Kollat på ett hus från 40 talet med naturstenblock som grund. Hittar ingen ingång utifrån och hittar ingen inne i huset, då där ligger heltäckande matta typ överallt.

Tanten som bord där har bott där i 50 år och är 88år gammal och förvirrad så frågorna får man inte mycket svar på. Huset säljs även med friskrivningsaklausul.

Men jag måste in där och kika då jag ska renovera badrummet, kök och gräva in en kulvert från garaget.

* hur gör jag med kulverten under huset när det delar sig till badrummet och köket?

Är grävmaskinist men kör en 30 tons maskin på stora byggen så brukar inte pilla med sånt här smått

I de hus jag varit med om har man antingen haft en lucka från början som varit dold någonstans eller så har man tagit upp en på lämpligt ställe (oftast under trappen eller så). Det är väl så du får göra. Sen får du ta ställning till resten när du vet hur det ser ut därunder.

Riva torpargrunden och fylla upp med betong?

steg 1 är väl att ta sig in på lämpligt sätt...

ska du göra en kulvert så ger det väl sig själv var..

lasta av väggen på lämpligt sätt och ta bort en del av grunden... tadaa du är inne.

/Tomas

• Gilla
Vedspisen
  • Laddar…
Hade mer än gärna fyllt och gjutit med betong men har en budget att följa.

Är nog svårt få mäklaren eller ägaren att gå med på och kapa upp golvet eller göra hål i grunden.

T Timbuktu skrev:
Hade mer än gärna fyllt och gjutit med betong men har en budget att följa.

Är nog svårt få mäklaren eller ägaren att gå med på och kapa upp golvet eller göra hål i grunden.
Ok, klokt. Det finns säkert en lucka inne i huset men den kan mycket väl vara dold under heltäckningsmattan.

Torpargrund är ju en riskkonstruktion men den fungerar ju för det mesta.

Det går att få sig en uppfattning utan att behöva titta in i den...

Hur ligger huset. Uppe på en höjd?
Var tar takavvattningen vägen?
Vad är markförhållanden?
Hur frisk är syllen?
Hur är ventilationen?

Är allt bra kan man misstänka att grunden är bra...

/ATW

A ArneTW skrev:
Torpargrund är ju en riskkonstruktion men den fungerar ju för det mesta.

Det går att få sig en uppfattning utan att behöva titta in i den...

Hur ligger huset. Uppe på en höjd?
Var tar takavvattningen vägen?
Vad är markförhållanden?
Hur frisk är syllen?
Hur är ventilationen?

Är allt bra kan man misstänka att grunden är bra...

/ATW
Huset ligger i en svag sluttning, marken här omkring är berg/morän eller grus/sand. Väldigt genomsläppligt.

Takvatten rinner rätt ut, finns alltså inget speciellt system för att ta hand om dagvatten.

Ventilation såg jag inget direkt, men "hål" såg jag på något ställe här och där.

Syllen svårt att säga hur kontrollerar jag denna utifrån?

Huset är ju som sagt från 43,golven inne är rätt raka och jämna för åldern, sätt betydligt värre. Inte överdrivet svajiga normalt skulle jag säga. Och ingen doft av mögel eller fukt i huset.

Hade en bekant med mig som kan det mesta och bra på snickeri ägen en stor skogsfastighet osv så han kan det där med gamla hus osv. Han sa att det var inget att oroa sig för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.