Har precis byggt en mur inför ett kommande växthus. Muren står i sluttande terräng, direkt på berg. Den är 80 cm hög som högst. Nu när vi närmar oss att lasta i makadam på båda sidor muren så funderar jag på om muren kommer palla trycket långsiktigt. Jag kommer kunna fylla ungefär 30cm högt med makadam 8-16 på utsidan muren, på insidan skulle det bli 80cm högt med samma makadam. Det ligger bistål i de två översta fogarna, som är precis den del av muren som bara skulle ha tryck på sig från insidan.
Vad tror ni?
.
Vad tror ni?
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Några idéer jag har:
Fylla med betong på utsidan muren i stället för makadam
Ersätta del av fyllningen på insidan av muren med lecakulor i stället för makadam
Bila bort ett par skift, lägga i ett geonät som på insidan av muren hålls fast av kommande makadamfyllningen och mura upp igen
Borra genom näst nedersta skiftet, föra igenom 16mm armeringsjärn som fästs med kemankare i både lecablocket och i berget på insidan av muren
Fylla med betong på utsidan muren i stället för makadam
Ersätta del av fyllningen på insidan av muren med lecakulor i stället för makadam
Bila bort ett par skift, lägga i ett geonät som på insidan av muren hålls fast av kommande makadamfyllningen och mura upp igen
Borra genom näst nedersta skiftet, föra igenom 16mm armeringsjärn som fästs med kemankare i både lecablocket och i berget på insidan av muren
Jag hade hoppats att någon annan skulle svara. Men jag tror spontant att det håller. Det är ju inte så farligt hög mur som bara har makadam på en sida och du har armerat med bistål i de två översta skikten.
Jag hade inte gjort om i ditt fall.
Jag hade inte gjort om i ditt fall.
Det kommer hålla utan problem! Det är endast två skift som du säger, som dessutom är fullmurade, armerade och korta i avståndet mellan de två hörnen. Sedan kommer det bli minimal belastning på ytan också, med endast ett växthus på. Den enda belastningen som utgör någon som helst risk här är om du slår makadamen med stor padda nära muren.
Klicka här för att svara