Hej!
Jag ska bygga ett separat trädäck för ett spabad som uppfyllt väger 1882 kg, och vill därför dimensionera för i alla fall 2500kg med sex badande vuxna. Badet är 234x234 cm.
Jag hade tänkt mig att det skulle räcka med 3x3 plintar, alltså totalt 9 stycken, som skulle stå på ca 1 meters avstånd från varandra. Tänkte använda 45x170 reglar som bärlinor (tre stycken alltså, se bild) och sedan lägga tätt (cc30) med 45x90 reglar ovanpå och sedan trall.
Jag tror att virket klarar detta, men blev via en väns kommentar orolig för marken. Han menade att med sådant tryck på plintarna kommer de sätta sig i marken och det blir snett. Dessutom menade han att så som jag tänkte sätta plintarna blir det oproportionellt stor del av lasten på plinten i mitten (se bifogad bild).
Så:
1 – Jag funderade på om jag kunde gräva ut lite extra och gjuta en betongsula först på kanske 5-6 cm (armerad) som plintarna sen i sin tur står på, för att på så sätt fördela ut trycket på marken. Tror ni på det?
2 – hur kan jag flytta om plintarna för att de jämnare ska ta upp lasten? Ska man tänka att mer av badet ska sticka ut utanför de yttre plintarna så att säga, eller handlar det om att bygga ett betydligt större däck åt badet?