Hej,

Jag totalrenoverar ett ödehus där det har läckt in vatten i många år, så jag byter ut alla golv. Stora delar av huset (men inte hela) står på berg.

Behöver jag göra något under det blivande golvbjälklaget? T ex lecakulor eller singel? Behövs åldersbeständig plast på marken?

Vad är det man eftersträvar? Att inte fukt underifrån ska komma åt konstruktionen, eller är det något annat?

Tack för förslag!
 
Vilken typ av grund har du?
 
Förlåt att jag var otydlig. Det är torpargrund, så det kommer vara ett varierande avstånd mellan berggrunden och golvbjälklaget.
 
Tomture61
Dränering av grunden som nr 1 .
Sedan finns olika sorters isolering , cellplast eller cellulosa isolering .
Vet ej vad du har för höjd / åtkommlighet i din grund ?
Vet ej vad du har för ventilation I huset ?
Är det möjligt så börja med diffplast sen isolering , men beror på din ventilation.
 
Jag tänkte lägga isoleringsskivor (t ex rockwool) i facken i golvbjälklagen. Det är mellan 10 och 50 cm mellan golvbjälklaget och berggrunden. Det blir svårt att komma åt krypgrunden efteråt, det finns inte så bra åtkomst utifrån efteråt när golvet ligger där. Grunden består av stora stenar samt betong på några ställen. I betongen är det borrade hål för ventilation.

Ska diffplasten häftas mot golvbjälklaget eller ska plasten ligga på marken?
 
Tomture61
M mölnbo skrev:
Jag tänkte lägga isoleringsskivor (t ex rockwool) i facken i golvbjälklagen. Det är mellan 10 och 50 cm mellan golvbjälklaget och berggrunden. Det blir svårt att komma åt krypgrunden efteråt, det finns inte så bra åtkomst utifrån efteråt när golvet ligger där. Grunden består av stora stenar samt betong på några ställen. I betongen är det borrade hål för ventilation.
Även om du plastar åvanpå isoleringen är risken stor att isoleringen blir fuktig från undersidan .

Ska diffplasten häftas mot golvbjälklaget eller ska plasten ligga på marken?
M mölnbo skrev:
Jag tänkte lägga isoleringsskivor (t ex rockwool) i facken i golvbjälklagen. Det är mellan 10 och 50 cm mellan golvbjälklaget och berggrunden. Det blir svårt att komma åt krypgrunden efteråt, det finns inte så bra åtkomst utifrån efteråt när golvet ligger där. Grunden består av stora stenar samt betong på några ställen. I betongen är det borrade hål för ventilation.

Ska diffplasten häftas mot golvbjälklaget eller ska plasten ligga på marken?
Så verkar svårt att komma åt underifrån (hela golvet)
Diffusionstätta isolermaterial är cellplast och cellulosaisolering , glas och sten ull släpper igenom fukt .
 
Varken cellplast eller cellulosa är diffusionstätt i synnerhet inte cellulosa. För att de ska bli tätt behövs någon form av diffusionsspärr.
 
Tomture61
useless useless skrev:
Varken cellplast eller cellulosa är diffusionstätt i synnerhet inte cellulosa. För att de ska bli tätt behövs någon form av diffusionsspärr.
Du får nog läsa på ang cellulosaisolering , den absorberar och är fukttrög .
Cellplast släpper igenom fukt i skarvar och dåligt montage .
 
Som jag sa; Inget av de material du nämner är diffussionstätt. Att dom absorberar olika mängder vätska är en annan sak.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du får nog läsa på ang cellulosaisolering , den absorberar och är fukttrög .
Cellplast släpper igenom fukt i skarvar och dåligt montage .
Cellplast är inte diffusionstät. Det enda i "cellplastväg" som är diffusionstät är polyuretanskum (eller skivor) med slutna celler, men dom används mycket sällan pga prislappen (även om dom isolerar grymt bra).

Sluta gissa
 
Tomture61
A Autodidak1 skrev:
Cellplast är inte diffusionstät. Det enda i "cellplastväg" som är diffusionstät är polyuretanskum (eller skivor) med slutna celler, men dom används mycket sällan pga prislappen (även om dom isolerar grymt bra).

Sluta gissa
Då har väldigt många husägare med cellplast under betongplattan förts bakom ljuset !
 
Hej, Vårt hus står på rent berg med tät och isolerad lecagrund med frånluftventilation i grund och har varit snustorrt i 10år Ingen ångspärr i bjälklaget då men ditt hus står inte på berg hela vägen man måste väl då anpassa sig för den icke berg delen och betrakta den som att avge markfukt.

Är det inte stora höjdskillnader så kan man jämna av grunden med lecakulor, xps skivor och sedan en ångspärr ovanpå det. Detta för att undvika svackor där vattensamlingar kan ske. Bör även här ha en fläkt som tar ut eventuell fukt och värmer upp grunden med lite spillvärme från hus.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Då har väldigt många husägare med cellplast under betongplattan förts bakom ljuset !
Vanligtvis har man väl en plastfilm mellan ett par av cellplastlagren? Sen är kanske inte diffusion det stora problemet där, utan mer kapillär sugning vilket förhindras med rätt grusfraktioner under plasten.
 
Tomture61
useless useless skrev:
Vanligtvis har man väl en plastfilm mellan ett par av cellplastlagren? Sen är kanske inte diffusion det stora problemet där, utan mer kapillär sugning vilket förhindras med rätt grusfraktioner under plasten.
Fast om cellplast kan dra åt sig fukt så försvinner den stora funktionen , isolera .
Förstår att betong inte ruttnar om det utsätts för fukt .
 
Ja, det är därför man skyddar cellplasten mot kapillär uppsugning av fukt. Diffusion av fukt genom betongplattan och vidare ner i cellplasten är ett icke-problem i sammanhanget.
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.