8 831 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Blandat betongen fel - vad händer?
Sida 1 av 2
Hej, igår skulle jag gjuta lite plint (för första gången) som jag skall ha till bärlinor, och körde på färdigblandad betong. Jag är nu orolig att jag blandat för lite vatten, då den ej var flytande men fuktig (inte kladdig). Hur påverkar detta resultatet, vad händer?
Jag kände på ytan idag på den och den var hård. Men funderar hur den kan vara inne i röret.
Jag kände på ytan idag på den och den var hård. Men funderar hur den kan vara inne i röret.
Med mindre vatten blir det svårare att hantera betongen, men hållfastheten blir högre.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattencementtalet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattencementtalet
Så länge det inte är klumpar med betong (utan du har vibrerat/skakat så betongen flutit ut jämt) i röret så är det lugnt
Då är det nog okej (körde du med ett armeringsjärn för att ”blanda” betongen i röret?).
anledningen till att vibrera/blanda betongen i röret är för att få bort luftbubblor och få betongen att rinna ut bra (även styv betong rinner rätt bra när den vibreras).
anledningen till att vibrera/blanda betongen i röret är för att få bort luftbubblor och få betongen att rinna ut bra (även styv betong rinner rätt bra när den vibreras).
Ja jag körde med armeringsjärn i röret för att försöka få bort luftbubblorC chrille-gäddan skrev:
Blir den för torr så får man två problem:
- Det går inte att blanda betongen så att all cement väts och suger åt sig vatten.
- Det går inte att fylla ut formen så det blir luffickor och håligheter.
Har du blandat ordentligt och vibrerat/jobbat/bankat ur all luft så ska det inte vara några problem.
- Det går inte att blanda betongen så att all cement väts och suger åt sig vatten.
- Det går inte att fylla ut formen så det blir luffickor och håligheter.
Har du blandat ordentligt och vibrerat/jobbat/bankat ur all luft så ska det inte vara några problem.
Okej.useless skrev:
Jag har gjort en fot (fyrkant) av betong som det kommer upp armeringsjärn ur, som jag då sätter röret över. OM det mot förmodan skulle vara så att de är fel, kan jag då bara ta bort den nu gjordabetongen (så gott det går) sen sätta på nytt rör över armeringsjärnen och göra en ny plint? Dvs använda foten igen