Byggahus.se

Gjuta plintar till altan

1. B
    Hobbysnickare · Värmland · 48 inlägg

Björkman

Hobbysnickare
    Förutsättning: Skissar på hög altan där 5 stolpar á 95x95 kommer bära upp primärbalk på 45x220 till en högsta höjd om cirka 2.5 meter ovan mark. Altanens totala storlek är cirka 7x4 m. Stor belastning på varje stolpe och tillhörande plint alltså.

Frågetecken: hur ska plintar konstrueras? Har skissat på följande:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    plint.jpg

Marken lutar så tänker mig att jag behöver borra hål i berggrund och fästa armeringsjärn. Av marktekniska skäl kommer plintarna behöva vara minst 50 cm höga (H). Nu till mina frågor:

1. Vilken diameter (d) behöver jag ha på armeringsjärnet? 8/10/12/14/16 mm?
    2. Hur många armeringsjärn behöver jag per plint? Jag hoppas att det räcker med ett järn?
    3. Vilket djup (h) behöver armeringsjärnet ner i berggrunden?
    4. Bör jag använda bergborr av samma dimension som armeringsjärnet och sen slå ner järnet med slägga? Eller behöver jag använda större borr och ankarmassa?
    5. Höjden H måste som sagt vara minst 50 cm där de översta 30 cm inte kommer ha någon fyllnadsmassa runt sig. Vilken diameter bör jag använda för gjutröret? Jag väntar mig som ovan beskrivet stor last på varje plint.
    6. Övriga synpunkter och tips på konstruktionen mottages tacksamt!

2. E
    Medlem · Stockholm · 100 inlägg

erik_m_a

Medlem

Bump! Hur gjorde du till slut med dimension på stolpsko kontra borr?

3. B
    Hobbysnickare · Värmland · 48 inlägg

Björkman

Hobbysnickare
    Hmmm... vill minnas att jag använde samma diameter men att jag fick slå ner järnen och att det sprack i vissa fall. Körde tre järn per plint. Hade säkert funkat bra med något större borr också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.