Det verkar vara så många olika åsikter om detta, man ska gräva 15 cm ner och lägga markduk, det förstår jag. Men sen har jag hört allt mellan 16-32 makadam till 0-8 bergkross. Och killen jag pratade med på schaktfirman verkade förklara att "makadam" är en storlek på stenar och att säga "16-32 makadam" inte ens var rätt.

Om man ska gå på det och inte är alltför petig, måste man ens ha ett lager med finare ovanpå? Vad händer om jag bara lägger 15 cm med 8-16 av den billigaste varianten? Borde inte det vara lagom nog?

• Gilla
Joachim
  • Laddar…
harry73
Det var McAdam (https://en.wikipedia.org/wiki/John_Loudon_McAdam) som uppfann Makadam (därav namnet) och det viktiga med makadam är det är en stensortering med uniform stenstorlek.
Det riktiga makadam som användes för i tiden i vägbyggen, var större sten (kanske mellan 50 och 100 mm?) Och därefter brukade man dränka in stenen med bindemedel (bitumen eller tjära). Idag används det inte längre i vägbyggen och finns namnet kvar för en stensortering med uniform storlek, om et nu är 11-16 eller 32-64 sortering.
Så använd gärna ordet makadam så länge du även specificerar vilken storlek du menar.
Angående din egentliga fråga ska man inte använda makadam (8-11 eller 11-16 eller 8-16) i för tjocka lager. det blir väldigt svårt att gå på det då. Lägg vanlig grus (0-16 eller 0-32) packa ordentlig och lägg ett tunt lager makadam på det om du gillar utseendet (tjocklek ca 2 gånger största stendiameter?)

harry73 harry73 skrev:
Det var McAdam ([länk]) som uppfann Makadam (därav namnet) och det viktiga med makadam är det är en stensortering med uniform stenstorlek.
Det riktiga makadam som användes för i tiden i vägbyggen, var större sten (kanske mellan 50 och 100 mm?) Och därefter brukade man dränka in stenen med bindemedel (bitumen eller tjära). Idag används det inte längre i vägbyggen och finns namnet kvar för en stensortering med uniform storlek, om et nu är 11-16 eller 32-64 sortering.
Så använd gärna ordet makadam så länge du även specificerar vilken storlek du menar.
Angående din egentliga fråga ska man inte använda makadam (8-11 eller 11-16 eller 8-16) i för tjocka lager. det blir väldigt svårt att gå på det då. Lägg vanlig grus (0-16 eller 0-32) packa ordentlig och lägg ett tunt lager makadam på det om du gillar utseendet (tjocklek ca 2 gånger största stendiameter?)
Om jag gillar utseendet, säger du. Betyder det att man kan skippa det helt eller menar du bara att jag borde välja något annat istället? Är det inte bekvämt att gå på 15 cm 0-16 vanligt grus?

• Gilla
JBL89
  • Laddar…
P
0-16 blir ju inte särskilt vackert men hårt blir det. Själv lägger jag 2-3 cm 5-15 singel ovanpå men inte mer för då pulsar man fram.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
0/16 packar sig och blir ganska slätt att gå på. Används ofta som slitlager på grusvägar. Vill du ha trad. grusgång ska du köpa natursingel 8/12 eller liknande. Jag bottnade med 0/16 ca 10 cm och la ett par cm natursingel ovanpå. Blir svinbra, men då har jag stenhårt underlag, annars hade jag behövt lite grövre kross innan.
Natursingel rullar och du vill inte ha för tjockt av det. Krossade material binder lättare i varandra.

Totte_S
P
Så här ser 0-16 ut efter 6 månader på min parkering. Ej paddat. Ojämn grusyta med 0-16 grus utspritt, icke komprimerat, efter 6 månaders användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
denlillahuset
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Så här ser 0-16 ut efter 6 månader på min parkering. Ej paddat.[bild]
Jag är förvirrad dock, behöver man inte padda gruset?

P
Mitt håller för 16 tons grusbil. Har endast vattnat och kört personbilen fram och tillbaka. Duger inte om du ska ha plattor för det blir ju inte 100 jämnt men för en parkering med grus på duger det gott.

A Adkit skrev:
Jag är förvirrad dock, behöver man inte padda gruset?
Behöver och behöver. Ska du inte lägga något annat ovanpå (såsom asfalt eller marksten) så behvövs det inte. Efter ett par år så är det lika hårt som om du paddade det. Kör du bil på det dagligen så går det betydligt fortare än så.

Jag har (haft, nu har jag plattor) använd 0-16mm jag bankade till det, mest för att det skulle användas till biluppfart. Det blir lätt ett grus/mjöl lager som förflyttar sig in hos dig, får du räkna med. Men visst det kan ju tyckas att det inte är så farligt. Min fru blev dock tokig. Sedan har jag prövat singel upp till 8 mm. Det negativa med det var att den flyter omkring när man går, eller leder cykel genom det.
Det är så jag har upplevt det.

Annars om man vill ha det fint så sägs det att kalkkross är det bästa på gångar och ytor som ska se vackra ut och kunna beträdas och köras på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.