Har ett garagegolv på cirka 48m2 som jag vill jämna till på något sätt
Är väldigt vågigt och ojämnt på sina ställen.

Har haft en firma som kollat på det och vill spackla det 20mm med ardex, totalkostnad cirka 30 000kr.

Detta känns inte rimligt, måste finnas andra billigare och bra varianter som tex slipsats, renoveringsbetong, flytspackel osv.

Golvet skall hålla i efterhand för domkraft, bilar sommar och vintertid.

Tar tacksamt emot förslag och tips.

Redigerat:
  • Gilla
Tommy Hallbygård
  • Laddar…
Har kikat lite på dessa varianter också.
Frågan är om man hinner med att blanda så stor mängd för hand innan det börjar stelna??

Är alla dessa flytspackel självnivellerande, dvs man behöver inte ha avdragslister på väggarna runtom för att behålla fallet mot golvbrunnen som den befintliga plattan har?
Behöver man riva av ytan och glätta efter ett tag även vid flytspackling?

Har också tänkt på reparationsbetong med fiber, typ finjas variant, synpunkter??

• Gilla
Benny
  • Laddar…
Har liknande problem sen en gjutningsmiss som gjorde en del av garaget ojämnt med diff upp emot 1 cm på sina ställen.

Har haft en firma också som kikade och de gav alternativen att slipa av / handspackla och därefter slipa av igen för utjämning och lägga epoxy av kvalite och måla. Det alternativet var billigare med kanske 30% mot att flytspackla hela garaget.

Nackdelen med flytspackla är ju att man höjer precis allt just 2 cm ungefär. Detta påverkar allt från dörrar, lister och garageport.

Så min åtgärd blir nog handspackel / slipning och sen måla golvet. En diff på några millimeter här och där är lugnt. Men inte centimetrar.

Tror det var ca 25.000 för flytspackla 35 kvm (vilket är 1 dags jobb) och sen 18.000 kr för handjobbet och slipning som tar 2 dagar. Jag behövde dock måla själv.

Om du ska få det att hålla för ändamålet så är nog den offerten på 30.000:- som gäller.
Bra spackel som är gjort för ändamålet är dyrt!
När flytspacklingen är gjord, är det färdigt, ingen slipning eller glättning behövs.

Känns bara så mkt pengar för att få det slätt.
Så irriterande att tidigare ägare inte gjorde det ordentligt ifrån början.

Som exempel så kostade all betong till mitt nya garage på 60m2 runt 23tusen.
Jämför man så är det dyrt.
Men kanske ända chansen att få det hållbart och bra?

Flytspackel låter smidigt annars, bara det håller.

• Gilla
MrCincinnati
  • Laddar…
Just Ardex är ett av dom bättre märkena, men det är inte billigt.
Men ett så utsatt golv som ett garage kräver mycket av spacklet, köper du billigt lär du få problem senare.

Hur svårt är det att handspackla och få till själv?

Har flytspacklat, klinkat o allt sånt innan, men aldrig handspacklat.
Kan man göra uppehåll i spacklingen eller måste man spackla allt på samma gång, vått i vått?

Antar att man eventuellt får slipa av ytan lite efter handspackling??

Så jag förstått. Slipa av en gång, prima för fäste och sen dra ut med handspackel av rätt sort :)

När man gjort så så går man alltså av ytan igen med slipning för att få det att bli jämnt mellan där man fixat och övriga platten.

Därefter en epoxyfärg som kan ta nån millimeter eller så i ojämnhet. Jag själv är inte intresserad av perfekt platt, utan bara så man inte märker av när man går på golvet att det är ojämnt. Vilket 1 cm (eller mer) definitivt gör.

Är det HELA 48 kvm för dig som har problem eller fläckar?

Om det är fläckvis, så kan du ju ta det fläckvis. Spacklet klarar sig en hyffsad stund innan det blir obrukbart.

Jag funderar på att testa själv med slipmaskin, och sen spackel. Lyckas jag på egen hand fortsätter jag. Annars avbryter och låter ett proffs göra det.

När man handspacklar det hela så är det ju bara timmar i princip man betalar för. Handspacklet är inte så jättedyrt. Och att hyra en proffsslip som tar stora ytor är inte heller svindyrt.

Så göra själv = några tusen. Ett proffs som ska ta betalt för väntetid, fika, osv... 2 dagar = ca 500 ex moms * 14-16 timmar. Det är där det är dyrt.

Det är hela ytan som behöver få avjämning.

Får kanske prova med spackel.

Det lustiga är att alla man pratar med, inkl säljarna som säljer sakerna säger olika.
En del säger spackel o andra säger industri-flytspackel.
Man blir bara förvirrad, vem ska man lita på?
Någon som provat båda alternativen i garage med gott betyg på båda??

En bild kanske?

Kan fixa bild ikväll.
Men som sagt, allt är knaggligt och det finns både ryggar och en del mindre smågropar.

Om du vill ha ett perfekt resultat så är inte att handspackla din yta ett alternativ, det låter i mina öron som att flytspackla är ditt enda alternativ.
Att få till ett ojämnt betonggolv med handspackel är ett hästjobb även för ett proffs.
Åandra sidan skulle ett proffs inte ens överväga att handspackla när det finns flytspackel.

Det är just detta jag menar, alla säger olika.

Proffsfirman jag konsulterade ville handspackla med ardex.(30t+moms)

Finns det någon som har egen erfarenhet av flytspackling eller handspackling i garage som är nöjd med hur dom gjorde??

Menar du att "proffsfirman" ville handspackla istället för att flytspackla?.
Jag har jobbat med bl.a detta i 35år, därav mina svar.
En bild på det faktiska golvets ojämnheter skulle ju underlätta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.