P
Har köpt ett åttakantigt lusthus i aluprofiler och säkerhetsglas som ska monteras.
Jag vill gärna gjuta en betongplatta, plattan ska gärna vara rund säger damen annars vill hon ha stenläggning istället men jag gjuter hellre än att ligga på knäna och lägga sten så nu behöver jag lära mig göra en rund form.

Av vilka material bygger jag gjutformen? Har redan grävt ut runt hål och fått i 10cm bärlager, nu är det dags att forma men har inte byggt form innan så vad ska jag handla för något?
Radie är 250cm, jag ska även ha 100mm cellplast under plattan om det är relevant.

Tacksam för alla tips och ideer har lite egna men vill gärna höra från er som vet!

Fulkemisten
Tunn plywood limmad i flera lager? Antingen motfyller du formen eller slår ned stöttor tätt på utsidan.

• Gilla
PåLandet
  • Laddar…
Det löser du med vanlig 12 mm formplyfa. Är det inget som blir synligt så duger ju OSB också, om du vill komma billigare undan. Men då får du räkna med att stötta upp lågformen lite mer.

• Gilla
PåLandet
  • Laddar…
P
Mellan tummen och pekfingret, hur tätt behöver jag stötta den utvändigt för att vara säker på att den inte välter utåt?
Har några löpmeter 28x70 spikläkt liggande om jag vässar till dom i ändarna och slår ner i marken duger det eller ska det vara grövre?
Vad menas med lågform? Är det en sån här typ av form som helt enkelt kallas det?

Tack för svar ska åka och köpa ett par skivor formplyfa en dag och se hur det är att böja.

Formplyfa böjer man inte till radien 250 cm.
Min idé, ta ett gäng breda brädor och såga radien, lägg de omlott och spika ihop till en rundel.
Gör två.
Formen gör du med stående brädor.
Är man smart när man gjuter och lägger ut betongen jämt åt alla håll behövs ingen strävning, stagning. Formen är ju rund.

Protte

P PåLandet skrev:
Mellan tummen och pekfingret, hur tätt behöver jag stötta den utvändigt för att vara säker på att den inte välter utåt?
Har några löpmeter 28x70 spikläkt liggande om jag vässar till dom i ändarna och slår ner i marken duger det eller ska det vara grövre?
Vad menas med lågform? Är det en sån här typ av form som helt enkelt kallas det?

Tack för svar ska åka och köpa ett par skivor formplyfa en dag och se hur det är att böja.
Det beror på hur hög den ska bli och vilken typ av skiva du väljer. Men säg i skarven vid remsorna och ett par mitt på räcker.
Det borde räcka med en skiva om du inte ska ha en ganska tjock platta.
Ja, en enkel form för platta, sula eller dylikt brukar gå som lågform.
prototypen prototypen skrev:
Formplyfa böjer man inte till radien 250 cm.
Min idé, ta ett gäng breda brädor och såga radien, lägg de omlott och spika ihop till en rundel.
Gör två.
Formen gör du med stående brädor.
Är man smart när man gjuter och lägger ut betongen jämt åt alla håll behövs ingen strävning, stagning. Formen är ju rund.

Protte
Det är inga som helst problem, den tunna varianten 12 mm går att böja snävare än så. Förutsatt att han inte ska ha en platta som är upp mot 400 mm tjock.

P
Men om du har ett åttkantigt lusthus, vill du inte ha grunden åttkantig också ?

• Gilla
Cabaooman och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Som föregående skribent. Varför göra grunden rund?
Ska den gå utanför lusthuset? Fins det inte en risk att det samlas vatten på plattan och fuktskadar lusthuset?

P
Jag tyckte också åttakantigt då det hade varit lätt att göra formen med några brädor, men damen tyckte att runt skulle vara snyggare. Lusthuset är av alu profiler så inget problem om det står lite vatten, lusthuset är ca 4m i diameter men jag har grävt 5 meter så blir det platta en bit utanför lusthuset som man kan köra upp ena hjulet av åkgräsklipparen på, vill inte behöva gå runt och dutta med grästrimmer där också.

Plattan ska sedan mönstras om det blir mönsterbetong eller om man gör det enklare för sig och spåra den med någon kap efter den brunnit det ska funderas på. Först ska det formas iaf :)

Mät ut centrum, slå ner en stolpe så att den sticker upp 20cm från marken. Slå i en spik i ändträt, bind i en ståltråd på 2,5meter.
Spraya en grov linje på marken i en cirkel, använd ståltråden som måttstock.

Slå nu ner stolpar en halvmeter utanför där du tänkt ha formen, ca 1 meter isär.
Såga till 22x95 bitar på ca 60cm och lägg dem med ändträt mot stolparna liggande platt på marken, skråskruva fast dem mot stolparna.

Höj upp brädorna med korta klossar så att de lutar ner mot stolparna. Lägg klossarna (45x45) ner, ställ de ej på högkant. Skruva fast dem.

Rita nu ut en ”perfekt” cirkel med hjälp av ståltråden på brädorna. Ställ sticksågen någon grad snett (pga brädans sluttande lutning) och såga av brädorna.

Åk till plåtslagaren och köp tunnplåt 0,5 mm 16meter lång (flera bitar) och så hög som du vill ha formen. Popnita skarvarna, tills du har en skarv kvar. Skruva dit formen mot brädornas avsågade ändar inifrån genom plåten. Var några med att väga av plåten så att det inte blir snett från början. Popnita sista skarven på plats.

För att stabilisera formen kan du blanda till ett par hinkar finbetong och lägga en sträng på insidan, låt torka.

Isolera grunden, armera och gjut.

Den enda svaga punkten kan vara popniten, de kan bytas ut till skruv eller flera (mera) popnit.

Men formen är rund, vart ska betongen ta vägen? Fyll i jämn takt runt om så ska det gå fint.

P
Kom inte till skott förra året, men nu är det gjutit en rund platta. Gjorde lågformen av 12mm formplywood och stöttade riktigt tätt och fick det helt cirkelformat. Ordentligt med stöttor krävdes att fästa plywood med annars ville plyfan gärna räta ut sig. Det blev även mönsterbetong i egen regi och är mer än nöjd med resultatet då det var första gången jag provade det

• Gilla
Cabaooman och 3 till
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Kom inte till skott förra året, men nu är det gjutit en rund platta. Gjorde lågformen av 12mm formplywood och stöttade riktigt tätt och fick det helt cirkelformat. Ordentligt med stöttor krävdes att fästa plywood med annars ville plyfan gärna räta ut sig. Det blev även mönsterbetong i egen regi och är mer än nöjd med resultatet då det var första gången jag provade det
Som vi brukar säga här på forumet: Utan bilder har det inte hänt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.