Jag gillar sådana tidsdokument. När jag bygger igen väggar och annat ser jag alltid till att stoppa in någonting. Dagens tidning, liten flaska whisky, teckningar barnen gjort eller annat.
Förhoppningsvis roar det någon i framtiden på samma sätt som jag blir road av att nu läsa de tidningsfragment jag hittat i ett gammalt spänntak som sattes upp i början av 1900-talet. Där kan jag läsa om den fantastiska vita stjärn-linjen, att släp på kjolarna medför böter i Nordhausen, dagspriset på hummer och resultaten från olympiska spelen i Aten.
Det minsta man kan göra är att kladda dit dagens datum och vem som snickrat.
Förhoppningsvis roar det någon i framtiden på samma sätt som jag blir road av att nu läsa de tidningsfragment jag hittat i ett gammalt spänntak som sattes upp i början av 1900-talet. Där kan jag läsa om den fantastiska vita stjärn-linjen, att släp på kjolarna medför böter i Nordhausen, dagspriset på hummer och resultaten från olympiska spelen i Aten.
Det minsta man kan göra är att kladda dit dagens datum och vem som snickrat.
Jo, det är väl trevligt men att lägga organiskt material i en oisolerad platta på mark är ju kanske inte det bästa...tensiden skrev:
Dock verkar den ju ha klarat de senaste 34 åren förvånansvärt bra där inne i betongen...
När jag byggde igen en vägg så lät jag ett urkopplat element sitta kvar och jag köpte dagens tidning av både Aftonbladet och Expressen och la i en påse och hängde in.
Annars brukar jag skriva dagens datum och namn på väggar och tak jag spikar för
Annars brukar jag skriva dagens datum och namn på väggar och tak jag spikar för
Så om det börjar lukta konstigt i väggen om några år. Är det då man öppnar väggen och får reda på när.nino skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vårt första hus var, gissningsvis, byggt ca 1820.
En gammal fiskarstuga i stockvirke, som sedan hade byggts till och moderniserats i omgångar.
Under golvet i den ursprungliga delen var det lagt blindbotten och sågspån som isolering.
Under sågspånet låg tidningspapper för att det inte skulle rinna ner i torpargrunden.
Det var Göteborgsposten och Handelstidningen med krigsbilder från 1914, början av första världskriget.
I golvet på en nyare del var det isolerat på liknande sätt, och där var tidningarna frå 1939, när andra världskriget började.
Spännande men hemska tidsdokument!
En gammal fiskarstuga i stockvirke, som sedan hade byggts till och moderniserats i omgångar.
Under golvet i den ursprungliga delen var det lagt blindbotten och sågspån som isolering.
Under sågspånet låg tidningspapper för att det inte skulle rinna ner i torpargrunden.
Det var Göteborgsposten och Handelstidningen med krigsbilder från 1914, början av första världskriget.
I golvet på en nyare del var det isolerat på liknande sätt, och där var tidningarna frå 1939, när andra världskriget började.
Spännande men hemska tidsdokument!
Hade också WW1 i isoleringen i golvet mot torpargrunden samt WW2 på vinden ,den tillägsisolerades antagligen på 40-talet. I båda fallen var isoleringen typ det som låg på vedbacken, bark, sågspån osv , tidningarna var Östersundsposten. Som vindpapp på väggarna invändigt var det ÖP från 1912-13.
Klicka här för att svara