Jag har ett hus från 1930 och har tänkt täta och dränera grunden. När jag väl börjat gräva med en liten grävmaskin stöter jag på stora stenblock. Vissa får jag bort andra verkar vara för stora. Dessutom består grunden av en massa löst sittande stenblock, några av dessa lossnar när jag gräver. Jag har kommit en halvmeter, men källargolvet ligger nästan två meter ner. Frågan är om jag ska fortsätta gräva? Blir grunden för instabil? Är det någon idé att dränera även om man inte kommit ända ner? Ska jag täta och laga grundmuren med cement? Eller bara fylla igen med singel och låta det vara lite fuktigt i källaren?

• IMAG0467.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ajdå !
Om du vill göra detta rktigt och få torrt i källaren så måste du så klart lägga dräneringen under källargolvets nivå.
Men med den besvärliga grunden som du har blir det lite extra krångligt att gräva sig ner så långt.
Ser ut som betonghålsten ovan mark och sprängsten under mark. Sådan mark bör man nog egentligen låta vara. Men om man vill så kan man ju gjuta ny grundmursförstärkning av betong utanpå den gamla grunden.
Den nya grunden bör du både belastningsarmera (där det behövs) samt förankra med armeringsjärn som du sticker in mellan stenblocken alt. borrar ända in genom källarväggen om den är stabilare på insidan. ( Är källarmuren uppmurad med tegel på insidan och är i så fall denna bärande ? )
På bilden ser det tyvärr ut som om det är betonghålstenen som är den bärande detaljen så då måste du gjuta en förstärkning oavsett om du tänker fylla igen utan att dränera eller om du tänker gräva hela vägen ner till under golvnivån.

Hej Titanium och tack så jättemycket för svar.
Jag gräver inte mer nu. Det verkar klokt att låta den här typen av grund vara som den är. Men nu när jag väl börjat (en halvmeter ner längs ena kortsidan) så menar du att jag ska gjuta en ny grundmur. Betyder det att jag gör en en gjutform, lägger i och sticker in armering och sen häller i betong? Eller räcker det att jag slänger in murbruk mellan stenblockens skarvar och tätar med småsprängsten så gott det går? Och i öppningen (vid den icke bärande tegelväggen) räcker det att jag murar upp med leca block eller tegel? Här kommer en veranda att byggas så den delen av grunden ovan mark kommer inte synas.

Vad gjorde du ?

Det blev som du rekommenderade Titatnum, eller i alla fall som jag tror att du menade. Jag slutade alltså gräva för bort mer sprängsten för att inte huset skulle börja röra på sig. Jag göt en grundmursförstärkning utanpå den gamla grunden. Lite krångligt att profilsåga plyfan så den följde botten för att hindra betongen att flyta ut men jag fick till en kanal längs hela husets kortsida på drygt en meters djup och ca 3 dm bred (varav 1 dm stack ut från den befintliga muren och 2 dm under själva huset), lagom bred för att få plats att spruta ner betong. Jag stack in armeringsjärn mellan blocken och överallt jag kom åt. Vid tegelmuren gjorde jag en extra förstärkning med armeringsjärn som hölls ihop med paketet likt en tving. Minns inte vad de heter men de gick att hyra. Sedan var det bara att packa singel, bygga formen för grunden under verandan och sedan in med betong. Det blev väldigt bra tror jag. Allt känns stabilt, och det läcker inte längre in i källaren.

IMG_3177.jpg
Skapa konto
IMG_3175.jpg
Skapa konto
IMG_3179.jpg
Skapa konto
IMAG0510.jpg
Skapa konto
IMAG0516.jpg
Skapa konto
IMAG0517.jpg
Skapa konto

Hej,
Jag står inför samma dilemma som du gjorde och skulle gärna veta om du la ner dräneringsrör utanför din nya grund som du gjöt mot huset. Jag grävde till botten av min platta på långsidan av huset men min gavel ser ut som din med en del av berggrunden som delvis är ingjuten i ena hörnet.

• Utgrävning längs husgrund med partiellt synlig berggrund och dräneringsrör som är installerat mot husväggen.
    Skapa konto
  • Grävd grund vid hus med berggrund och ett grått dräneringsrör längs med väggen.
    Skapa konto
  • Grund med ingjuten berggrundsdel vid gaveln, dräneringsrör, och regnvattenavlopp i marken intill husvägg.
    Skapa konto
Adam Lundin Adam Lundin skrev:
Hej,
Jag står inför samma dilemma som du gjorde och skulle gärna veta

Hej Adam,
Intressant att läsa ditt inlägg och att veta att det finns andra med problem. Jo, jag la en slinga med dräneringsrör runt den gjutna grunden för verandan men kom inte åt att lägga något rör nära den gamla väggen. Finns det plats kan det väl aldrig skada att lägga dit ett.
Hälsningar
Max

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.