20 kvm. Underlaget är lite oklart, just nu gräsmatta och gammal rabatt. Från början är tomten avstyckad från en skogsfastighet med barrskog, så vad som döljer sig under gräsmattan vet jag inte. Bygglovsprocessen är jag på det klara med.

Hur gör man rent praktiskt en sån markhöjning? Vilka moment är det? Vad ska man tänka på? Hur räknar man på belastning så att höjningen inte säckar ihop?

Många funderingar :)

• Gilla
nevinator
  • Laddar…
Du bör schakta av till fast mark. Oftast når man acceptabel mark för ett sånt här projekt när matjorden är borta.

Ett enkelt sätt, om än inte fackmannamässigt, att göra en egen schaktbottenbesiktning är att schakta bort matjorden och köra med en padda, gärna en stor på runt 500kg. Man känner i paddan om underlaget svarar bra för då studsar paddan eftersom marken inte packas.

Sen är det bara att fylla upp, antingen med
0-90 eller om du kan få tag på billigare fyllnadsmassor av bra kvalitet. Padda det i två omgångar med padda av samma storlek som nämnts innan. Sex överfarter per paddning. Toppa med vad som är lämpligt beroende på hur du ska grundlägga friggeboden, singel eller 0-16 kan vara bra alternativ.

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.