Byggahus.se

Låta garageplattan ligga kvar under tillbyggnad?

1. T
    Medlem · Sthlm · 666 inlägg

Thiger

Medlem
    Jag har ett garage sammanbyggt med mitt hus med källare. Garageplattan är ca 40cm lägre än källarmuren.

Nu planerar jag att bygga ut huset med garageytan och undrar hur jag bäst och billigast skall göra med grunden. Den nya ytan kommer ej innehålla något våtutrymme.

Befintliga garageplattan kommer behöva förlängas något för att få samma bredd som huset (vill att takvinklar etc skall stämma) På detta tänkte jag sedan mura två varv med lekasten för att komma upp i rätt höjd. Därefter golvbjälklag med trossbotten. Tänkte lägga mig 22mm under bjälklagsnivå inne i huset för att kunna köra dubbla lager spån där det övre blir spårat för golvvärme.

Denna lösning kommer lämna ett litet utrymme mellan den gamla plattan och trossbotten. Finns någon risk med detta och måste utrymmet ventileras? Bör man fylla upp med något eller täta mot fukt på något sätt?

Det andra alternativet är helt enkelt att riva hela gamla garageplattan (som innefattar en trapp ner till källarplan i huset och gjuta en helt ny platta enligt konstens alla regler med cellplast under. Fördelen med detta är att jag kan mura igen källardörren och dränera längst denna källarvägg innan jag sedan gjuter den nya plattan.

Värt att känna till. Vi kommer dränera runt resten av huset,
    Garageplattan (samt bottenplattan i källartrappan) har en avloppsbrunn, förmodligen dockar detta mot dagvatten (hus från 72)

Tack för alla tips!

Redigerat 1 feb 12:06
  2. L
    Medlem · Stockholm · 36 inlägg

Lassebo

Medlem
    Går alltid att få till lösningar som fungerar mer eller mindre bra vid ombyggnader beroende på aktuella förhållanden, fukt, egenskaper på inbyggt material, vvs, vent, el etc. Frågan om vad alla dessa kompletteringar kostar samt vad man kan spara samt hur de begränsar valmöjligheter. Om skillnaden inte är för stor skulle jag nog bita i det sura äpplet och riva samt gjuta en ny platta med golvvärme för en bra lösning.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · Västmanland · 439 inlägg

mattoys

Medlem
    Vad vet du om plattan är den, isolera mm?

Det låter som du vill bygga en krypgrund(hybrid), med plattan i botten.

• Laddar…
  4. T

Thiger

Medlem
    jag vet egentligen att det ligger en ”elefantmatta” under plattan. Inte så mycket mer än det.

precis som du beskriver så är det en krypgrundshybrid jag vill åt.
    Fukt är inget problem runt och under plattan. Jag kommer dränera på sedvanligt vis runt en platta på mark.

jag kan även tänka mig att isolera plattan på ovansidan samt använda isolerande lecablock eller även isolera på insidan av dessa med ex 50mm cellplast.

jag skall kanske även förtydliga att plattan ligger 40cm under källarmurens överkant och ligger alltså ca 180cm ovanför bottenplattan på huset.

5. S
    Medlem · 1 363 inlägg
    Du är inte sugen på att gräva ut för att få ännu mer källare då? Kostar ju lite grand extra men känns som att förutsättningarna ändå finns eftersom du ändå kommer att gräva för dränering och redan har en dörr ut från befintlig källare

• Laddar…
  6. T

Thiger

Medlem
    jag har funderat i de banorna också, men prisökningen och jobbet det innebär har jag inte tyckt motsvarar nyttan.

7. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 532 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Enklast vore väl att lägga 30 cm cellplast över (den troligen oisolerade) cementplattan, och sedan armera och gjuta en normal grundplatta med kantbalkar mm ovanpå för att komma upp i rätt nivå.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.