Astrid Kander
Astrid Kander: [citat] Hej igen Tim, Vi tänker att göra luckan 80 ggr 120 cm för nedgången under arge bjälklaget. Tror du det blir lagom? Hur gjorde du? mvh Astrid
21 svar · 8,3k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: Många varningsklockor !!!
4 svar · 696 läst
·
iamrane
iamrane: Läste på lite nu. Ingen plast :)
11 svar · 1,4k läst
A
arnehavre: *bump*? Kommer troligen borra igenom syllstocken (95mm) och sedan klassiskt plugga runt 50mm i betongen... någon som har invändningar :-) ?
1 svar · 1,5k läst
B
BSOD: Går oftast att på ett enkelt sätt fixera det som gjuts, t.ex. Med rep, eller annat som håller det rakt. Det går ju att kontrollera att den är rak när det börjar hårdna och justera lite, om något rört på sig.
2 svar · 695 läst
·
yonna
yonna: Mina murar som håller nivåskillnad är av block. Den lite högre murärn 25-105 cm hög (sluttningsmur). Muren är slätputsad och inte målad och den smälter väl in i naturen.
5 svar · 4,2k läst
mexitegel
mexitegel: Det bästa är att marken lutar bort från huset, är det helt ogörligt?
1 svar · 550 läst
N
Nygård20: Hej, behöver lite råd. Vi är spekulanter på en gård där boningshuset är från sent 1800-tal. Tidigare var det torpargrund men nu är det platta på mark (makadam, cellplast, leca/cementblock, reglar, ligger även vattenburen golvvärme där det är klinker) vet inte när grunden är bytt. Huset ligger högt och fint. Besiktningen påvisade mikrobiell lukt mellan makadam & cellplast och en
0 svar · 922 läst
P
Pappa1986: Om det vore jag, ta bort bruket som är skadat och ersätt det med sten som du kilar fast istället.
1 svar · 891 läst
·
J
jonaserik: Beror lite på vd ska ha på golvet , lite tyngre grejer så blir det rutad armeringsmatta min 6 mm men bäst och starkast 8 mm som placeras strax under centrum av plattan. Distansklossar., Sprickbildningar i golvet får du nästan till 100 % oavsett hur du armerar.
7 svar · 1,6k läst
T
timmerhuset_78: Och tänk inte så mycket på plasten, den är katastrof.
1 svar · 2,8k läst
·
R
roegmasta: [citat] Det gjorde jag. Färghandeln var säker på vilken färg det är (latexfärg) och hjälper mig med att välja rätt. Det var svårare att få hjälp med vilket bruk som ska användas. Känns som man får chansa lite helt enkelt, om man inte kan skicka befintligt på analys...
5 svar · 2,8k läst
·
G
groetmann: [citat] Verkligen! Det löser sig nog.
6 svar · 1,7k läst
P
Petter Forsen: [citat] Det beror på pumpenssäkerhetsbrytares position. Är det så att vattnet blir sående i frän ledningarna så är det inte ok. Finns det marginal mellan pumpsäkerhetsnivån och inloppsnivån så borde det vara ok.
5 svar · 1,3k läst
P
Petter Forsen: [citat] Är det berg under hela den tänkta grunden? Bör vara samma under hela grunden för att minska risken för sättningsskador. Är berget plant eller samlar det vattten. har tomten någon höjdbegränsning för huset? personligen hade jag hälsat lyft upp huset. Men ni måste ta reda på hur det ser ut under marken.
3 svar · 1,1k läst
K
karlmb: [citat] OK.
6 svar · 4,4k läst
·
gingercat
gingercat: Tack! Blir lite snyggare än vanligt makadam kanske också. Behöver man padda till kalkstenskross? [citat]
5 svar · 3,0k läst
C
Carl_X: Söker en seriös markentreprenad i södra Skåne. Det handlar om att göra tomten, där vi bygger hus, tillgänglig. Firman bör alltså vara insatt i hur regelverket funkar kring tillgänglighet. Vi ska själva inte flytta in i huset så vi vill göra en så billig lösning som möjligt men ändå få slutbesked från kommunen. Vilka företag kontaktar jag och vilka råd från er kan det vara
0 svar · 816 läst
N
NoOne2k: Det är inte så att de som har asfalterat kommer tillbaka för att fixa till alla anslutningar? Vanligtvis så brukar de komma någon vecka efter och fixa det.
4 svar · 1,4k läst
·
F
falkn: Jag hade använt en primer i detta läget, men det lär ändå spricka. Använd inte för blöt betong heller.
1 svar · 1,7k läst
·
A
anaitis: [citat] Sorry, men nej Men däremot om man tar den totala lasten på väggen och dividerar med väggens längd. Punktlaster ej inräknade! Endast ytfördelade laster.
6 svar · 22,6k läst
T
tracker: Kan vara skydd för inkommande el, hos mig låg det mexitegel över elkabeln.
4 svar · 2,7k läst
·
L
Lindorm: Hej, Jag och min sambo har köpt ett hus från mitten av sextiotalet i år och i sommar har vi bland annat roat oss med att riva ut alla trägolv, paneler och tapeter som funnits i källaren för att få det fräschare. Vi ser ju att fukten som funnits i källaren har vittrat sönder en del puts och funderar på om detta är något jag kan lösa själv eller om man bör i alla fall konsultera med
0 svar · 1,6k läst
·
C
cap: Jag hade fyllt betong i gropen och på det sättet skapat en naturlig avrinning
7 svar · 9,8k läst
·
F
Fredritz: Det ska bli ett vanligt personbilsgarage med 1 eller högst 2 bilar. I framtiden så kanske det blir en mindre 2-pelarlyft också, så tänkte passa på och gjuta en vot för den på en gång.
4 svar · 1,6k läst
·
M
Anonymiserad 141313: [citat] Kan det vara så att fraktkostnaden för betongen är inräknad i kbm-priset? För jag ser inte att betongbilen är specad på fakturan. Det är ofta det som är det dyra. För bara betongen är det dyrt. Ingår betongbil, transport och leveranstiden så är kostnaden inte helt orimlig.
33 svar · 43,2k läst
·
Sving
Sving: Hej. Jag har idag en asfalterad garagenerfart till garaget i källaren på huset. Marknivån är ca 165 cm ovanför golvet i garaget. Vill fylla igen garagenerfarten och göra en gårdsplan / parkering. 1.4 meter ut från porten är det en betongplatta med brunn. Det lutar ca 20 grader från gatan ner mot huset. Jag vill ta bort garageporten och sätta i en dörr. I ytterkanten på plattan hade
0 svar · 2,9k läst
H
Henric Storm: Hur har det gått?
3 svar · 3,8k läst
M
Mmmajcus: Hallå, bor i Dalarna och här fick vi ca 100mm regn på 1 och 1,5 halv dag ungefär. Upptäckte idag att det kommer in vatten i min matkällare, golvet i matkällaren ligger ca 50 cm lägre än resten av källaren. I matkällaren så finns ett hål i golvet som går ut under grunden. Det är där vattnet kommer. Huset är dränerat förra året och dagavvattningen och dräneringen är
0 svar · 1,8k läst
Abbii
Abbii: [citat] Så är det. Det man kan göra är att gräva sig ner till dräneringen och spola rent. Jag gjorde det och det var mycket grus i dessa. Sen satte jag ett 200.rör.upp. För att rensa ibland och kolla läget. På bilden visar längst ner i röret tegelrören.
4 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.