Jag har ett hus i Thailand. Det är 10 år gammalt. Det har en terrass på 97 kvm. Det är belagt med klinker 33x33.
Jag har brukat tvätta klinkern med högtryckstvätt men för ett tag sedan hände något mindre roligt.
En tid efter att jag tvättat ser jag att vissa plattor har rest på sig. När jag tittar närmare ser jag att ca 20 stycken är lösa när jag knackar på dem. Efter ett tag blir det fler, total ca 40 st. Jag funderar vad jag ska göra och kommer på att jag kan använda PL60 på tub som inte bygger. Jag börjar använda detta men efter ett tag ser jag att plattorna har släppt på nya ställen. Då ger jag upp. Det måst göras om helt.
Jag funderar på varför detta har hänt och kommer fram till följande. Plattorna är inte lagda i kakelfix utan i cement! När jag sprutat har vatten trängt in där fogen varit dålig. Sen har vattnet gjort att plattorna tryckts upp.
Plattorna är nu borta och nya ska läggas. Då finns där ett problem. Cementunderlaget som iofs är jämt har mycket gropar. För att det inte ska gå åt så mycket fix så har jag börjat fylla groparna med tunnflytande putsbruk som jag stryker ut med en bred stålspackel som jag tejpat fast på ett skaft. Det går bra. Men så funderar jag på om det blir starkt nog för att fästa plattorna i. Det är ju 30+ här så det torkar ju väldigt fort.
Då är min fråga, behöver jag göra det starkare? Om jag behöver det, hur gör jag det starkare, vad kan jag blanda i? Ska jag blanda i cement eller någon annan tillsats från Sica? Jag vill inte hålla på och blanda sand och cement utan utgå ifrån putsbruk som har en fin struktur.