Fråga till alla betongexperter här: behöver jämna av ett källargolv med en grovgjuten oisolerad platta (nivåskilnader på ca 5cm) på 40m2, och funderar på om vi kunde spara på in en på en dyr betonggjutning (offerter på 25-26tkr med flytbetong med bil och gjutare) genom att gjuta själva. Vi ska bara ha en avjämnad yta för att kunna lägga platon-matta (Platon Multi).
En bekant gav oss tipset att vi borde kunna gjuta i sektioner om 1-1½ m bredd med stödreglar och en rätbräda. Rummet är ca 4 * 10 m, så exvis skulle vi kunna gjuta 1m-längder x 4 (10m2 åt gången). Då får vi ju skarvar, men vad vi förstått så är det i sig inget stort problem, om vi inte ska använda denna yta.
Vi har ingen stress, men vill gärna spara pengar till andra projekt.
Vad säger alla kunniga experter här?

Låter väl inte som något problem att dela upp med gjutfogar om den ändå inte är bärande, har du tänkt att ha i någon armering? Om du gjuter mot källargolvet så kan betongen spricka upp när betongen torkar och blir förhindrad att krympa (krympsprickor), vilket i så fall kan kräva armering. Kan säkert finnas något schablon när detta inte krävs, men bra att ha med sig.

Kan ju vara så att dina små gjutetapper inte kräver sprickarmering, men att om hela 40 m2 hade gjutits i ett så hade det behövts.

Nog jag som uttryckte mig fel, det ska ju vara bärande på det sättet att vi lägger Platon + spårad frigolit (LK) på det och sen golvläggning.
Vi hade tänkt armera, men blir väl svårt med dessa stödreglar tänker jag? Kan ju armera varje "ränna" som jag lägger.

Kallar man denna teknik något speciellt? Hittar inte jagm när söker. Vad jag förstår så för man så här fast i större segment/bredder när man gör stora anläggningar/gjutningar.

Att ha skarvar i en gjuten platta är inga som helst konstigheter, utan är ofta nödvändigt.
Det största problemet jag ser att du står inför är att du ska lägga på så tunt. Att gjuta tunnare än 70 mm går knappt, och om jag förstod dig rätt var det upp till 50 mm ni skulle gjuta.
Ballast, täckskikt i över- och underkant samt armering ska få plats.

Är det 50 mm väldigt lokalt eller vad snittar ni på? Att flytspackla upp till nuvarande högsta punkt är en bättre, men också dyrare, lösning. Går ju även att slipa ned de högsta punkterna och spackla ytterligare lite lägre.

Med all sektionsvisa gjutningar riskerar du ju att få ojämnheter som inte kan tas upp upp av din Platon och spårad xps. Antar att den senare har krav på underlagets jämnhet. Ditt övergolv kommer i alla fall ha det om det inte är matta du tänker dig. Det jag vill komma till är att det du vinner i pengar genom att gjuta sektionsvis riskerar du få betala tillbaks i avlämning eller slipning och speciellt flytspackel kan bli ordentligt dyrt

Hur tjockt ska du gjuta och hur ser underlaget ut idag?

Nuläget ligger en kruttorr platta grovbetong från sextiotalet. Spår från borttagna ingjutna syllar, 2 cm djupa varannan meter. 5 cm är mätt som max nivåskillnad efter lite utjämning med bilmaskin. Gjutfirmor har gett offert på 25-30tkr e rot på att gjuta 5cm flytbetong.
Platon tror jag har som krav max 2 mm nivåskillnad per 2m.

Vi tänkte mäta med laser så vi håller nivån. Hur beter sig beter sig betongen? Den kanske jäser/sjunker under härdningen? Har bara gjort små gjutningar för att fixera rör tidigare och jämna till puts på lite trappor.

KJD KJD skrev:
Nog jag som uttryckte mig fel, det ska ju vara bärande på det sättet att vi lägger Platon + spårad frigolit (LK) på det och sen golvläggning.
Vi hade tänkt armera, men blir väl svårt med dessa stödreglar tänker jag? Kan ju armera varje "ränna" som jag lägger.

Kallar man denna teknik något speciellt? Hittar inte jagm när söker. Vad jag förstår så för man så här fast i större segment/bredder när man gör stora anläggningar/gjutningar.
Tycker det låter som att pågjutningen inte ska vara bärande, grovbetongen antar jag ligger på marken eller bär till någon kantbalk?

Ja, det blir lite bökigare i skarven men troligen måste inte all armering gå genom skarven, kanske halva mängden för att hålla ihop allt. Borde funka att borra några hål i brädan bara och trä in lösa stänger.

Har inget speciellt namn tror jag, uppdelning av gjutetapper sker alltid beroende på konstruktion. Vad gäller plattor så har jag förstått att det funkar att gjuta upp till 100 m långa utan skarv, men finns även exempel på kortare plattor som blivit kassa pga krympsprickor. Känns som ett för dåligt utforskat område, där många kör ”som vi alltid gjort” för att det funkar - men ingen riktigt vet varför ;)

Sedan, som redan påtalats, så blir 50 mm rätt tight med armering. Minsta täckskikt för 50 år livslängd är 20 mm och med ett 6 mm nät centriskt får du då 20+6+6+20=52 mm - men enligt norm ska täckskikt mot ”beredd mark” ökas med 15 mm (dvs mot grovbetongen), vilket då ger 77 mm.

KJD KJD skrev:
Vi tänkte mäta med laser så vi håller nivån. Hur beter sig beter sig betongen? Den kanske jäser/sjunker under härdningen? Har bara gjort små gjutningar för att fixera rör tidigare och jämna till puts på lite trappor.
Det är rimligt, och egentligen enda sätt att få det bra. Med flytbetong gissar jag att du menar SKB fullflytt, så det kommer sköta sig ganska bra av sig själv. Men jag skulle som sagt aldrig ta på mig att gjuta så tunt.
Om ni nu ger er på det är underarbetet med att ruggla ytan, fukta den ordentligt samt prima väldigt viktigt. Annars kommer det bli bom i större delen av golvet.

Betongen krymper lite under härdning, men egentligen bara åt ett håll - så höjden blir sällan ett problem.

Ok. 50mm var vad gjutfirman sa sig kunna lägga, vi vill få plats med max isolering ovanpå.

Tolkar det som svårt att få till så tunnt lager, måste man armera detta lager om det bara är för avjämning??

KJD KJD skrev:
Nuläget ligger en kruttorr platta grovbetong från sextiotalet. Spår från borttagna ingjutna syllar, 2 cm djupa varannan meter. 5 cm är mätt som max nivåskillnad efter lite utjämning med bilmaskin. Gjutfirmor har gett offert på 25-30tkr e rot på att gjuta 5cm flytbetong.
Platon tror jag har som krav max 2 mm nivåskillnad per 2m.
Tolkar det hela som att du inte ska gjuta upp 50mm överallt utan att detta är maxdjupet. Förstår jag dig rätt då? Vad är det som tunnast i så fall?

• Gilla
random_name
  • Laddar…
Japp, korrekt. Min ca 2cm.

• Gilla
random_name
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
Japp, korrekt. Min ca 2cm.
Antingen har företaget du pratat med ingen koll på gjutningar, eller så är det inte betong det handlar om. Låter mer som att det är något golvbruk det handlar om och det behöver i.s.f. inte armeras alls i detta fall. Förstår att det kanske blir svårt för dig att förmedla alla förutsättningar och info du fått av dem, men det är ju också avgörande om vi ska kunna hjälpa.

Betong går inte att lägga så tunt som 20mm och man gjuter aldrig med betong i syfte att jämna av en befintlig platta.

Säkert jag som missuppfattat dom.

Om man skippar/inte behöver armeringen, finns det då någon cementbaserad historia man skulle kunna lägga med "avdragsbanor" enl modellen ovan? Eller måste jag då gå upp i tjocklek?

Du har ju flytspackel, eller avjämningsmassa, men det går åt rätt mycket till 40mm.
Sök på forumet om flytspackling, så blir du lite klokare.
Men det lär ju gå åt en 70-80st 20kg säckar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.