Hej! Vi har en mur som angränsar till grannens väg, tänkte barnsäkra och räta upp. När jag grävde var stenen betydligt grundare än vad jag trodde. Stolparna består av L-järn med en betongklump mitt på, de sticker alltså ner lika mycket under marken. Jag har lite svårt att se hur jag skulle kunna få detta bra med nuvarande material. Jag tog jordborren och satte ner stolpen mitt i bild, den blev ju rak men ser inte varför det inte skulle bli samma igen om några år. Vad är enklast att göra i detta läget? Hade gärna sluppit gjuta om det går. (Vet att det kanske är grannens ansvar men jag vill inte besvära)
Med vänlig hälsning,
Victor
Med vänlig hälsning,
Victor
Redigerat:
Har stolparna varit till ett staket? Och är det staket du menar med barnsäkra?
Vad man kan se av bilderna skulle jag fundera på om inte en slänt passar bra istället för mur. Tar lite mer plats om det är stor höjdskillnad. Billigt också. Sedan får ett staket stå för barnsäkerheten mot vägen.
Bygga stödmur utan att gjuta hittar du byggbeskrivningar för. Principen är att gräva ur och grusa upp en stabil grund. Därefter börjar du med betongblock under den nedre marknivån. För att den inte ska börja luta utåt förankras den som jonaserik (lustigt nog mitt namn också) är inne på genom att förankra på ovansidan. Ofta ett nät du lägger mellan betongstenarna och in på ovansidan muren, när du sedan fyller upp med grus/jord håller jordtrycket fast nätet som håller fast muren.
Vad man kan se av bilderna skulle jag fundera på om inte en slänt passar bra istället för mur. Tar lite mer plats om det är stor höjdskillnad. Billigt också. Sedan får ett staket stå för barnsäkerheten mot vägen.
Bygga stödmur utan att gjuta hittar du byggbeskrivningar för. Principen är att gräva ur och grusa upp en stabil grund. Därefter börjar du med betongblock under den nedre marknivån. För att den inte ska börja luta utåt förankras den som jonaserik (lustigt nog mitt namn också) är inne på genom att förankra på ovansidan. Ofta ett nät du lägger mellan betongstenarna och in på ovansidan muren, när du sedan fyller upp med grus/jord håller jordtrycket fast nätet som håller fast muren.
Klicka här för att svara