N
Niklaspe: [citat] Häng dem i luften i krypgrunden, en meter ut från ett nordligt hörn. Brukar i regel vara som fuktigast där.
6 svar · 1,7k läst
·
B
BORNER: Stort tack för alla bra svar och för identifieringen av det kvarglömda stenverktyget!
9 svar · 3,6k läst
·
H
Humlekotte: Huset byggdes 1930 med källare. 1970 byggdes huset ut. Den nya delen har en gjuten platts som ansluter till källarmuren. Därmed ligger en av källarens fyra väggar under plattan. Hur gör jag för att komma åt den muren för att dränera?
0 svar · 733 läst
Lattjo-Snickaren
Lattjo-Snickaren: Stort tack för långt och utförligt svar, inklusive en del humor! Uppskattas! Några följdfrågor! [citat] Ok! Ja det är en viss prisskillnad. Kommer ju inte att bli några enorma belastningar så om detta är den enda skillnaden och ej isoleringsvärdet, så känns ändå S80 mer aktuellt. ”stålet skall ej sticka ut ur betongen så spara i alla fall 5 cm till betongkantens färdiga
21 svar · 3,6k läst
Z
ZcR: [citat] Kladda inte med konstiga avloppsrörs lösningar, va de märkligaste jag hört på en bra stund. ...Ta en bit rör som kostar 50 spänn och skära sönder för att tillverka något som kostar 35-40kr/m för att man inte vet hur röret för 20kr/m funkar. Dränröret är perforerat runt om för att de just skall dränera ut vatten runt din byggnad, ESS-drän används för transport från
44 svar · 5,5k läst
·
J
Josemira: Aha, intressant! Ska kika på det.
6 svar · 5,8k läst
·
J
jonaserik: Glöm inte att dubba klacken, annars kan den åka kana på berget. Bara lite för att sova bättre
5 svar · 1,9k läst
·
L
LaT: Isoleringen under plattan är för att den inte ska kylas av marken, isoleringen ovanpå är för att du inte ska värma plattan med golvvärmen. Helt rimligt, eftersom du inte vill ha kondens under Platon. Men om du har en bef platta så kan vi ju bortse ifrån isoleringen under den eftersom du antagligen inte vet nåt om den.
5 svar · 1,6k läst
·
M
Matwin: Hej Jag är i starten med att bygga sommarstuga, tomten i fråga är väldigt bergig, dvs hela tomten är en stor bergknalle.. Storlek på platta blir 8x14 ca, nivåskillnad är ca 0-1m på hela långsidan, Tanken jag har är att mura en "låda" av leca och fylla den med makadam upp till 300mm under överkant leca. Sen 300mm cellplast som sista lager, och sen gjuta en platta med golvvärme på
0 svar · 638 läst
A
AHallbro: Hej, jag planerar att bygga en pergola i betong, med 6 stolpar som ska bära upp en ram bestående av totalt 5 betongreglar 15x30 cm med varierande längd. Marken består av en blandning av grus, mindre stenar och grov sand (mycket lite jord). Totalvikt av konstruktionen beräknas bli ca. 6 ton. Mina enkla beräkningar ger att stolparna som är 30x30 cm kommer att ha en last på marken på ca.
0 svar · 658 läst
C
cazet: ring Isabella Lövins man , han kör ju stora stenar :crysmile: kunde inte låta bli
3 svar · 2,0k läst
Bart
Bart: Att kompaktera mark med vatten är en klassiker. Jag har flera gånger använt vatten istället för padda för att kompaktera bergkross t ex. Vatten tar helt enkelt med sig de finare partiklarna nedåt och gör att marken sätter sig då utrymmet mellan de större partiklarna ersätts med materia istället för luft. Nackdelen att göra det med jord är att vattnet inte så lätt sjunker ned i
2 svar · 1,6k läst
Jockesve
Jockesve: Hej, funderar på att bygga om "båset" där vi förvarar våra soptunnor. Som det är nu rymms bara den ena soptunnan i själva båset. Skulle vilja förlänga det befintliga fundamentet med en ny platta c:a 50x60 cm. Som ni ser på bilden har tidigare ägarna gjutigt in några stenar där brevid sopbåset. Hur skulle ni ha gjort här. 1) Går det att helt sonika bygga en ram och gjuta direkt
0 svar · 1,1k läst
·
E
Emcoo1: Hej, hittade 2 hål i rabatten där marken möter husgrunden på tillbyggnaden. Grunden på tillbygnaden som förövrigt är ett ombyggd garage är gjuten betong på plintar. Under plattan är det mest sand och annat småkornigt grus så långt jag kan se. Fick rådet från anticimex att gräva ut 30cm x 30 cm längst husväggen samt att sätta ut L format plåt och fylla på med grov makadam
0 svar · 1,9k läst
K
Karinm-lou: Hej! Har murat upp en grundmur av lecablock 60 cm hög till ett eget bygge av växthus. Har använt Finjas murbruk B till murningen. Nu till putsningen... Hittar inte Finjas putsbruk B hos min vanliga byggleverantör och undrar om man kan använda annat märke eller om det inte är bra? Har tittat på tex Jem & Fix puts och murbruk B combimix.
0 svar · 1,2k läst
P
Prodigys: Storgatsten och kantsten går utmärkt att sätta i 0-16, blir ju då också "rätt" material till infarten beroende på vad du har där nu.
4 svar · 1,1k läst
·
V
Vross: Funderar på om man ska försöka fylla hålet med b bruk? Tanken slog mig om man bör göra hålet lite större för att lättare komma åt eller är det dumt?
1 svar · 2,3k läst
·
J
Joan001: Någon som vet vilken av dessa lösningar som är bäst? 1. Enkel lösning. Lägga ny syll eller dubbelsyll (för ökad stabilitet/styvhet) på ojämna naturstenen som är 50 till 150 ovan mark. T-syll i vinkel mot betongplattan och mot naturstensgrund som fukt- och vindskydd. 2. Svårare. Göra en gjutform och gjuta en jämn sula ovanpå naturstenen i nivå med betongplatta fast helt i våg.
1 svar · 1,0k läst
·
U
umehus: [citat] dikena är nog inte mer än 30cm djupa och det är mer än 100m till älven som ligger i närheten.
4 svar · 688 läst
H
Hus&Kärlek: Hej! Gammal tråd och mitt svar är ett hugskott, men jag har själv hittat karbamidskum i ytterväggens luftspalt på vårt hus (från 45, men tilläggsisolerat på detta vis vid 69/70), och det har just en underlig men distinkt söt lukt. Liiiite kväljande om det blir för mycket, men annars lite sötsliskig i sin karaktär. Kanske något att kolla? Är i så fall ett frigolit/glasskiknande
5 svar · 5,7k läst
Blivit med sommarhus
Blivit med sommarhus: [citat] Snyggt!
32 svar · 10,4k läst
·
Prettuchaos
Prettuchaos: [bild] Hej, grävt 70cm brett och tänker gjuta en lika bred platta som slutar strax över marknivå. Räcker det att gräva lika brett som plattan o fylla med makadam, eller ska man gräva bredare än slutliga plattan? Känns onödigt att gräva bredare då marken erbjuder stöd i sidleds. Tänkte att man kan lägga en stor bit markduk så det även går upp på sidorna, på så vis ligger
0 svar · 1,6k läst
·
R
RobSand: [citat] Ok! inga montagedetaljer. troligen luftbubblor då om betonget vibrerats dåligt kanske...
2 svar · 2,0k läst
·
mexitegel
mexitegel: Ja, det är väldigt effektivt. Har varit med vid några tillfällen för fiberdragning i tät bebyggelse där man i princip ”sydde” sig sig fram mellan hus, VA- ledningar, el- och telekablar, fjärrvärme mm och så dyker borrhuvudet upp på decimetern rätt i målgropen.
6 svar · 1,9k läst
useless
useless: Istället för skivor borde det vara enklare att gjuta med EPS-cement?
10 svar · 2,0k läst
·
Z
ZcR: :ok:
5 svar · 2,6k läst
·
Z
Mandelblomhuset
Mandelblomhuset: [citat] Stort tack!
2 svar · 966 läst
·
hlph
hlph: [citat] Vi hade en Grundfos KP250 AV, man var tvungen att rengöra nivåröret 4-5 per år. Det i sig var kanske inte hela världen problemet var väl snarare om nivåröret satte igen när man inte var hemma och kunde åtgärda det. Jag inbillar mig att nivåvippa är mycket mer okänslig dessutom finns det många fler och betydligt billigare pumpar att välja bland. Nu har vi en Flygt sxm 2 GW.
7 svar · 3,3k läst
N
nybyggarn3: [citat] Tackar för svar. Så långt är jag med. Tycker dock att det var svårt att justera kilarna så att stenen hamnar i rätt höjd, utan att luta och efter linan. Det gick bättre när vi var två, en som lyfte med stensaxen och en som justerade, men när jag var själv tyckte jag att det var besvärligt. Några tipps?
2 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.