2 121 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Böja armering som ligger i spänn!
Sida 1 av 2
Jag tänkte böja ett armeringsstål för att gjuta ett välvt tak. Stålet är 6 m långt och avståndet mellan ändarna är ca 5,6 m. Hur stor blir höjdskillnaden i mitten när jag böjt stålet? Finns det ngn hemsida som kan hjälpa?
När jag ändå undrar. Hur mycket bättre är det att gjuta med armering i spänn jämfört med ett ospänt armeringsstål?
Hur mycket armering behöver man om man ska ha ett välvt tak 1 meter under jord?
Hur välvt behöver taket vara?
Jag vill kunna köra en grävare på 5 ton över. Eller en lastbil på 16 ton.
Busster
Hmmmm!
Jag har läst om spännarmerad och slakarmerad betong. Trodde det hade att göra med att konstruktionen blev starkare.
Ponera att man gräver en 3,5 meters grop i trädgården för att bygga ett utrymme i så som en ev. vinkällare. Hur ska man armera taket för att det ska tåla lasten ifrån 1m jord och ev. överkörning av fordon?
Jag har läst om spännarmerad och slakarmerad betong. Trodde det hade att göra med att konstruktionen blev starkare.
Ponera att man gräver en 3,5 meters grop i trädgården för att bygga ett utrymme i så som en ev. vinkällare. Hur ska man armera taket för att det ska tåla lasten ifrån 1m jord och ev. överkörning av fordon?
Det finns spännarmering också, men då behöver du dra rätt bra i järnen och det har inget med att man lägger ett järn i lite spänn.Busster skrev:
Hmmmm!
Gör du gropen liten så klarar du dig troligtvis utan armering alls.
Vi får fortfarande ingen relevant info.
Ska du gjuta väggar och gjuta valvet på? Hur tjockt ska valvet vara? Hur lång spännvidd har du tänkt dig?
Bottenplatta 7,5 x 6 m. Väggar av armerade skalblock ca. 250 mm tjocka. Höjd på vägg ca. 160 - 180 cm. Takhöjd? 200 - 210 cm. Armering i välvt tak av svetsade tvärgående 20mm och längsgående 12mm armeringsstål ihopsvetsat med väggarnasarmering. -ish! 
Det där behöver räknas mer ordentligt på, speciellt om det ska vara välvt och med relativt lång spännvidd.Busster skrev:
Att du sen svetsar all armering är bara tidsödslande, det ger ingenting för konstruktionen om det var det du tänkte. Det är ev. om du tänkt dig stumsvetsa istället för att skarva järnen traditionellt - vilket man brukar vilja undvika till varje pris.
Det där behöver du naturligtvis gå till en konstruktör med för att få dimensionerat. Det skall rimligtvis till en fet dubbelarmering. Skall det tåla ryska granater med? Och hur får man 2m takhöjd med 1,6m höga väggar?Busster skrev:
Nä, enkelt förklarat så är det kammarna på järnen som "låser" i betongen. Att du svetsat ihop järnen gör ingen skillnad. Najar gör du bara för att armeringen ska ligga på rätt plats under gjutning som den gjorde innan du hällde på massa betong.Busster skrev:
I princip vilken konstruktör som helst, det är ändå väldigt basic i det stora hela.Busster skrev: