K
Hej

Har grävt ett hål för en rund glasfibertank och är osäker på vad vi ska återfylla med. Budet ligget på att återfylla med stenmjöl 0-8 men är det det klokaste alternativet? Blir det stabilt nog för att inte trycka ihop tanken när den töms?

Den kommer ligga 30 cm under väldränerad mark och (för säkerhets skull) förankras mot lyftkraft vid översvämning...

Claes Sörmland
När jag grävde ned en slamavskiljare i glasfiber så skulle den skyddsfyllas med makadam 4-8 mm enligt manualen. Kanske sjunker det mindre än kross med nollfraktion och lämpar sig därför bättre?

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
K
Egentligen skulle det bästa kanske vara att fylla till hälften med stenmjöl och sedan makadam och befintligt grus?

K
Vi fyllde med sand enligt instruktion från en tillverkare av en liknande tank.

Tanken kändes ju väldigt stark så det borde inte vara någon större fara

D
Lyfter detta spörsmål igen...

fyllde ni runt om med makadam eller var det bara en bädd som den stod på?

K
K
D Derbyboy skrev:
Lyfter detta spörsmål igen...

fyllde ni runt om med makadam eller var det bara en bädd som den stod på?
Och som direkt svar på din fråga; det var bara en bädd den stod på.

D
Undra egentligen varför det ska vara dränerande material runtom?

jag har det lite klurigare. Jag ska lägga tanken i en befintlig sluttning och därefter fylla på med massor.
I botten av sluttningen är det berg

K
D Derbyboy skrev:
Undra egentligen varför det ska vara dränerande material runtom?

jag har det lite klurigare. Jag ska lägga tanken i en befintlig sluttning och därefter fylla på med massor.
I botten av sluttningen är det berg
Är sällan här nuförtiden, men det står väl ingenstans att det måste vara dränerade. Vet inte riktigt varför vi valde det. Det var grävare som insisterade på att det skulle vara dränerade och jag sa inte emot.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.