2 256 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Ny platta i anslutning till befintlig platta (bild!)
Bästa Byggahus! Vi har en nöt vi inte lyckas knäcka. Vårt garage var tidigare friliggande från huset, men byggdes ihop för länge sedan. Tidigare ägare har dock bara reglat upp på gången mellan huskropparna (som alltså tidigare var utomhus). Där var träet helt murket och vi har rivit ner till asfalten.
Vi vill få samma nivå på garageplatta och ”gång” men det är ju fall på garageplattan! Hur lösa så billigt/enkelt som möjligt? Vi är OK med att bibehålla garageplattans högsta punkt (och därmed offra takhöjd) då bilning ej är ett alternativ.
Om det spelar någon roll så ska vi lägga Floorés golvvärme (vattenburet) i 25-mm-cellplastskivor.
stort tack på förhand!
Vi vill få samma nivå på garageplatta och ”gång” men det är ju fall på garageplattan! Hur lösa så billigt/enkelt som möjligt? Vi är OK med att bibehålla garageplattans högsta punkt (och därmed offra takhöjd) då bilning ej är ett alternativ.
Om det spelar någon roll så ska vi lägga Floorés golvvärme (vattenburet) i 25-mm-cellplastskivor.
stort tack på förhand!
Det är fortfarande mycket info vi inte fått.
Är inte garaget fortfarande just garage?
Är både "gång" och garage numer inomhus?
Är "gång" del av garaget eller bostaden?
Ska "gång" vara del av bostaden och garaget just garage så är det väl lämpligtvis en vägg mellan dessa utrymmen och då blir ju en nivåskillnad inga som helst problem.
Hur ska ni lösa grundläggning mellan bostad och garage hade jag ansett var en mer väsentlig fråga.
Ska "gång" vara del av bostaden och garaget just garage så är det väl lämpligtvis en vägg mellan dessa utrymmen och då blir ju en nivåskillnad inga som helst problem.
Hur ska ni lösa grundläggning mellan bostad och garage hade jag ansett var en mer väsentlig fråga.
Aa, du har helt rätt! Jag har missat att skriva mycket, sorry.C C.Lundin skrev:Det är fortfarande mycket info vi inte fått.
Garaget är bostadsyta, gången likaså. Den ska tillhöra det som tidigare var garage!
Det är hur vi ska få till en grund i ”gången” som är ena delen av frågeställningen. Andra delen är hur vi jämnar ut fallet på ”garage”-plattan. Fallet gör det knixigt. Annars hade det väl bara varit att gjuta en isolera lite och sen gjuta betong upp till ”garage”-plattans nivå...
hoppas jag lyckades förtydliga nu
Om garageplattan är oisolerad så är det rent funktionsmässigt helt meningslöst att isolera "gången". Givetvis mer korrekt, men ni bör ju även isolera garagededelen om det nu används som bostad.M Moisam skrev:Aa, du har helt rätt! Jag har missat att skriva mycket, sorry.
Garaget är bostadsyta, gången likaså. Den ska tillhöra det som tidigare var garage!
Det är hur vi ska få till en grund i ”gången” som är ena delen av frågeställningen. Andra delen är hur vi jämnar ut fallet på ”garage”-plattan. Fallet gör det knixigt. Annars hade det väl bara varit att gjuta en isolera lite och sen gjuta betong upp till ”garage”-plattans nivå...
hoppas jag lyckades förtydliga nu
Är garage och den gamla bostaden redan hopbyggt förutom just grunden?
tänkte mer isolera eftersom alternativet väl vore att gjuta hela vägen upp? Och det låter dyrt.C C.Lundin skrev:
i övrigt är det ihopbyggt!
Att isolera garagedelen går inte då vi inte kommer bila upp och vi har redan lågt i tak...C C.Lundin skrev:
du kan ha rätt, men vi renoverar hela huset utan hantverkare och har en liten 9-månaders. Vill bara bli klara typ igår. Hur mycket tänker du att man bör bila bort isf?V vectrex skrev:
Hela plattan utom vid väggarna. Sen gräva ur och isolera. Sen gjuta nytt.M Moisam skrev:
Förstår att det är mycket, men vänta hellre eller låt det ta sin tid.
Golvvärme på en oisolerad platta med 25mm isolering känns inget vidare.
Tack för dina inspel! Att bila bort och göra om och göra rätt är onekligen en bättre lösning, men det är tyvärr inte görbart, känns det som. Och att vänta går inte eftersom vi ska hyra ut garage+gång med kök och allt (det kommer bli superbra, även om jag förstår att det kanske är svårt att föreställa sig utan att ha sett ritning mm). Det enda är just takhöjden. Om vi spacklar upp fallet och väljer 50 mm spårad cellplast med aluminiumfolie så blir färdig takhöjd 213 cm. Kanske att man kan leva med det... nu svamlar jag! Men jag tar tacksamt emot fortsatta inspel!V vectrex skrev:
Erat hus, ni gör som ni vill såklart.M Moisam skrev:Tack för dina inspel! Att bila bort och göra om och göra rätt är onekligen en bättre lösning, men det är tyvärr inte görbart, känns det som. Och att vänta går inte eftersom vi ska hyra ut garage+gång med kök och allt (det kommer bli superbra, även om jag förstår att det kanske är svårt att föreställa sig utan att ha sett ritning mm). Det enda är just takhöjden. Om vi spacklar upp fallet och väljer 50 mm spårad cellplast med aluminiumfolie så blir färdig takhöjd 213 cm. Kanske att man kan leva med det... nu svamlar jag! Men jag tar tacksamt emot fortsatta inspel!
Men jag förstår inte vad som inte är görbart. Bila ur det där garaget och gräva ur gör man på en helg, om ens det. Resten av jobbet är väl inte större än vad det blir om ni inte gör såhär?
vi har just bilat upp tvättstuga och badrum med en hilti 2000, och antingen är plattan ovanligt stenhård eller så är vi kassa på bilning. Men det har tagit mer än en helg, bara det och det är 6 kvm... sen hantera avfallet på det.V vectrex skrev:
Man kan ju fundera på hur resten av huset är byggt och isolerat. Ofta i äldre hus har man kanske 50mm cellplast mellan underbetong och överbetong. har man denna isolering på 150 kvadrat så spelar det ju mindre roll vad man väljer på de tillkommande 10 kvadratmetrarna.
Dock är väl lite isolering mycket bättre än ingen isolering alls.
Dock är väl lite isolering mycket bättre än ingen isolering alls.