Byggahus.se

Torktid/tjocklek eps-betong (badrum)

122 läst  0 svar

1. H
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Håller på och renoverar badrum plus tvättstuga i en del av ett gammalt hus (utbyggnad in i gamla logen). Det är flera små utrymmen (hall, grovkök, badrum, bastu) som ska bli två större utrymmen. Plastmatta på golvet i bägge.
    "plattan" är enkel och oisolerad. Att kalla det platta är kanske tom att ta i, lite oklart hur mkt där är men det märker vi när det ska bilas upp och bytas avlopp.

Vi är inte speciellt känsliga för kalla golv och golvvärme kommer inte på fråga med tanke på konstruktionen.

Befintlig "platta" är inte precis jämn och gamla grunden av gråsten (mellan stall och loge) sticker upp enstaka centimetrar på några meter. Där har, beroende på utrymme varit reglat direkt på plattan
    eller, som under badrummet, ca 5 cm markskiva/stenull och 10 cm m nån betong och sen klinker.

Tanken nu har varit att gjuta med eps-betong ca 10 cm på befintlig platta. Antar att det ska flytspacklas på det (byggfirma) och sen våtrumsmatta på golvet.

Nu snackade i dock häromsistens och då visade det sig att dom haft en kund där dom gjutit eps och sen tror jag parkett el dyl på det. Trots att det verkade ha fått torka rätt länge så hade sen golvet sen rest sig rejält pga fukt i eps:en.

Så jag undrar hur det egentligen är med eps och torktid.

Plastmatta stänger ju in rätt bra. Och man vill ju inte att den ska lossna heller. Borde man ha klinker på eps:en istället?

Ska det vara plast mellan platta och eps? Det är en platta som är utsatt f markfukt men träreglarna har klarat sig förvånansvärt bra, legat där säkert 30 år.

Vi har bott i evakueringsbod i typ 3 mån redan och det lär ta 3 mån till minst. Vi vill gärna ha ett badrum innan advent...

Tacksam f erfarenheter av EPS, ffa halvbra isolerad....

Alternativet skulle vara oventilerat nivellgolv med (antar jag) skivor, spackel osv. Det känns mindre lockande tycker jag men jag är ingen expert.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka