4 449 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Hus på berg - vad ska jag ha under golvet?
Sida 1 av 3
Hej,
Jag totalrenoverar ett ödehus där det har läckt in vatten i många år, så jag byter ut alla golv. Stora delar av huset (men inte hela) står på berg.
Behöver jag göra något under det blivande golvbjälklaget? T ex lecakulor eller singel? Behövs åldersbeständig plast på marken?
Vad är det man eftersträvar? Att inte fukt underifrån ska komma åt konstruktionen, eller är det något annat?
Tack för förslag!
Jag totalrenoverar ett ödehus där det har läckt in vatten i många år, så jag byter ut alla golv. Stora delar av huset (men inte hela) står på berg.
Behöver jag göra något under det blivande golvbjälklaget? T ex lecakulor eller singel? Behövs åldersbeständig plast på marken?
Vad är det man eftersträvar? Att inte fukt underifrån ska komma åt konstruktionen, eller är det något annat?
Tack för förslag!
Nybyggare
· Stockholm
· 374 inlägg
Vilken typ av grund har du?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 228 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 228 inlägg
Dränering av grunden som nr 1 .
Sedan finns olika sorters isolering , cellplast eller cellulosa isolering .
Vet ej vad du har för höjd / åtkommlighet i din grund ?
Vet ej vad du har för ventilation I huset ?
Är det möjligt så börja med diffplast sen isolering , men beror på din ventilation.
Sedan finns olika sorters isolering , cellplast eller cellulosa isolering .
Vet ej vad du har för höjd / åtkommlighet i din grund ?
Vet ej vad du har för ventilation I huset ?
Är det möjligt så börja med diffplast sen isolering , men beror på din ventilation.
Jag tänkte lägga isoleringsskivor (t ex rockwool) i facken i golvbjälklagen. Det är mellan 10 och 50 cm mellan golvbjälklaget och berggrunden. Det blir svårt att komma åt krypgrunden efteråt, det finns inte så bra åtkomst utifrån efteråt när golvet ligger där. Grunden består av stora stenar samt betong på några ställen. I betongen är det borrade hål för ventilation.
Ska diffplasten häftas mot golvbjälklaget eller ska plasten ligga på marken?
Ska diffplasten häftas mot golvbjälklaget eller ska plasten ligga på marken?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 228 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 228 inlägg
M mölnbo skrev:Jag tänkte lägga isoleringsskivor (t ex rockwool) i facken i golvbjälklagen. Det är mellan 10 och 50 cm mellan golvbjälklaget och berggrunden. Det blir svårt att komma åt krypgrunden efteråt, det finns inte så bra åtkomst utifrån efteråt när golvet ligger där. Grunden består av stora stenar samt betong på några ställen. I betongen är det borrade hål för ventilation.
Även om du plastar åvanpå isoleringen är risken stor att isoleringen blir fuktig från undersidan .
Ska diffplasten häftas mot golvbjälklaget eller ska plasten ligga på marken?
Så verkar svårt att komma åt underifrån (hela golvet)M mölnbo skrev:Jag tänkte lägga isoleringsskivor (t ex rockwool) i facken i golvbjälklagen. Det är mellan 10 och 50 cm mellan golvbjälklaget och berggrunden. Det blir svårt att komma åt krypgrunden efteråt, det finns inte så bra åtkomst utifrån efteråt när golvet ligger där. Grunden består av stora stenar samt betong på några ställen. I betongen är det borrade hål för ventilation.
Ska diffplasten häftas mot golvbjälklaget eller ska plasten ligga på marken?
Diffusionstätta isolermaterial är cellplast och cellulosaisolering , glas och sten ull släpper igenom fukt .
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 228 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 228 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Cellplast är inte diffusionstät. Det enda i "cellplastväg" som är diffusionstät är polyuretanskum (eller skivor) med slutna celler, men dom används mycket sällan pga prislappen (även om dom isolerar grymt bra).Tomture61 skrev:
Sluta gissa
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 228 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 228 inlägg
Då har väldigt många husägare med cellplast under betongplattan förts bakom ljuset !A Autodidak1 skrev:
Hej, Vårt hus står på rent berg med tät och isolerad lecagrund med frånluftventilation i grund och har varit snustorrt i 10år Ingen ångspärr i bjälklaget då men ditt hus står inte på berg hela vägen man måste väl då anpassa sig för den icke berg delen och betrakta den som att avge markfukt.
Är det inte stora höjdskillnader så kan man jämna av grunden med lecakulor, xps skivor och sedan en ångspärr ovanpå det. Detta för att undvika svackor där vattensamlingar kan ske. Bör även här ha en fläkt som tar ut eventuell fukt och värmer upp grunden med lite spillvärme från hus.
Är det inte stora höjdskillnader så kan man jämna av grunden med lecakulor, xps skivor och sedan en ångspärr ovanpå det. Detta för att undvika svackor där vattensamlingar kan ske. Bör även här ha en fläkt som tar ut eventuell fukt och värmer upp grunden med lite spillvärme från hus.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vanligtvis har man väl en plastfilm mellan ett par av cellplastlagren? Sen är kanske inte diffusion det stora problemet där, utan mer kapillär sugning vilket förhindras med rätt grusfraktioner under plasten.Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 228 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 228 inlägg
Fast om cellplast kan dra åt sig fukt så försvinner den stora funktionen , isolera .useless skrev:
Förstår att betong inte ruttnar om det utsätts för fukt .