De flesta krypgrunder har olika förutsättningar och kräver olika lösningar som jag förstått det:
Mina förutsättningar är följande:
krypgrund på berg Hus byggt 2005-2012, Ingen lukt eller problem finns ännu.
Gjuten klack därefter murad leca
Invändig höjd 0,4 -1,4m
Inget organiskt material
Åldersbeständiga plast uppdragen till halva grundmuren ungefär i hela grunden.
Uppdelad i två sektioner enligt bild.
Vid mkt regn kommer det in lite vatten på tvåställen då berg lutar mot grunden och vatten letar sig in via sprickor och under sulan/klacken.
Inga förhöjda värden och gjort tester i trossbotten som ligger mellan 10-14% fuktkvot i oktober.
Vad jag funderar på är en sorpationsavfuktare Acetec EvoDry PD, men blir mkt dragning av slangar till olika utrymmen och måste väll borra diverse hål dessutom.
Alternativt så köper man två st Woods DSC50M och ställer en i varje utrymme.
åsikter mottages tacksamt
Mina förutsättningar är följande:
krypgrund på berg Hus byggt 2005-2012, Ingen lukt eller problem finns ännu.
Gjuten klack därefter murad leca
Invändig höjd 0,4 -1,4m
Inget organiskt material
Åldersbeständiga plast uppdragen till halva grundmuren ungefär i hela grunden.
Uppdelad i två sektioner enligt bild.
Vid mkt regn kommer det in lite vatten på tvåställen då berg lutar mot grunden och vatten letar sig in via sprickor och under sulan/klacken.
Inga förhöjda värden och gjort tester i trossbotten som ligger mellan 10-14% fuktkvot i oktober.
Vad jag funderar på är en sorpationsavfuktare Acetec EvoDry PD, men blir mkt dragning av slangar till olika utrymmen och måste väll borra diverse hål dessutom.
Alternativt så köper man två st Woods DSC50M och ställer en i varje utrymme.
åsikter mottages tacksamt
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
De ställena det letar sig in vatten är de som du skrivit "fukt" på eller?
Är det under eller över plasten?
Om du inte har några problem med fukt, varför tänker du skaffa en avfuktare?
Är det under eller över plasten?
Om du inte har några problem med fukt, varför tänker du skaffa en avfuktare?
Ja det är på de två ställen jag skrivit fukt på i bilden, fukten/vatten är under plasten som sedan försvinner efter ett tag
På sikt vill jag sälja huset och istortsett alla hus som säljs i stockholm förbesiktigas. Alla krypgrunder får stämpeln riskkonstruktion och att de rekommenderar att avfuktare installeras, dvs jag vill ligga steget före inför en eventuell försäljning. Jag ligger även i gränszonen med luftfuktigheten och med all sannolikhet över den varma dagar.
På sikt vill jag sälja huset och istortsett alla hus som säljs i stockholm förbesiktigas. Alla krypgrunder får stämpeln riskkonstruktion och att de rekommenderar att avfuktare installeras, dvs jag vill ligga steget före inför en eventuell försäljning. Jag ligger även i gränszonen med luftfuktigheten och med all sannolikhet över den varma dagar.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Å andra sidan, att ställa dit en avfuktare tyder ju på att det finns problem med fukt?
Jag hade nog köpt en bättre fukt/temperatur-logger och först undersökt hur det ligger till. Finns det inget problem så är det ju bara att presentera informationen för mäklare/köpare?
Jag hade nog köpt en bättre fukt/temperatur-logger och först undersökt hur det ligger till. Finns det inget problem så är det ju bara att presentera informationen för mäklare/köpare?
Nix redan tagit den diskussionen med Anticimex (som förövrigt måste vara det mest inkompetenta besiktningsföretag som går att finna). grunden hur fin den en är kommer av dem och de flesta besiktningar få denna rekommendation, varav jag vill vara steget före. borde ju även få bort inträngande fukt snabbare eller tom helt om det är torrare generelt (även under plasten) men en eller två avfuktare.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Diskutera med Anticimex om de här frågorna är ju totalt poänglöst, de vill ju bara sälja på dig 1: besiktningen, 2: deras avfuktare 3: ett dyrt serviceavtal 4: en genomgång med din köpare, av deras besiktning.
Fritt vatten under plasten kan du inte avfukta bort.
Har du loggat fuktnivåerna i grundens olika rum? Har du loggat temperaturen? När är huset byggt? (Dvs. hur länge har det funkat utan avfuktare?)
Fritt vatten under plasten kan du inte avfukta bort.
Har du loggat fuktnivåerna i grundens olika rum? Har du loggat temperaturen? När är huset byggt? (Dvs. hur länge har det funkat utan avfuktare?)
nu vill jag ju installera avfuktare i vilket fall så frågan är vad, övertygad att det blir enklare att sälja huset med ett så rent protokoll som möjligt.
Eftersom jag torkar luften generelt så inbillar jag mig att grundmurarna också kommer bli torrare och lite fukt kommer ju upp runt plasten så nog borde det bli torrare även under plasten på de ställen det är lite fuktigt?
Eftersom jag torkar luften generelt så inbillar jag mig att grundmurarna också kommer bli torrare och lite fukt kommer ju upp runt plasten så nog borde det bli torrare även under plasten på de ställen det är lite fuktigt?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Det är lite svårt att ge mer än generella råd när du inte svarar på några frågor ...
vilka frågor? I första inlägget står det att huset är byggt 2005/2012, inget är loggat men tester har gjorts i trossbotten där inga förhöjda värden finns. Gjordes en utredning av råttbekämprna (anticimex) där inga förhöjda värden hittades men luftfuktigheten var strax under gränsvärdet 66% i mitten av oktober 2019 (regnat konstant i flera dagar då)
Redigerat:
Jag har ett vinkelhus på 165kvm byggyta.
Stängda ventiler i grunden och en Woods 15DS och kondensvattnet leds bort till dagvattenledning. Den avfuktar enkelt hela utrymmet. Det funkar bra. Har man flera utrymmen och mindre passager mellan dem kan man montera en formstabil slang på utblåset och leda utblåset en bit in i nästa utrymme. På det sättet får man en cirkulation överallt. Viktigt är att kondensvattnet leds bort utanför utrymmet.
Stängda ventiler i grunden och en Woods 15DS och kondensvattnet leds bort till dagvattenledning. Den avfuktar enkelt hela utrymmet. Det funkar bra. Har man flera utrymmen och mindre passager mellan dem kan man montera en formstabil slang på utblåset och leda utblåset en bit in i nästa utrymme. På det sättet får man en cirkulation överallt. Viktigt är att kondensvattnet leds bort utanför utrymmet.
en fundering jag har med Woods dcs50 som är deras mindre avfuktare är att den inte har pump för kondensvattnet utan måste rinna ut. På sida två i grunden kan jag koppla den till köksavloppet (70mm rör) måste väll finnas kopplingar som går att använda. På sid 1 har jag ett gammalt pluggat dräneringshål genomklacken jag kan dra ut en slang men vad händer vintertid då det finns frysrisk?
2st Woods avfuktare är helt klart det enklaste och billigaste alternativet.
2st Woods avfuktare är helt klart det enklaste och billigaste alternativet.
Jag valde att gräva mig ut och koppla på dagvattnet eftersom jag har det med minimal risk för att vatten går bakvägen.
Vill inte riskera få in lukt eller avloppsvatten i grunden vid ev. Plugg i avloppsledning.Drog en slang från avfuktaren med fall mot dagvattenavloppet. Det är naturligtvis viktigt.
Det beror på hur det ser ut hos dig om det är frysrisk eller förutsättningar för att bli av med vattnet,
Vill inte riskera få in lukt eller avloppsvatten i grunden vid ev. Plugg i avloppsledning.Drog en slang från avfuktaren med fall mot dagvattenavloppet. Det är naturligtvis viktigt.
Det beror på hur det ser ut hos dig om det är frysrisk eller förutsättningar för att bli av med vattnet,
Allvetare
· Västra götaland
· 10 925 inlägg
Ok, missade byggåret, sorry..E Ec1 skrev:vilka frågor? I första inlägget står det att huset är byggt 2005/2012, inget är loggat men tester har gjorts i trossbotten där inga förhöjda värden finns. Gjordes en utredning av råttbekämprna (anticimex) där inga förhöjda värden hittades men luftfuktigheten var strax under gränsvärdet 66% i mitten av oktober 2019 (regnat konstant i flera dagar då)
Som skrivits ovan, behöver du avfukta i låga temperaturer är sorptionsavfuktaren nödvändig.. Går temperaturen aldrig under 5 grader klarar du dig lika bra med en "vanlig" avfuktare... För samma kostnad som installationen av en sorptionsavfuktare får du ju 3-4 Woods, så det är väl egentligen inget att fundera på?
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktaren"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer