Byggahus.se

Konstig krypgrund

1. S
    Medlem Nivå 6
    Hej, bor i ett suterräng radhus byggt 61, som jag skrivit om tidigare. Huset har två olika grunder, en del bestående av platta på mark. Denna del är souterrängdelen och här ligger pannrum och badrummet Denna del ska enligt grannar vara dränerad, det verkar stämma då jag inte upplevt några fuktrelaterade problem i denna del tvärtom verkar allt vara väldigt torrt

Den andra delen är som en jättelåg krypgrund ca 15 cm utrymme i krypet. Dessvärre finns det ingen lucka eller liknande så det går inte att komma ner i den. I denna del har det Varit fukt i isoleringen närmast ytterväggen. Konstruktionen är betongbalkar med cc 120 cm med nån slags Tunna betongkassetter emellan balkarna
    Mellan balkarna har det legat stenull och kutterspån. På detta har det varit uppreglade golv. Har skottat ut spånet och isolering och hittat en ventil som drar uteluft till krypgrunden.

Det jag undrar är:

ska jag sätta igen ventilen? Hur funkar det när det bara finns en ventil som suger luft, känns ju som att det inte borde bli cirkulation? Finns en öppen spis i ett angränsande rum med samma grund om det har någon betydelse.

Hur ska man tänka med avfuktare, ser att det är en del kondens i grunden när jag sticker ner mobilen vid ventilen. I övrigt verkar det inte vara nåt annat bråte än Sten och betongslagg dvs inget byggspill utifrån det jag kan se. Grunden är ju också helt i betong.

om nån har sett eller gjort nåt liknande tar jag tacksamt emot tips. Ingen av de hantverkare jag har pratat har sett nåt liknande

Lägger lite bilder för förklaring
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1E4BE270-0214-4D41-8031-E98D030CB4FB.jpeg

Grunden, ventilen är längst bort i bild, och mot yttervägg

angränsande rum med öppen spis

E4AF9A46-E648-44BC-9785-E47A28F6DD8F.jpeg

Kan tillägga att ”taket”i krypgrunden ser likadant ut som taket i Hallen om det kan vara till hjälp
    8B9940A4-EAFC-47C9-BDA5-E695396C27BA.jpeg

2. S
    Medlem Nivå 6
    Ska kanske tilläggas att den långsiktiga planen är att isolera och gjuta in vattenburen golvvärme på nedervåningen.

3. F
    Medlem Nivå 1
    Kan det vara lättbetong? Taket ser ut som det.

4. S
    Medlem Nivå 6
    Skulle spontant säga att det inte är det. Lite för oporös konsistens och lite för hårt iaf golvet, taket vågar jag inte svara på, måste kolla närmare.

5. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Betongbjälklag är inte känsligt för fukt, så rent tekniskt ska det inte spela någon större roll om det är fuktigt där under.

6. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Huset är från 61, så det betyder att det har fungerat (i alla fall någorlunda bra) under 59 år. Så det var inte en riktig dålig lösning. Nu vill du ändra lite och installera golvvärme, så nu behöver du se till att det också kommer att fungera under de nya förutsättningar.

Vill du sätta in en avfuktare i grunden, ska det finnas plats för det och för plasta in marken och isolera den, och då är det också bra att få tillgång till den, så det blir mycket jobb. Och eftersom betongbjälklag tål fukt, är det kanske onödig. Du kanske borde satsa på en isolering som också tål fukt.
    (skumbetong, eller epsbetong, eller leca eller glasskum (hasopor)?

7. S
    Medlem Nivå 6
    Hej! Tack för svar.
    Skulle säga att konstruktionen har funkat sådär, har plockaT bort en hel del rötskadade och mögliga golvreglar. Men om jag förstår er rätt så är fukten eventuellt inget Större problem, förutsatt att jag isolerar med fukttåligt material på bjälklaget?

Finns det något sätt att minska fukttilförseln till krypgrunden? Dessvärre tror jag att plasta marken är omöjligt Pga höjden. Det kanske gör att en avfuktare blir överbelastad/ verkningslös?

8. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    betongbjälklag är inte känsligt för fukt, men golvreglar som du har på betonggolvet är det. Frågan är varför golvet blir fuktigt. Är det fukt som kommer från krypgrunden, eller är det kondens för att golvet är dåligt isolerad?

9. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Jag tror inte heller att fukten i krypgrunden är huvudorsak till att golvreglarna är fuktiga. Troligen är det fukt från bostadsutrymmet som kondenserar mot den kalla betongen.
    Har du mätt fukthalten i överkant på betongbjälklaget nu när det är öppet?

10. S
    Medlem Nivå 6
    Aha! Nu hänger jag med! Så en tänkbar förklaring är att varmluften kondenserat under golvet. Kan det bero på att framsidan mot yttervägg inte är tillräckligt dränerad? Dvs att fukten dragits in genom yttervägg till reglar och isolering?

Har inte mätt fukten i betongen, ska försöka göra det.

Men kan jag i princip låta krypgrunden vara orörd? förutsatt att jag löser ev. bristfällig dränering?

Ska jag sätta igen existerande ventil eller ta upp en till? Eller bara låta det vara som det är?

Kommer framöver att börja trivselelda i spisen vilket förmodligen kommer bättra på klimatet i grunden också

11. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Ja, jag hade låtit grunden vara och fokusera på andra åtgärder som att inte ha organiskt material direkt mot betongen.

12. B
    Medlem · Nivå 11
    Nej avfuktare blir inte överbelastad men det som bestämmer RF är vilken temp luften har i krypgrunden!

Jag hade gjort följande....
    Isolerat randen dvs grundmuren!
    Satt in en tempstyrd ventil så att den kan vara stängd när förhållanden med risk för kondens föreligger
    Längst bort från bef ventil hade jag satt en fläkt
    Alternativt en slinga med avfuktare så att man kan torka ur

13. S
    Medlem Nivå 6
    Okej, men hade du isolerat grundmuren utifrån? Kommer som sagt inte åt att isolera inifrån

Du hade med andra ord tagit upp ett nytt hål för en ventil i grundmuren? Eller bara satt en temperaturstyrd på befintlig ventil?

passar på att fråga, vad är en slinga med avfuktare?

14. J
    Medlem · Nivå 8
    Med slinga menas en termisk avfuktare, ex trygghetsvakten.

15. J
    Medlem · Nivå 8
    Jag hade nog gått vidare med golvvärmen utan att göra något alls! Du kan utvärdera efteråt. Eventuella problem kommer många år senare.