Har nyligen köpt ett fritidshus som är byggt med krypgrund på sluttande berg. Detta medför att det är ståhöjd i ena delen och där är det delvis gjutit golv och finns en arbetsbänk och lite förvaring av verktyg etc.
Arbetsbänk med verktyg och förvaringsskåp i en krypgrund med synligt berg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elskåp och varmvattenberedare bor också där nere. Inkommande vatten har en värmekabel längs röret från brunnen. Bredvid dessa står det 2st små vanliga element för att hindra att det ska frysa.

När det regnar eller är snösmältning kommer det vatten underifrån genom sprickor i berget. Detta tas om hand av en pump med flottör (12V med bilbatteri) i en pumpgrop i betongen.
Krypgrund med sluttande bergrund, delvis gjutet golv, varmvattenberedare, elskåp, arbetsbänk, verktyg och element.
Skapa konto

En luftavfuktare går igång om luftfuktigheten går över ca 55%.
Element på gjutet golv i krypgrund med synliga kontroller och rör vid sidan.
Skapa konto

Det första jag gjorde var att fixa trådlösa temp/luftfukt/lufttryck-givare, en till krypgrunden och en till huset ovanför för att få lite koll på läget. Dessa visar just nu följande värden när huset är obebott:

Huset: 13C, 36%, 100,9kPa
Grunden: 9C, 54%, 101,1kPa

Huset har en luftvärmepump som står på underhållsvärme när vi inte är där.
Smart hem-skärm som visar temperatur, luftfuktighet och lufttryck i ett vardagsrum och en källare.
Skapa konto

Vad säger expertisen om detta? Jag vill optimera både för husets bästa och ut energisynpunkt och har inte någon erfarenhet av grunder :)

Luftfuktigheten under 50% Rh alltid (där ligger gränsen för både rost mm. och mögeltillväxt).
Temperaturen är inte kritisk alls. Men stora temperaturvariationer och därmed förändring av Rh ger olika mängder fukt inlagrat i trä vilket kommer att ge sprickbildning i alla trädetaljer. Så skall temperaturen höjas så låt det ta en vecka eller längre, samma sak med temperatursänkningar ändra temperaturen med maximalt 2 grader per dygn så kommer du att slippa problem.

• Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Hej, Jag har samma grund med xps isolerade leca väggar och enbart frånluft (forcerad) har samma fina torra berggrund som detta ser ut. Nån inträngning av vatte utifrån vid riktiga blöta somrar. Närmar Rh sig 70% så börjar svampen växa. Grunden får spillvärme enbart från hus och håller ca 10gr året om. Permanentboende.

• Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Tack för svar!
Nu smälter snön och det regnar samtidigt som lufttrycket har fallit lite, och nu visar min sensor 58% luftfuktighet.

Ska dit i helgen och titta till det men misstänker att det är blött längs väggen och i sprickorna i berget.

Egentligen borde man kanske göra om dränering samt täcka marken med plast på sikt.

Vad säger ni om temperaturen, ska jag låta det vara 9C (uppvärmt av element) eller kan jag sänka?

Ska ventilerna vara öppna eller stängda med tanke på luftfuktaren som står där nere?

Med en väl fungerande luftavfuktare i utrymmet så skall all ventiler vara stängda (det finns ju ingen anledning att avfukta "all" uteluft).

• Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Träblindbotten med gröna påväxter på enstaka brädor, omgiven av kablar och rör.
Skapa konto
Vy under en blindbotten med enstaka träplankor som uppvisar gröna påväxter, omgivna av rena plankor och betonggrund.
Skapa konto
Undersidan av en träkonstruktion med några plankor med gröna påväxter.
Skapa konto
På några ställen är det enstaka brädor i blindbotten som har fått nån grön påväxt.

Besiktningsmannen sade att han trodde att de enskilda plankorna hade blivit skitiga i samband med bygget och det därför inte spridit sig över till intilliggande plankor, och därför var det ingen fara enligt honom. Han rekommenderade dock att behandla med något mögelspray för att vara på säkra sidan.

Nån som vet om denna duger?
https://www.biltema.se/bygg/farg/rengoringsmedel/mogeltvatt-2000041172

T Timmerö skrev:
Besiktningsmannen sade att han trodde att de enskilda plankorna hade blivit skitiga i samband med bygget och det därför inte spridit sig över till intilliggande plankor, och därför var det ingen fara enligt honom. Han rekommenderade dock att behandla med något mögelspray för att vara på säkra sidan.

Nån som vet om denna duger?
[länk]
Den duger fint. Går även att köpa outblandad bensaltensid för nästan halva literpriset, om du nu har behov av med mögel/alg/moss-bekämpning, exempelvis taket.

Tackar!

Har du tips på hur man gör för att få på det också? Står att man ska spola rent med rikligt med vatten efter men det kan jag liksom inte göra i krypgrunden!

Jag hade inte följt instruktionerna till punkt och pricka i dina skor, lägg på lite med tryckspruta och borsta bort det värsta bara

• Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.