Hej undrar vad Ni som gräver skulle uppskatta tidsmässigt för följande markarbeten, gärna effektivt arbete på plats dvs utan transport av grävmaskin m.m.

1. Plintgrund 15kvm+0,5m runt om = 20kvm, borttagning matjord, inget mer än grävning.

2. Underarbete garageplatta 25kvm+0,5m runt om = 30kvm, urgrävning matjord, uppgrusning botten och paddning, lägga dräneringsslang i utkant, fylla med singel och padda färdig bädd för L-element.

Tack på förhand, mvh!

Räkna med ca 2 dagar.

T T.Gustafsson skrev:
Räkna med ca 2 dagar.
Tack för svar, vad skulle Du säga är ett rimligt pris för detta? Hjulgrävare, förflyttning max 1mil, inkl grus och singeltransport med flakbil? Mvh

Grävmaskinen med förare runt 18000 kr, + eventuell gubbe (behövs minst 1 dag) 4000 kr/dag, + grus för ca 2500-3000 kr / lass om 13-17 ton per lass. Hur många lass som går åt kan jag inte uppskatta härifrån =). Lägg till någon tusenlapp för duk + dränrör.
Skall du köra bort massor så blir det några tusenlappar per lass där också.
Allt inkl moms.

Här kostar en hjulgrävare med förare 750:- + moms per timme

T T.Gustafsson skrev:
Grävmaskinen med förare runt 18000 kr, + eventuell gubbe (behövs minst 1 dag) 4000 kr/dag, + grus för ca 2500-3000 kr / lass om 13-17 ton per lass. Hur många lass som går åt kan jag inte uppskatta härifrån =). Lägg till någon tusenlapp för duk + dränrör.
Skall du köra bort massor så blir det några tusenlappar per lass där också.
Allt inkl moms.
Runt 32.000 alltså?

Som referens för tidsåtgången tog det 1 dag för oss när vi grävde ut ca 250ton och fyllde upp med bärlager och makadam för vårt tillbygge på 63kvm boa. Var en yta av ca 9x16m och 42 ton makadam. Men då tippade vi överskottsmassorna 200m bort. Jag kommer inte ihåg om jag hann göra färdigt dragningen av avloppsrören i makadamen samma dag eller om jag fick komplettera lite dagen efter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.