Hej,

Jag är helt ny när det gäller detta.
Jag är igång med att göra plattan till ett garage som sitter ihop med villan.

Jag har haft en firma som schakta och fyllde makadam ca 20 cm. Så nu är det ca 2-3 cm kvar till där L-elementen ska stå och det fyller jag upp med lite finare flis.

Nu till frågan; SKA makadamet packas med padda? Firman sa att det inte behövdes för när man går på det så förstör man ju det man packat. Jag har sett olika argument om detta och det känns lite osäkert att gå vidare utan att veta om det kommer hålla. De packade lite innan de la ut markduken. Tror det är gammal sjöbotten.

Nu när man går i gruset så känner man ju hur det liksom sjunker undan. Sen har dem lagt dräneringsröret nästan under där kantbalken kommer, det känns väl inte helt 100?

Efter jag ställt ut elementen så kommer firman tillbaka och fyller igen med nå grus på utsidan av elementen så de håller emot betongen. funkar det?

En annan fråga: hur räknar man ut åtgången av betongen? Kör man ytterkant av elementen gånger höjden bara? Och sen räknar ut mängden i kantbalken som ju är djupare?

Tacksam för alla svar och all hjälp jag kan få!
Man vill ju göra rätt från början.

Allt som du fått förklarat för dig stämmer. Det är så man gör. Men är du säker på att de packade innan de la ut markduk? Det låter väldigt skumt eftersom det inte finns någonting att padda innan duken läggs ut.

Att räkna ut volymen får du väl göra som du vill. Men det är väl inte mer avancerat än att räkna balkar och voter för sig och sen själva plattan?

C C.Lundin skrev:
Allt som du fått förklarat för dig stämmer. Det är så man gör. Men är du säker på att de packade innan de la ut markduk? Det låter väldigt skumt eftersom det inte finns någonting att padda innan duken läggs ut.

Att räkna ut volymen får du väl göra som du vill. Men det är väl inte mer avancerat än att räkna balkar och voter för sig och sen själva plattan?
Hej,

Tack för svar!

Så det är lugnt att inte packa alltså? Inte heller efter jag har lagt ut det finare gruset att ställa elementen på?
Jag såg nu att dräneringen ligger jäkligt när toppen på makademet och i vissa fall ligger röret precis där elementen kommer att stå. Sen gick dräneringen snett under ett hörn där själva plattan kommer. Så röret går ca 50 cm in under plattan. Kan det vara så?

Sen blir jag inte klok på själva uträkningen av betongen. Plattan blir som ett "L" där insidan av L:et går mot husgrunden. Kantbalken går runt hela plattan, även där det ligger mot huset.

Hur räknar man ut det på enklast sätt? Jag får en massa olika resultat beroende på hur jag räknar...
Ritning av fundament med måttangivelser för en L-formad betongplatta med kantbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack igen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.