Hej, såg idag att det sipprar in vatten från båda rören som hör till bergvärmen i källarväggen.. vad kan detta bero på? Bott i huset i fyra år och det hhar inte hänt förut. Har haft ca 1 meter snö på gården som nu smälter i rask takt. Kan det vara smälltvatten som tränger igenom? Det är tätat med nåt skum runt rören. sen kan jag typ ingenting om dränering.. hur vet jag om det är dränerat vid den väggen? Rören sitter nedanför fönstren på sista bilden..Tacksam för all hjälp
Det är väl smältvatten som rinner efter väggen? Sen om det kommer in genom väggen pga dålig tätning eller den extrema vintern vet jag inte... Men jag gissar att marken blir ganska mättad när en meter snö ska smälta. Det är väl tjäle överallt utom närmast huset också, så det är inte så konstigt att vattnet tar den vägen.
Jag tycker det ser ut som det har varit en läcka där ett bra tag. Man ser hur betongen är ordentligt mättad (fuktig) i ett ganska stort område runtom. Färgen har dessutom börjat flagna / gulna. Det ser också ut som det runnit längs med kakel-kanten åt både höger och vänster, men det kan ju vara ett bildspel. Har du tätskikt? Har du någon fuktmätare?
Se till att kolla så det inte är någon av vinkelkopplingarna som sitter där som läcker. Är det bara smältvatten på våren borde det torka upp och bli fint sommar/höst men det ser ut som det har varit blött konstant där.
Har du haft problem med sjunkande tryck i bergvärmen eller dylikt?
Det kan ju såklart vara endast smältvatten men jag skulle kolla upp det ordentligt så det inte är något som en dålig koppling eller så, innan du ger dig på att börja gräva.
Se till att kolla så det inte är någon av vinkelkopplingarna som sitter där som läcker. Är det bara smältvatten på våren borde det torka upp och bli fint sommar/höst men det ser ut som det har varit blött konstant där.
Har du haft problem med sjunkande tryck i bergvärmen eller dylikt?
Det kan ju såklart vara endast smältvatten men jag skulle kolla upp det ordentligt så det inte är något som en dålig koppling eller så, innan du ger dig på att börja gräva.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Generellt är det svårt att beständigt täta bort vatten, enligt mig. Frågan är istället hur dräneringen ser ut om det trycker in vatten på det viset.
Om man inte är sugen på omdrändring, så tror jag att receptet på framgång innebär att man gräver fram genomföringen, låter väggen torka upp, sen täta med typ Sikaflex FC-11, det stoppar det mesta, men över tid kommer det att börja läcka igen.
Om man inte är sugen på omdrändring, så tror jag att receptet på framgång innebär att man gräver fram genomföringen, låter väggen torka upp, sen täta med typ Sikaflex FC-11, det stoppar det mesta, men över tid kommer det att börja läcka igen.
Nu har jag grävt mig ned till rören.. jorden verkade inte speciellt blöt och inte yttre "väggen" heller.. ser mer ut som att det kommer vatten ur själva röret. Det fortsätter rinna på insidan. Provat stänga av värmepumpen för ca 30 min sen men det rinner fortfarande vatten. Kanske beror på att de fortfarande är vatten i rören? Är det någon vits att ha den avstängd? Eller kan jag stängs av vattnet med hjälp av vredet som sitter på röret??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Kanske blir lurad av första bilden. Men är isoleringen kapad vid väggen innan man går igenom grunden? Kan vara kondens du ser isf. Kollektorn ska vara isolerad ända ut.
Riv bort isoleringen där runt rörkröken och kolla hur det ser ut.S Steffoh83 skrev:Nu har jag grävt mig ned till rören.. jorden verkade inte speciellt blöt och inte yttre "väggen" heller.. ser mer ut som att det kommer vatten ur själva röret. Det fortsätter rinna på insidan. Provat stänga av värmepumpen för ca 30 min sen men det rinner fortfarande vatten. Kanske beror på att de fortfarande är vatten i rören? Är det någon vits att ha den avstängd? Eller kan jag stängs av vattnet med hjälp av vredet som sitter på röret??
Om det läcker från själva röret vid genomföringen hjälper det inte att stänga av i huset, det måste stängas av "i gatan".
Där jag håller fingrarna kommer vattnet in.. alltså vid fogmassan, det läcket inte från vinkeln eller själva röret av det man kan se på insidan.. sen vet jag ej hur röret ser ut inne i väggen.. läcker alltså på samma ställe från båda röringångarna i väggen!!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skar sönder isoleringen på utsidan av rören.. det rinner bara vatten ur båda rören!! Tog ej bort isoleringen utan skar bara ett jack.
Men nu rinner det inte längre på insidan iaf. Men mycket på utsidan.. vad ska jag göra?
Men nu rinner det inte längre på insidan iaf. Men mycket på utsidan.. vad ska jag göra?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto