3 029 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Avfuktning krypgrund
Hej alla!
Är i behov av att justera klimatet i en krypgrund byggd på slutet av 60-talet med vad som verkar vara ERGE bjälklag. Grunden har varit stängd sannolikt sedan byggtiden och det noterades nu vattendroppar i grundens tak. Sand på grundens golv. Inga synbara organiska material. 1% över gränsvärdet i syllens norra del. Ingen avvikande lukt.
Jag tänkte mig först trygghetsvaktens värmeslinga motsvarande ytan på grunden tillsammans med deras frånluftsfläkt. Nu i efterhand så funderar jag på en adsorptionsavfuktare istället Jag har tagit del av de trådar jag kan finna på forumet men finner ingen vettig för respektive nackdelar till dessa två alternativ. Detta system med värmeslinga kostar 20-25000kr utan de externa åtgärderna så som plats, isolering mm. Jag kan även få känslorna att spika upp nästan 100m värmeslinga i grundens tak kan vara lite jobbigt istället för adsorptionsavfuktare och utplacering av dess slangpaket.
Finns det någon därute som har någon vettig kunskap enligt ovan beskrivning?
Är i behov av att justera klimatet i en krypgrund byggd på slutet av 60-talet med vad som verkar vara ERGE bjälklag. Grunden har varit stängd sannolikt sedan byggtiden och det noterades nu vattendroppar i grundens tak. Sand på grundens golv. Inga synbara organiska material. 1% över gränsvärdet i syllens norra del. Ingen avvikande lukt.
Jag tänkte mig först trygghetsvaktens värmeslinga motsvarande ytan på grunden tillsammans med deras frånluftsfläkt. Nu i efterhand så funderar jag på en adsorptionsavfuktare istället Jag har tagit del av de trådar jag kan finna på forumet men finner ingen vettig för respektive nackdelar till dessa två alternativ. Detta system med värmeslinga kostar 20-25000kr utan de externa åtgärderna så som plats, isolering mm. Jag kan även få känslorna att spika upp nästan 100m värmeslinga i grundens tak kan vara lite jobbigt istället för adsorptionsavfuktare och utplacering av dess slangpaket.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Trygghetsvakten (dvs värme och styrd ventilation) kan säkert fungera för vissa, men bara namnet luktar tillräckligt mycket "snake oil" för att väcka oro hos mig.C charl_6 skrev:Hej alla!
Har du mätt temperatur och luftfuktighet i grunden så du vet det står till?
Har du bra koll, så är nog rekommendationen att först lägga plast och fortsätta övervaka grunden. Behövs det sedan så köper du en sorptionsavfuktare om temperaturen går under nollan i grunden, annars går det utmärkt med en "vanlig".
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Tja, nu har jag inte provat "Trygghetsvakten" själv, men gick in på deras hemsida igen nu (vilket jag senast gjorde innan jag installerade min egen avfuktare) och det räcker ju att klicka runt lite för att varningsklockorna ska ringa igen ..C charl_6 skrev:
Ladda ner produktbladet på Trygghetsvakten: http://www.trygghetsvakten.se/wp-content/uploads/downloads/2011/05/tvk-2009-02.pdf
Och jämför med ett seriöst företag: https://www.acetec.se/avfuktare-evodry-6h/?pdf_template
Inte är jag intresserad av bilder på leende barn när jag ska välja avfuktningsmetod?
Jag tror metoden säkert funkar på vissa ställen. Det jag vänder mig mot är hur de marknadsför den.
Hej!
Det finns isoleringsmattor anpassade för krypgrund dessa höjer temperaturen i grunden och därmed sänks luftfuktigheten. Samt att det är Radomskydd och samma skydd som vanlig byggplast. Jag kommer själv sätta in detta trots att jag har en avfuktare i min grund. Jag resonerar som så att jag vill att avfuktaren enbart ska gå då det behövs då kommer den hålla längre och jag kommer få lägre energi kostnader tack vare denna matta.
Finns att köpa på ventilationsbutiker.
Det finns isoleringsmattor anpassade för krypgrund dessa höjer temperaturen i grunden och därmed sänks luftfuktigheten. Samt att det är Radomskydd och samma skydd som vanlig byggplast. Jag kommer själv sätta in detta trots att jag har en avfuktare i min grund. Jag resonerar som så att jag vill att avfuktaren enbart ska gå då det behövs då kommer den hålla längre och jag kommer få lägre energi kostnader tack vare denna matta.
Finns att köpa på ventilationsbutiker.
Jag har gjort en hel del åtgärder för att sänka min RF i krypgrunden (Berg i dagen). Nu ligger jag högt (65-72) men inte för högt (75). Ibland, tex när det regnat i flera dagar går RF upp över 75 och då drar jag igång avfuktaren (Woods 15df). Tror jag kört avfuktare. 5-10 dagar i vinter (nov - idag).
Ska börja logga hur ofta jag kör avfuktaren på årsbasis för att se om en betongtäckmatta är försvarbart ekonomiskt.
Ska börja logga hur ofta jag kör avfuktaren på årsbasis för att se om en betongtäckmatta är försvarbart ekonomiskt.
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
I vår sommarstuga (som har en isolerad krypgrund om c.a 50kvm) installerade vi en "Drybox X200" (Clas Olson) för ett år sedan. Går på timer och startar och går C:a 30 minuter var 3:e timmar. Enligt fuktmätarens logg, så har fuktnivån legat 40-55% under året, och temperaturen under vinterhalvåret har inte gått under 9 grader. Har också haft en märkbar påverkan på de kalla golv som vi tidigare upplevde i stugan. Mycket lätt att installera och har fungerat felfritt. Det finns säkert bättre (och dyrare) avfuktare, men den tycker den har gett mycket för priset (vi betalade c.a 8tkr för den när CO hade en 25% kampanj förra året). .
Klicka här för att svara