Har precis byggt en mur inför ett kommande växthus. Muren står i sluttande terräng, direkt på berg. Den är 80 cm hög som högst. Nu när vi närmar oss att lasta i makadam på båda sidor muren så funderar jag på om muren kommer palla trycket långsiktigt. Jag kommer kunna fylla ungefär 30cm högt med makadam 8-16 på utsidan muren, på insidan skulle det bli 80cm högt med samma makadam. Det ligger bistål i de två översta fogarna, som är precis den del av muren som bara skulle ha tryck på sig från insidan.

Vad tror ni?
. Nybyggd mur på sluttande terräng, högst 80 cm, förberedd för makadam, med bistål i fogarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd mur av lättbetongblock på sluttande bergsterräng, täckt med plast, med bekymmer för makadamtryck.
Skapa konto
Nybyggd mur på berg i sluttande terräng förberedd för makadam inför växthusprojekt.
Skapa konto
Nybyggd mur på berg i sluttande terräng, synlig bistål i fogar, beredd för makadamfyllning.
Skapa konto

Några idéer jag har:

Fylla med betong på utsidan muren i stället för makadam

Ersätta del av fyllningen på insidan av muren med lecakulor i stället för makadam

Bila bort ett par skift, lägga i ett geonät som på insidan av muren hålls fast av kommande makadamfyllningen och mura upp igen

Borra genom näst nedersta skiftet, föra igenom 16mm armeringsjärn som fästs med kemankare i både lecablocket och i berget på insidan av muren

K
Jag hade hoppats att någon annan skulle svara. Men jag tror spontant att det håller. Det är ju inte så farligt hög mur som bara har makadam på en sida och du har armerat med bistål i de två översta skikten.

Jag hade inte gjort om i ditt fall.

P
Nä absolut inte gjort om... Lagt en puts utanpå möjligtvis

Det kommer hålla utan problem! Det är endast två skift som du säger, som dessutom är fullmurade, armerade och korta i avståndet mellan de två hörnen. Sedan kommer det bli minimal belastning på ytan också, med endast ett växthus på. Den enda belastningen som utgör någon som helst risk här är om du slår makadamen med stor padda nära muren.

Ser heller inte att det skulle vara något problem men du fyller väl inte makadam hela vägen upp till marknivå på utsidan så du leder ner ytvatten till grunden?

Kommer hålla hur bra som helst. Putsa först och sen grus

Tack för alla kommentarer! Nu är det putsat och fyllt, hoppas den håller många år :) Nyputsad och fyllt fundament för byggprojekt utomhus med grus och verktyg synligt.
Skapa konto

• Gilla
Perplexus och 5 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ser heller inte att det skulle vara något problem men du fyller väl inte makadam hela vägen upp till marknivå på utsidan så du leder ner ytvatten till grunden?
Kommer lägga sten runtom muren med lätt lutning bort från muren

Blev ju bra det där (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.