Vi har köpt ett hus från 1824-1850 och ska ta bort mullbänken och gräva ut, Anticimex rekommenderade även att man la en fuktspärr på marken. Jag undrar om detta är bra att göra i ett så gammalt hus? Finns det risker med det och vad är viktigt att tänka på OM vi gör det.

Konsulten sa även att han varmt rekommenderade en avfuktare i grunden.

Huset vi köpt är inte så ankommet som det kan låta, men det behöver göras för att det ska vara friskt i flera hundra år till. Tacksam för respons!

Det har stått från 1850 tills nu utan nå nämnvärda problem och nu hittar man på att det troligen är ett problem och skapar sig en lösning för att undvika de problemen...............Låter orimligt men inte förvånande om okunniga är involverade. (läs anticimex)

Oavsett hur grunden är gjord, är den torr idag och du inte har nå problem så kommer det så förbli också. De gamla hus som haft problem har ju oftast stått så det har varit fuktigt. Men det är inte alla som gör det och det betyder samtidigt inte att det är mullbänken det är fel på och alltid måste bort.

S Stefan1972 skrev:
Det har stått från 1850 tills nu utan nå nämnvärda problem och nu hittar man på att det troligen är ett problem och skapar sig en lösning för att undvika de problemen...............Låter orimligt men inte förvånande om okunniga är involverade. (läs anticimex)
Oavsett hur grunden är gjord, är den torr idag och du inte har nå problem så kommer det så förbli också. De gamla hus som haft problem har ju oftast stått så det har varit fuktigt. Men det är inte alla som gör det och det betyder samtidigt inte att det är mullbänken det är fel på och alltid måste bort.

Nja - inte helt så. Tre omgångar sommarboende från ett grannland har fördärvat och försökt reparera den gamla ordningen. Nu finns där fuktproblem i en syll som vi måste byta och göra det bästa av situationen som vi har för handen.

Microkatten
Jag håller med @Stefan1972 . Generellt sett så kommer en utgrävning av en 200 år gammal mullbänk och insättning av avfuktare långt ner på listan över möjliga åtgärder och tyder inte på att besiktningsmannen från Anticimex har speciellt god kännedom om gamla hus. Kanske du kan hitta någon - en timmerman, byggnadsvårdare eller dyl - som kan komma och titta och ge andra förslag.

Beroende på hur din grund och stomme ser ut så kan åtgärder inkludera att göra ingenting (gamla bjälkar kan se värre ut än de är), att byta ut en kort del av berörd syll och sedan göra ingenting, eller att modifiera mullbänken till en mer fuktsäker variant med hasopor eller perlit (se andra trådar på Byggahus om detta).

Jag kan hålla med om det varit så att mullbänken varit intakt. Den togs bort till 70% på 80-talet. Dom som grävde ur grunden på till en tilläggsisolering med asfaboard och isolering. Det har lett till fuktproblem under huset. Jag beklagar att jag var otydlig i min fråga.

Microkatten
Risker med att lägga fuktspärr inkluderar lukt, och kondensvatten ovanpå plasten då varmare luft från bostaden (och utifrån) kyls ner av den kallare marken. Här kan läsas mer om möjligheter och risker. Det ena huset är inte heller det andra likt, trots liknande förutsättningar. Hög grundfukt kan vara ett problem men behöver inte vara det.

Har det konstaterats hög fuktighet i grunden? Hur ser ventilationen ut, om det ens finns någon? Om (del av) syllen har ruttnat, är det p.g.a hög luftfuktighet eller av andra skäl, t.ex, att det ligger ett ångtätt lager mot syllen? Är inga andra balkar än syllen påverkad? Om den kvarvarande mullbänken fungerar, kan du inte återskapa en (passiv) mullbänk istället för att använda (aktiva) avfuktare som har driftkostnader och behöver underhållas?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.