Hej!

Ny på forumet. Vi är nära att lägga bud på ett radhus men jag har funderingar kring dräneringen. Huset är ett gavelradhus i 2 plan + källare, byggt 1975. Källaren är fräsch och nyrenoverad invändigt av fackman efter försäkringsärende, men omdränering har inte gjorts. Fuktmätning har ej utförts men vi noterade ingen lukt på visning.

Nu till frågan: Gaveln på huset ligger direkt mot gemensamma garagelängan. Se bild, aktuell vägg rödmarkerad. Hur går en eventuell dränering till här? Behöver man dränera denna sida och hur går det isåfall till? Behöver man isåfall in i garagen och gräva? Eller kan man förlita sig på garagelängans egen dränering? Eftersom garaget ägs av samfälligheten och nyttjas av ett antal grannar tänker jag att det kan bli en komplicerad historia..

Mvh Erik

Flygbild av gavelradhus med rödmarkerad vägg mot garagelänga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det asfalt runt huset och i garagen ? Knappast risk för fuktig mark där Isf.
 
  • Gilla
Erik RH
  • Laddar…
Tack. Det är asfalt på husets norra sida och runt garaget. Osäker om det är asfalt eller platta inuti
garaget. Är nybörjare på hus men tänkte att fukt väl kan komma underifrån också.
 

Bästa svaret

Njet, det kommer från himlen oftast. Lika stor risk för fukt underifrån som att storken kommer med...
 
  • Gilla
Erik RH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.