Hej!

Funderar på att smälla in komfortvärme i golvet i källaren, för att slippa ett kallt golv, och kanske höja tempen från nuvarande 15-17 grader till 17-20 eller vad det nu blir!

Har idag:
- Oisolerad sula (ca 10 cm tjock) direkt på väldigt hårt packad lerig mark.
- Väldränerat hus (gjort 2004, platonmatta runt hela), dock ej dränerat mer än 5-10 cm under bef. sula
- "högt" i tak, 220 cm.
- ej tilläggsisolering på ytterväggar, men det är 40 cm tjock sockel i hålsten.

Om bygghöjd inte är ett problem, finns det något som hindrar mig att lägga 70 mm eps med golvvärmeslang direkt på sulan? EPS-en är ju kapilärbrytande och lägger jag den i 2 lager med förskjutna skarvar borde jag hindra fuktvandring uppåt, samt värmevandring neråt. Tänk i så fall är 40mm + 30 mm med slang, sedan flytspackel + klicker 30mm (eller vad det blir enligt anvisning) för en total bygghöjd på ca 100 mm, vilket ger den fortsatta goda takhöjden 210.

Funderar på att tilläggsisolera med Ytong Silka (diffusionsöppet, dött material) i samma veva.

Vill helst slippa att bila upp golvet av uppenbara skäl :)

Lyckans ost som inte behöver bila, det fick jag :( Du måste bara veta hur du ska hantera fukten!!! Jag undrar om du bör ha diffusionstätt (ganska tätt i alla fall) mellan platta och rummet. Det borde ha varit mellan markisolering och platta i så fall, och det är ju inget alternativ för dig. Dräneringen är ju bra (5-10 cm under sulan är väl OK?), men det garanterar inte en torr platta. Isoleringsmässigt kommer det att fungera bra med bara litet värmeläckage. Om du vill kan du göra som jag och förlägga VP-rör som mynnar ut dels mellan isoleringen och plattan och dels mellan isoleringslagren så kan du senare mäta temperaturen i dessa punkter för att se hur värmen beter sig. Andra änden av VP-rören har jag dragit fram vid shuntgruppen så de är dolda i samma utrymme som dem. Glöm inte att dra fram VP-rör för el och nätverk när du ändå grejar! Det är guld att ha senare!

/Fredrik

Min platta är allt annat än torr. Vid rikligare snösmältning eller regn kan man se att den svettas på sina ställen. En helt tät platta är därför inget alternativ. Däremot så tänker jag att om fukten kan röra sig upp när det är blött ute så borde den röra sig ner när det är torrt.

Förstår jag det rätt som att du har lagt vp-rör som leder fukten upp mellan isoleringen till luften? Ett alternativ skulle ju i sånna fall vara att låta det vara en ventilerad springa längs-med väggen så får jag köra en ventilerad sockel-list eller dylikt.

All el i källaren är i dagsläget utanpåliggande. Om jag tillägsisolerar med t.ex Ytong, så kommer jag be elektrikern förlägga det inne i väggen. Eftersom källaren används som källare så har jag inget problem med utanpåliggande. Jag ju även vatten och avlopp som går i taket :)

VP-rören tänkte jag mig mer för el och andra kablar. Är elen löst på annat sätt minskar ju behovet av att förbereda det i golvet, men ha med det i tankarna (även när du fixar väggarna). Det är alltid besvärligare att dra nytt utanpå än att utnyttja befintliga rör.

Om plattan är blöt ibland kan man fundera på om dräneringen fungerar som den ska. Vare sig du får ordning på det eller inte så behöver du ha luftspalt mellan innergolvets isolering och plattan.

Med tanke på att det är ett hus från 48 är det en osilored platta på lera, så kan man dränera 2 meter ner runt huset och det kommer ändå fuktvandra genom plattan, eftersom lera suger så mycket vatten. För att få en 100% torr platta skulle jag behöva bila upp och lägga kapilärbrytande och gjuta igen :)

Det är därför jag funderar på om det finns någon lösning á eps!

Nu när jag har lite mer tid tänkte jag fortsätta spinna på denna tråden.

Det lutar nu åt att helt enkelt gjuta in golvvärmen i grov/finbetong och sedan klinkra golvet. Fukten bör man ju ta hand om. Om den kan ta sig genom 10 cm platta så kan den väl ta sig igenom 20 cm platta. Känns väl dumt att stänga inne fukten i den "undre" plattan? Eller vad kan hända om den "undre" sulan är blöt länge?

Jag tänker såhär, att evt. fukt som kan tränga upp i plattan underifrån (Har platonmatta runt hela fasaden vid dräneringen gjord 04) borde kunna arbeta sig igenom den nya plattan, och sedan dunsta bort av golvvärme.
Kommer antagligen också placera avfuktare i dessa utrymmen, för den ena är en tvättstuga.

Jag tänkte inte ha någon plast, eller något som stänger inne fukten. Det borde ju bara bli lite "mer" platta för evt fukt att arbeta sig igenom innan det kommer ut. Jag gissar på att detta är den lösning som är enklast?

Om du bara gjuter in golvvärmen utan isolering kan du lika gärna bespara dig jobbet. Golvvärmen kommer att kylas av hela tiden underifrån och du får kanske 10 % verkningsgrad. Minimum är nog 50 mm cellplast för att få någorlunda ekonomi i värmen. Gör man en ny grund har man som regel 300 mm isolering. Vilken bärighetsklass du behöver kan jag inte men det finns det andra som gör. EPS S80 eller S100 skulle jag tro räcker gott, men S300 har ofta lite bättre isoleringsvärde så kanske kan den vara lämplig om du måste ta en tunn skiva.

https://www.xlbygg.se/ljungby/sorti...ast/cellplast-s80-rak-gra-600x1200x50mm-20135

"Finja Isoleringsskiva Grå har ytterligare 20 % bättre isoleregenskaper än traditionell cellplast. Tack vare tillsatsen av grafit reduceras värmeöverföringen vilket ger ett ännu bättre isolervärde."

Den ska ha 0,031 i värmekonduktivitet medan S80 har 0,038, så det är runt 20 % skillnad.

När vi gjorde om i källaren (två rum) fick vi (som nämnts) gräva ut, men p.g.a. olika omständigheter hade vi bara utrymme för 10 cm cellplast och det verkar fungera mycket bra.

Jag tror inte att du behöver vara rädd för att ha cellplasten i mitten. Fukten i den undre plattan kommer att jämnas ut med marken under och den övriga plattan i utrymmen som inte har golvvärme. Den kommer inte att vara värre utsatt än den är nu. Den övre delen med golvvärmen ingjuten kommer aldrig att bli riktigt blöt och torkar upp fort när värmen kommer igång på hösten. Om någon del av golvet blir fuktigt i skarvarna när värmen är avstängd är det ingen fara.

/Fredrik

F fb35523 skrev:
Om du bara gjuter in golvvärmen utan isolering kan du lika gärna bespara dig jobbet. Golvvärmen kommer att kylas av hela tiden underifrån och du får kanske 10 % verkningsgrad. Minimum är nog 50 mm cellplast för att få någorlunda ekonomi i värmen. Gör man en ny grund har man som regel 300 mm isolering. Vilken bärighetsklass du behöver kan jag inte men det finns det andra som gör. EPS S80 eller S100 skulle jag tro räcker gott, men S300 har ofta lite bättre isoleringsvärde så kanske kan den vara lämplig om du måste ta en tunn skiva.

[länk]

"Finja Isoleringsskiva Grå har ytterligare 20 % bättre isoleregenskaper än traditionell cellplast. Tack vare tillsatsen av grafit reduceras värmeöverföringen vilket ger ett ännu bättre isolervärde."

Den ska ha 0,031 i värmekonduktivitet medan S80 har 0,038, så det är runt 20 % skillnad.

När vi gjorde om i källaren (två rum) fick vi (som nämnts) gräva ut, men p.g.a. olika omständigheter hade vi bara utrymme för 10 cm cellplast och det verkar fungera mycket bra.

Jag tror inte att du behöver vara rädd för att ha cellplasten i mitten. Fukten i den undre plattan kommer att jämnas ut med marken under och den övriga plattan i utrymmen som inte har golvvärme. Den kommer inte att vara värre utsatt än den är nu. Den övre delen med golvvärmen ingjuten kommer aldrig att bli riktigt blöt och torkar upp fort när värmen kommer igång på hösten. Om någon del av golvet blir fuktigt i skarvarna när värmen är avstängd är det ingen fara.

/Fredrik
Tror det är möjligt annars att göra golvet enligt följande:

Parkett
Plastfolie
50 mm spårad eps
100 mm eps
Gammal sula

Jag tänker ha komfortvärme på året om, så det kommer vara viss värme även under sommaren ( så att det är ljummet golv)

Tror du att ett trä eller laminatgolv överlever det? Tänke att dubbla skivor cellplast borde ju vara rätt kapilärbrytande och med golvvärme borde evt fukt torka bort.

Om inte så lär jag köra

Klinker
Fix
Golvvärme ingjuten i ~5 cm betong
100mm cellplast
Gammal sula

Jag ka offra ca 20 cm totalt innan det börjar bli tight!

Det finns säkert andra som kan bedöma parkett-alternativet bättre än jag, men jag oroar mig för att du stänger in fukt och dessutom värmer upp den. Jag undrar om du inte borde ha plasten mellan plattan (gamla sulan) och EPS:en. Själv skulle jag alla dagar valt det andra alternativet, men om du är inne på alternativ 1 så prata med någon som kan sådant så kan du säkert få bra tips.

EPS är ju också kapilärbrytande, så det borde ju egentligen heller inte släppa igenom fukt. Det skulle väl vara i skarvarna mellan skivorna på sin höjd.
När jag läst på lite mer verkar det som att evt fukt som inte dunstar bort i plattan kommer röra sig till väggarna istället. Men eftersom väggarna kommer vara putsade så kommer det låta fukten andas ut genom väggen istället. Med både värme och avfuktare och inga organiska material (Förutom evt. parkett ovanpå golvvärmen) så borde ju fukten kunna tas hand om samt torkas upp.

Får hoppas någon mer kunnig kan ge någon fingervisning på vad som är smart / enkelt att göra. Anledningen att jag ens överväger alternativet med parkett på spårade skivan är att då kan jag enkelt "ta bort" golvet om det visar sig att det var en dålig ide. Om jag gjuter in 1 skiva cellplast mellan det nya och gamla golvet (vilket visserligen verkar vara något man gjorde förr i tiden) så kommer det bli ett mycket större projekt att åtgärda. Jag tror också att gjuta är det bättre alternativet, men jag får läsa på lite mer och se. Det är väl ändå någon månad bort vad jag än gör!

Får läsa på lite och ta en funderare på vad som är lämpligt att göra!

tommib
Jag hade valt klinker alla dagar i veckan. Trägolv i en källare är en fuktrisk som är onödig. Om du tycker att klinker är kallt att gå på, lägg ut mattor eller använd tofflor.

Visst, du kan ta bort parketten om det var en dålig idé, men vad gör du sen då? River ut hela golvvärmen med EPS-skivor och gör enl alt 2 i alla fall? Hur stor är vinsten med att lägga parkett? Är den så stor att du är villig att riskera att behöva göra om allt?

Ska du ha trägolv så är nog ventilerat golv, typ Granab mfl (eller hemmabygge) det minst dåliga.

Problemet med fukten beror på hur mkt det är. Är det större mängder så blir det saltutfällningar och ev mögel. Det vill man inte ha. Är det bara mindre mängder så blir det ingen saltutfällning, åtminstone så länge som betongen ligger öppen mot fritt cirkulerande inomhusluft.

Ju tätare golvet blir desto mer kommer väggarna att fungera ungefär som veken i en fotogenlampa.
Med golvvärme så kommer troligen inte golven att vara något problem, men väl väggarna kan bli det. (Samt energinotan.)

• Gilla
Grim Pedersen
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ska du ha trägolv så är nog ventilerat golv, typ Granab mfl (eller hemmabygge) det minst dåliga.

Problemet med fukten beror på hur mkt det är. Är det större mängder så blir det saltutfällningar och ev mögel. Det vill man inte ha. Är det bara mindre mängder så blir det ingen saltutfällning, åtminstone så länge som betongen ligger öppen mot fritt cirkulerande inomhusluft.

Ju tätare golvet blir desto mer kommer väggarna att fungera ungefär som veken i en fotogenlampa.
Med golvvärme så kommer troligen inte golven att vara något problem, men väl väggarna kan bli det. (Samt energinotan.)
Det är inte jättemycket fukt, men det kan bli nån enstaka svettfläck på nått ställe. I övrigt är det inget att anmärka på och besiktningsmännen (en överlåtelse och en från försäkringsbolaget) tyckte inte ens det var värt att nämna i protokollen. Nu ska det ju sägas att vi inte har vare sig värme eller ventilation i källaren. Två saker som kommer tillkomma under året, som borde hjälpa till att ta bort den fukt som är.

Hur mycket kommer marken under ”kyla” mitt golv? Det borde ju bli varmt till slut tycker jag och det är väldigt hårt packad lera (den heter nått speciellt. man måste spetta med grävmaskin innan man kan gräva i det) och berg under huset.

Om jag kör 50-100 mm cellplast över större del av golvet, och lämnar en cm eller två i glipa mellan skivorna, så borde väl det hjälpa till att ta upp fukten genom golvet så att den sen kan torkas av värme / vent, eller kommer kallraset bli för stort?

Om jag får en hundralapp eller tre i elräkning per månad extra får det vara. Jag får ju ett extra rum i huset utan att behöva bygga.

Det finns en person här på forumet, (kommer tyvärr inte ihåg vem), som hade problem med lukt (mögel?) i bottendelen av huset. (Tror det var ett sutteränghus.) Det visade sig vara en fläck på kanske 1 m2 som var fuktig. Det var den som orsakade det hela. Annars var plattan torr.

Det blir en "värmekudde" under hus utan golvisolering, men den kräver konstant tillförsel av värme, precis som alla andra delar av huset. Berg ska tydligen vara förhållandevis värmeledande, så det är sämre ur värmesynpunkt än ngt annat mtrl under huset (om jag kommer ihåg rätt).

Det är enklare om det går att skippa golvvärme och använda tofflor. Vanliga radiatorer och en liten fläkt som hjälper till att effektivare rotera luften mellan golv och tak ger också jämnare och behagligare värme iom att temperaturdifferansen mellan tak och golv minskar.

• Gilla
Grim Pedersen
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det finns en person här på forumet, (kommer tyvärr inte ihåg vem), som hade problem med lukt (mögel?) i bottendelen av huset. (Tror det var ett sutteränghus.) Det visade sig vara en fläck på kanske 1 m2 som var fuktig. Det var den som orsakade det hela. Annars var plattan torr.

Det blir en "värmekudde" under hus utan golvisolering, men den kräver konstant tillförsel av värme, precis som alla andra delar av huset. Berg ska tydligen vara förhållandevis värmeledande, så det är sämre ur värmesynpunkt än ngt annat mtrl under huset (om jag kommer ihåg rätt).

Det är enklare om det går att skippa golvvärme och använda tofflor. Vanliga radiatorer och en liten fläkt som hjälper till att effektivare rotera luften mellan golv och tak ger också jämnare och behagligare värme iom att temperaturdifferansen mellan tak och golv minskar.
Blir ju också mycket billigare. Men ska jag då helt enkelt skita i att isolera / gjuta mer golv då också eller, och låta plattan vara som den är?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.