Hej, igår skulle jag gjuta lite plint (för första gången) som jag skall ha till bärlinor, och körde på färdigblandad betong. Jag är nu orolig att jag blandat för lite vatten, då den ej var flytande men fuktig (inte kladdig). Hur påverkar detta resultatet, vad händer?

Jag kände på ytan idag på den och den var hård. Men funderar hur den kan vara inne i röret.

• Gilla
Dolph
  • Laddar…
useless useless skrev:
Med mindre vatten blir det svårare att hantera betongen, men hållfastheten blir högre.
Var inga problem (vad jag märkte), att få ner i röret som jag ville osv så då bör jag kunna använda dem ändå alltså?

Ja.

useless useless skrev:
Ja.
Kan man se om man plockar bort röret om något gått fel eller? Man vill ju ogärna skruva upp en hel altan på dem och sen händer något pga konstruktionsfel

Så länge det inte är klumpar med betong (utan du har vibrerat/skakat så betongen flutit ut jämt) i röret så är det lugnt

C chrille-gäddan skrev:
Så länge det inte är klumpar med betong (utan du har vibrerat/skakat så betongen flutit ut jämt) i röret så är det lugnt
Flutit är att ta i, den var ej så blöt, dock fuktig och inga klumpar vad jag direkt märkte

Då är det nog okej (körde du med ett armeringsjärn för att ”blanda” betongen i röret?).

anledningen till att vibrera/blanda betongen i röret är för att få bort luftbubblor och få betongen att rinna ut bra (även styv betong rinner rätt bra när den vibreras).

C chrille-gäddan skrev:
Då är det nog okej (körde du med ett armeringsjärn för att ”blanda” betongen i röret?).

anledningen till att vibrera/blanda betongen i röret är för att få bort luftbubblor och få betongen att rinna ut bra (även styv betong rinner rätt bra när den vibreras).
Ja jag körde med armeringsjärn i röret för att försöka få bort luftbubblor

N Nygge72 skrev:
Ja jag körde med armeringsjärn i röret för att försöka få bort luftbubblor
Så har du nu bra, starka och stabila plintar :)

C chrille-gäddan skrev:
Så har du nu bra, starka och stabila plintar :)
Jag hoppas det Hur länge måste man vänta innan man ev kan skruva dit bärlinan och börja sätta tryck på plinten?

Jag skulle ha väntat minst två dygn.

Men vad händer om den blir ”för” torr då, vittrar den bara sönder då typ, när man tar bort röret eller?

Blir den för torr så får man två problem:
- Det går inte att blanda betongen så att all cement väts och suger åt sig vatten.
- Det går inte att fylla ut formen så det blir luffickor och håligheter.

Har du blandat ordentligt och vibrerat/jobbat/bankat ur all luft så ska det inte vara några problem.

useless useless skrev:
Blir den för torr så får man två problem:
- Det går inte att blanda betongen så att all cement väts och suger åt sig vatten.
- Det går inte att fylla ut formen så det blir luffickor och håligheter.
Okej.

Jag har gjort en fot (fyrkant) av betong som det kommer upp armeringsjärn ur, som jag då sätter röret över. OM det mot förmodan skulle vara så att de är fel, kan jag då bara ta bort den nu gjordabetongen (så gott det går) sen sätta på nytt rör över armeringsjärnen och göra en ny plint? Dvs använda foten igen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.