9 554 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Problem med krypgrundsavfuktare Munters MH270
Hej!
Vi har en krypgrundsavfuktare - Munters MH270 - installerad sedan 8 år tillbaka.
För en månad sedan såg vi att något var på tok eftersom RH stack iväg uppåt.
Konstaterade att det verkade som att avfuktaren regenererade konstant, och efter kontakt med Munters så lämnade jag in den på service och det visade sig att drivaxeln på rotorn hade fastnat vilket gjorde att det inte funkade.
Bytte axel, och funktions- och kapacitetskontroll rapporteras nu OK.
Men, när jag nu monterat in avfuktaren så reglerar den helkass. Jag får ett resonansförlopp där hygrostaten kallar på avfuktning, regenerering startar och RH går ner väl under börvärdet, sedan ökar RH igen, går förbi börvärdet varpå hygrostaten åter kallar på avfuktning, regnerering startar, RH fortsätter öka ett tag innnan det på nytt minskar, går under börvärdet igen och så vidare.
Ärvärdet pendlar i skrivande stund mellan -4 % RH till +5% RH i förhållande till börvärdet. Det hela leder till att värmaren går cirka halva tiden vilket ger en intressant, men inte särskilt lockande energiförbrukning.
Innan detta fenomen uppträdde så låg den blickstill på börvärdet, kanske +/- 1%.
Jag loggar nu värden för att snacka med Munters, men ville höra här om någon råkat ut för något liknande eller har någon klokskap att dela med sig av.
Till saken hör att inget i grunden ändrat sig, förutom att avfuktaren åkt på service.
Vi har en krypgrundsavfuktare - Munters MH270 - installerad sedan 8 år tillbaka.
För en månad sedan såg vi att något var på tok eftersom RH stack iväg uppåt.
Konstaterade att det verkade som att avfuktaren regenererade konstant, och efter kontakt med Munters så lämnade jag in den på service och det visade sig att drivaxeln på rotorn hade fastnat vilket gjorde att det inte funkade.
Bytte axel, och funktions- och kapacitetskontroll rapporteras nu OK.
Men, när jag nu monterat in avfuktaren så reglerar den helkass. Jag får ett resonansförlopp där hygrostaten kallar på avfuktning, regenerering startar och RH går ner väl under börvärdet, sedan ökar RH igen, går förbi börvärdet varpå hygrostaten åter kallar på avfuktning, regnerering startar, RH fortsätter öka ett tag innnan det på nytt minskar, går under börvärdet igen och så vidare.
Ärvärdet pendlar i skrivande stund mellan -4 % RH till +5% RH i förhållande till börvärdet. Det hela leder till att värmaren går cirka halva tiden vilket ger en intressant, men inte särskilt lockande energiförbrukning.
Innan detta fenomen uppträdde så låg den blickstill på börvärdet, kanske +/- 1%.
Jag loggar nu värden för att snacka med Munters, men ville höra här om någon råkat ut för något liknande eller har någon klokskap att dela med sig av.
Till saken hör att inget i grunden ändrat sig, förutom att avfuktaren åkt på service.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Vad är den förväntade livslängden på avfuktaren enligt tillverkaren. Tycker att åtta år är en ganska lång tid.
Den här modellen är av industrikvalitet - och kapacitetstestet säger att den håller full effekt.
Munters säljer numer en "konsumentmodell" av MH270/MH240 kallad HomeDry, men den lär vara ungefär som Woods modeller som är populära - plasthöljen och med lägre kapacitet.
Det är ingen kondensavfuktare utan en sorptionsavfuktare, så det sitter ingen kompressor i, utan bara en värmare och en fläkt, så det finns inte mycket som kan paja...
Munters säljer numer en "konsumentmodell" av MH270/MH240 kallad HomeDry, men den lär vara ungefär som Woods modeller som är populära - plasthöljen och med lägre kapacitet.
Det är ingen kondensavfuktare utan en sorptionsavfuktare, så det sitter ingen kompressor i, utan bara en värmare och en fläkt, så det finns inte mycket som kan paja...
Hur gick det med avfuktaren? Fick du rätt på den?P pero skrev:Den här modellen är av industrikvalitet - och kapacitetstestet säger att den håller full effekt.
Munters säljer numer en "konsumentmodell" av MH270/MH240 kallad HomeDry, men den lär vara ungefär som Woods modeller som är populära - plasthöljen och med lägre kapacitet.
Det är ingen kondensavfuktare utan en sorptionsavfuktare, så det sitter ingen kompressor i, utan bara en värmare och en fläkt, så det finns inte mycket som kan paja...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden