Byggahus.se

Klantat mig vid gjutning

9k läst  43 svar

1. H
    Verktygstokig Nivå 1
    Har klantat mig rejält vid gjutning av en stödmur. Har stora luftfickor såg jag nu när jag rev formen.
    Finns det något sätt att laga detta?
    Eller behöver jag göra om allting?
    Eller kan jag låta det vara? Är mest orolig för frostsprängning.

Det är en stödmur till en pool, och luftfickorna ligger mest i översta "lagret".

Gjutet med jordfuktad betong, därav "lager" bildningen.

• Laddar…
  2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 19
    • Laddar…
  3. H
    Verktygstokig Nivå 1
    • Laddar…
  4. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 19
    Vad va tanken med jordfuktat? Det är ju bara sämre på alla vis.

5. C
    Medlem · Nivå 9
    Jordfuktat är bara ett påhitt. Funkar kanske om man ska sätta plattor i, på sin höjd.

Om den där muren ska fylla någon funktion så är det nog bara att göra om helt och hållet.

6. J
    Medlem · Nivå 9
    Ingen vibbring som jag ser det. Du verkar ha kvar formvirket, sätt tillbaka det 5 cm utanför och töm i betong som är lite lösare med lite i taget. Har du en slagbormaskin så sätter du en stor bult i den och kör lite försiktig mot formen tills det kommer upp vatten på betongen, fyller mera betong ,då sjunker det bra och blir ingen luft kvar. Du kan med fördel låta det nya gå över överdelen och släta till, gärna med lut utåt så vatten rinner av

7. Andreas Lundgren
    Medlem · Nivå 9
    Jag har aldrig riktigt förstått om det finns någon fackmannamässig skillnad på "jordfuktig" vs "jordfuktad". Folk använder uttrycken olika, men ofta känns det som om "jordfuktad" är när man lägger torrt bruk under marksten (istället för tex stenmjöl) och låter det bränna med markfukten med tiden.

Och att "jordfuktig" snarare beskriver betong med låg vattenhalt (och inga flytmedel och vattenreducerare) så att man kan forma den lite.

Och i så fall, är inte betong med lägre vattenhalt alltid starkare väll?

Så jag antar att ts har använt jordfuktig betong för att få den starkare. Ifall han vill göra poolen 10 meter hög och fylla den med kvicksilver i framtiden.

• Laddar…
  8. H
    Verktygstokig Nivå 1
    "jordfuktad" betong ska man ha för att om betongen är för lös, trycker den in poolväggen. Så fick jag det förklarat för mig iallafall.

9. J
    Medlem · Nivå 9
    Det kallas även torrbruk, nästan bara cement/sand/och lite vatten och används vid läggning av klinkers på stora ytor och är mycket billigare än fix, då är det ca 3 cm och uppåt i mellanrum mellan platta och underlag för att fungera. Det med att tunna ut betingen lite ( inga sten/balast i den ) bara gjutsand gör att betongen flyter in i håligheterna som finns och bitar bra. Måste då vibbras ocg gärna blöta ner den gamla betongen lite så att den nya inte brinner till för fort

• Laddar…
  10. Andreas Lundgren
    Medlem · Nivå 9
    Aha, poolen stod redan på plats så klart. Det är väldigt svårt att vibrera/fylla betongen helt utan att få väldigt stort tryck på poolen. Så du gjorde nog rätt som du gjorde!

Nu måste du bara fylla ut håligheterna på utsidan. Använd lagningsbruk eller återanvänd formen och gjut 5 cm till utanför som andra har föreslagit.

Kommer poolen stå kvar året runt? Kommer den vara vattenfylld året runt? Den man kanske kan fundera på är hur dem ser ut på insidan, och hur mycket vatten där kommer in under vintern.

11. Talvan
    Medlem Nivå 4
    Var är poolen?

• Laddar…
  12. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Jag hänger inte med på bilden, vad är syftet med gjutningen? Klart du kan snygga till den på lite olika vis men om den ska tåla belastning i någon större utsträckning så bör det nog göras om.

• Laddar…
  13. S
    Medlem · Nivå 12
    Den kan möjligen fylla en funktion om armeringen sitter ihop i en hel cirkel så att den omfamnar botten så att säga.

• Laddar…
  14. J
    Medlem · Nivå 9
    Troligen någon som blivit rädd att botten/stenar ska ge sig iväg utåt , kanske det är så att ev stenar inte är ankrade i första skiftet, då kan dom kalva ut, bra då med en ring betong och armering utanför

• Laddar…
  15. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Ok, men då vill det ju till att det är armerat enligt konstens alla regler om det ska vara till någon nytta :).