Hej!

Jag är i färd med att bygga ett attefallshus, men blir bara mer förvirrad ju mer jag försöker läsa på om husgrunder.

Jag var helt inställd på platta på mark, då detta verkade vara det bästa valet. Inför beställning meddelade dock hustillverkaren att det inte går att använda deras färdigbyggda hus till platta, då husen har tjockt golvbjälklag.

Plintgrund verkar vara det sämsta ur fuktperspektiv, så i så fall antar jag att krypgrund är den rätta vägen att gå?

När jag googlar för information så dyker det upp någon "Hybridgrund" som verkar vara en krypgrund fylld med isolering. Är detta att föredra framför vanlig krypgrund?

Det enda jag vet är jag inte vill ha någon krypgrund med fläktar eller liknande.

Så jag använder livlinan och vänder mig till forumets samlade kunskap. Fråga 1: Skulle ni välja en krypgrund eller testa den nya hybridgrunden? Eller något annat?

Fråga 2:
Jag har även ett dilemma med en stor björk, säkert 20m hög. Jag vill helst bevara björken, men placeringsmässigt så måste nya huset placeras max 1m från björken. Om det blir längre avstånd blir det ingen bra användning av tomten då jag hade tänkt använda hörnet av tomten. Går det att behålla björken även om man bygger en grund nära stammen? Jag tänkte att björken har rötter åt andra hållet också, så den kanske får vatten ändå från andra hållet även om man gräver av rötter på ena sidan. Eller kommer björken destabiliseras och ramla över huset? Blir det någon skillnad om man skulle höja marken och på så sätt inte behöva gräva lite djupt? Hjälp mig att hitta en lösning för att rädda björken! :cool:
Trädgårdsmark med stor björk och markerad yta för byggnation nära trädet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor björk nära blivande byggplats för attefallshus, markerad med röd linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.