2 339 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Hitta vägtrumma
Hej.
Jag har ett dike som är översvämmat. Avrinningen ifrån diket sker (eller ska i varje fall normalt ske) via en trumma under min garageuppfart. Övre delen av trumman befinner sig nu några decimeter under vattenytan. Mitt problem är dock att jag inte hittar trummans andra ände, dvs där vattnet ska rinna ut. Det måste på något sätt ha lyckats bli begravt under snö/is/jord/whatever. Jag vet ju ungefär var röret ska vara, men jag hittar det banne mig inte, hur jag än gräver och hackar. Någon som har något sånt där fiffigt husmoderstips?
Trumman ifråga är alltså i betong, ca 2 dm brett och 4 m långt.
/Daniel
Jag har ett dike som är översvämmat. Avrinningen ifrån diket sker (eller ska i varje fall normalt ske) via en trumma under min garageuppfart. Övre delen av trumman befinner sig nu några decimeter under vattenytan. Mitt problem är dock att jag inte hittar trummans andra ände, dvs där vattnet ska rinna ut. Det måste på något sätt ha lyckats bli begravt under snö/is/jord/whatever. Jag vet ju ungefär var röret ska vara, men jag hittar det banne mig inte, hur jag än gräver och hackar. Någon som har något sånt där fiffigt husmoderstips?
Trumman ifråga är alltså i betong, ca 2 dm brett och 4 m långt.
/Daniel
är det helt stopp i trumman, eller finns det något flöde?
Får man in en trädgårdsslang i röret och trycker man in den så långt det bara går, kan man ansluta den på varmt vatten och försöka smälta bort isproppen.
Man skulle också kunna testa med salt vatten för att smälta isproppen.
Genom att använda trädgårdsslangen ser du till att få det varma eller salta vattnet så långt in i trumman som möjligt.
Man skulle också kunna stoppa in en träregel i trumman för att se riktningen av trumman. Då kan man bättre uppskatta var den kommer ut på andra sidan.
Jag har för övrigt ingen egen erfarenhet av stopp i trumman, så se det som lite brainstorming.
Får man in en trädgårdsslang i röret och trycker man in den så långt det bara går, kan man ansluta den på varmt vatten och försöka smälta bort isproppen.
Genom att använda trädgårdsslangen ser du till att få det varma eller salta vattnet så långt in i trumman som möjligt.
Man skulle också kunna stoppa in en träregel i trumman för att se riktningen av trumman. Då kan man bättre uppskatta var den kommer ut på andra sidan.
Jag har för övrigt ingen egen erfarenhet av stopp i trumman, så se det som lite brainstorming.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Brainstorming uppskattasharry73 skrev:
är det helt stopp i trumman, eller finns det något flöde?
Funderade också på trädgårdsslang, problemet är att min slang är för kort, skulle behöva en 10-15 meter till. Ska jag dessutom nå en varmvattenkran är det nog ytterligare 10 meter. Men i värsta fall får jag väl helt enkelt köpa mer slang. Gällande riktningen så försökte jag typ motsvarande grej fast med ett spett, kruxet då är att diket svänger lite lätt precis där så man får liksom inte in någonting långt rakt i röret.
PEM-slang brukar vara tillräckligt styvt men ändå flexibelt för att man ska kunna peta in det ett tiotal meter i gamla betongrör även om det svänger lite.M Malmgren skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden