Hej
Är ganska nybliven grusvägsägare
visst har det blivit mindre skador på vägen förut vid regn men inte så här mycket.

Hur skall jag på bästa sätt förstärka vägen så att den bättre står emot nästa kraftiga regn?
Då huset i slutet på vägen är ett fritidshus så är det svårt att hålla koll hela tiden och hinna åtgärda skadorna direk, så har det väl börjat växer det sedan ganska fort om inget görs direkt.

Räcker det med att lägga på ett par lass grus och sedan packa ordentigt eller behöver hela den utsata biten grävas upp och göras om från grunden med stabilare bärlager?

Funderar även på om diken skulle vara bra men det blir svårt att få till ett bra avslut som tar hand om vattnet och jag vill inte riskera att skapa en mindre sjö på åkern nedanför.


 
Herr hatt Herr hatt skrev:
Hej
Är ganska nybliven grusvägsägare
visst har det blivit mindre skador på vägen förut vid regn men inte så här mycket.

Hur skall jag på bästa sätt förstärka vägen så att den bättre står emot nästa kraftiga regn?
Då huset i slutet på vägen är ett fritidshus så är det svårt att hålla koll hela tiden och hinna åtgärda skadorna direk, så har det väl börjat växer det sedan ganska fort om inget görs direkt.

Räcker det med att lägga på ett par lass grus och sedan packa ordentigt eller behöver hela den utsata biten grävas upp och göras om från grunden med stabilare bärlager?

Funderar även på om diken skulle vara bra men det blir svårt att få till ett bra avslut som tar hand om vattnet och jag vill inte riskera att skapa en mindre sjö på åkern nedanför.


[bild]
Ser tyvärr inte bilden. Är det bara jag?
 
harry73
Ser inte heller bilden
 
harry73
Är du ansvarig för underhållet på vägen mot fritidshuset? Om ja, på vilket sätt.
Om nej, är det kanske bättre att strunta i det.
 
TheImprovisor
Ser tyvärr inte bilden men rent allmänt är väl prio ett på grusväg att få en bra avrinning genom att se till att vägen sluttar från mitten och och ut mot sidorna.

Har själv en ca 200 meter lång, tämligen brant grusväg upp till mitt hus och har genom åren lagt åtskilliga ton grus i olika dimensioner på den för att få den i hyfsat skick. Har också grävt små avrinningar vid sidorna för att förhindra att vattnet rinner hela vägen ner och tar med sig vägen.

En granne tog till lite elakare metoder och grävde helt sonika upp hela sin väg och lade ett rejält bärlager underst och toppade sedan med, om jag kommer ihåg rätt, 0-18.
 
Hej
Nytt försök med bilden hoppas det funkar nu
Det är min väg och bara vi som kör på den så allt underhåll / kostnader faller på mig

Tror ni det räcker med att bara göra en ordentlig sidolutning?
Skulle det göra någon skillnad med att lägga på så grovt som möjligt utan att riskera punktering/framkomlighet i omgångar som förstärkning och sedan (när det packats tillräkligt av den normala användningen med bilen) lägga på en finare fraktion som man lättare kan underhålla med typ vägsladd efter en ATV.


Grusväg med djupa hjulspår och sidolutning omringad av grönska, behov av underhåll syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser inga diken, så då rinner allt vatten på vägen. Eller finns det?
En metod jag använder med framgång är att ta bort vattnet från vägen innan det blir så mycket att gruset börjar åka med.
Ta Tre brädor och spika till ett U.
Gräv ned på tvärs över
Vägen med
Ovankanten precis i höjd med vägen. Detta leder bort vattnet till diket.
Du kan behöva flera sådana i din backe, med det är
Väldigt effektivt. Emellanåt behöver man rensa dessa på grus så de inte fylls igen.
 
  • Gilla
sundell79 och 1 till
  • Laddar…
Vattnet måste bort från vägen, det finns inget grus som klarar rinnande vatten i längden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D09
Fixa ” rejäla” diken och när vägen fixas gör så den är som högst på mitten så vattnet får en chans att rinna av och inte med diket.

Har du en stor yta ovan vägen dvs yta som tar upp regn och inte hinner svälja vattenvolymen så kan du klura på hur du leder av denna innan den når vägen.
 
TheImprovisor
Ser ut som vägen består av väldigt mycket sand.
Jag hade börjat med att dika, jämna ut skadorna och sedan sprida bergkross 16-32 på vägen i ett par omgångar och se till att bombarderingen är rejäl. När detta gruset satt sig ordentligt kan du lägga på ett slitlager 0-16.
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Håller med föregående skribent på med 16-32 jag la 40 ton på min väg ifjol och har nu fått körbanor och en väg som håller! Blir inget trevligt att köra på i början men med tidens tand blir den fin
 
Tack för alla svar
Det blir nog som föreslagits här i tråden. ökad sidolutming lutningen på vägen samt dikning och rejält med 16-32 till att börja med och hoppas det håller.
 
  • Gilla
sundell79 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.