För många år sedan gjöt jag plattan till min maskinhall på 200m2
Den slodades och glättades, dock var det väldigt varmt ute, så glättningen blev inte riktigt bra. Jag köpte Biltemas billigaste vinkelslip och en diamantskålskiva och lade mig sedan på knä och slipade till bristerna. Det var dammigt och eländigt men blev jättebra.

Vinkelslipen höll förvånansvärt bra för den misshandeln! Jag skulle dock aldrig använda min Hitachi att slipa betong!
Billigare kan det nog inte göras. 15m2 är ju småpotatis med den metoden!

• Gilla
Marlun017
  • Laddar…
S spiii skrev:
För många år sedan gjöt jag plattan till min maskinhall på 200m2
Den slodades och glättades, dock var det väldigt varmt ute, så glättningen blev inte riktigt bra. Jag köpte Biltemas billigaste vinkelslip och en diamantskålskiva och lade mig sedan på knä och slipade till bristerna. Det var dammigt och eländigt men blev jättebra.

Vinkelslipen höll förvånansvärt bra för den misshandeln! Jag skulle dock aldrig använda min Hitachi att slipa betong!
Billigare kan det nog inte göras. 15m2 är ju småpotatis med den metoden!
Det är lite skillnad att slipa en halvdant skurad yta och en platta med gropar på flera cm.

Har haft en press på sedan gjutningen och vattnat varje dag.
Betongen som användes var C30/37 S14 16, efter rekommendation från betongleverantören.

K kungfuu skrev:
Det mesta är redan sagt, men:

- För att minimera temperatur- och torksprickor, vattna och täck ytan med plastfolie närmsta dygnen. Särskilt med tanke på väderlek nu, men jag vet heller inte vilken betong som är använd. Ju högre hållfasthet desto mer känsligt.
- Du kan ordna till ytan eller dölja den med någon typ av beläggning. Vill du behålla betongytan, slipa ner den med ABS och/eller diamantslip (ex Dianova) tills du är nöjd. Det är kostsamt dock med maskinhyra och slitage men kan bli ganska bra. Om du vill dölja den, kör som sagt med industrispackel (mycket fin, tålig och lättstädad yta) eller med klinker. Inget av dessa behöver särskilt mycket förberedelser men kostar så klart material och arbete i någon mån. Industrispackel kan ofta läggas mycket tunt med en betydligt billigare basmassa som avjämning under. Fler moment men inte svårt och din platta är inte så stor.
- Du kan börja med väggar om du väljer beläggning men ska du fixa ytan skulle jag göra det först, annars är hörnen jättesvåra med risk att skada väggarna under processen också.

Angående härdning av betong så sker majoriteten av härdningen första 3-5 dygnen, sedan klingar kurvan av markant (många faktorer inverkar som redan nämnt, men betongkvalitet och temperatur styr mest). Finns ingen anledning att vänta en månad under dessa väderförutsättningar. Uttorkning och fukthalt är bara intressant om organiskt material eller spärrskikt ska användas dikt betongen.

Tänkte lägga epoxy som slutprodukt - räcker det med att jämna till groparna innan, eller måste jag ändå lägga avjämningsmassa över hela?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.